Pump till gammal SID-gaffel?

Speedster

Aktiv medlem
Hej,

Jag är på jakt en pump eller adapter till pumpen till min gamla SID gaffel. Det är bara en liten skruv på toppen som det sedan sitter ett litet hål bakom. Är det ngn som har en sådan liggandes till låns eller som jag kan köpa? Jag har kollar runt lite här i Gbg och det verkar inte som cykelaffärerna har dom kvar...

Mvh Petter, Göteborg

Är det den där varianten som har typ en engångsspruta och en stor tryckklocka sedan en flexibel slang ? Längst ut i änden var det väl en typ nippel som till fotboll?

Jag vet inte vilken SID det är, jag ska försöka se om jag ser ngn märkning imorgon. Den är markant ljusbli till färgen i varje fall och ingen skivbromsinfästning. Nippeln ser som ungefär som det ser ut på en fotboll eller rättare sagt hålet är ungefär lika stort.
Gaffeln gungerar väldigt bra så det käns snopet om man inte hittar ngt att pumpa den med...

Är det en '98 så skall du använda en "fotbollsnål" ytterst på din gaffelpump, glöm inte att fukta den innan du trycker den på plats.

Är det en '99 så brukar det sitta små skruvlock och inuti ser det ut som en infälld bilventil (man skall se en nålskalle i mitten av hålet), och då skall du använda en adapter med ett litet gängat stycke längst ut samt en o-ring för att täta.

Använd enbart en gaffelpump med lite kammare och inte någon variant av däckpump, lätt att trycka i för mycket då.

Jag har en sådan RS originalpump med nippel liggandes som du kan låna på obestämd tid.
Ser ut som en gigantisk knarkspruta.

Finns i Gävle men kan tas med till sthlm.

Du skulle inte kunna maila en bild till mig så man får se hur den ser ut? Eller lägga ut bilden här? Det vore kanon att se hur munstycket ser ut.

Tyvärr bor jag i Göteborg...

petterlilled@hotmail.com

Jag fick en ny gaffelpump med när jag köpte min nya Trek och i satsen så låg det även med en adapter för min gamla gaffel :o) !
Så nu fick jag min nya cykel samtidigt som det löste sig med den gamla som numera fjädrar som den ska. Nu ska den bara säljas...

Preacher skrev:
-------------------------------------------------------
> Är det en '99 så brukar det sitta små skruvlock
> och inuti ser det ut som en infälld bilventil
...

Ser förvillande lik ut Marzocchis ventil, men har en smalare diameter (Jag vet för jag har provat :-)

/Mikael

Jag har eftermonterat gaffeln på min GT så den satt inte på från början. Jag tror dock att GT'n var en ganska fin cykel när den kom, jag har för mig att min kostade dryga 18' när den kom och det var ganska länge sedan så det var en rejäl slant att hosta upp då, undra om man får fyra för den nu...

Får ta ett par bilder på den och slänga upp den i köp & sälj.

vad heter gt'n? var en som sålde en sid med nyare skivbromsben för 50£ på retrobike...

blev lite nyfiken, gamla gt's är snygga, vad är det för storlek?

Jag fixar lite mer info ikväll, storleken på den är nog runt 17,5-18". Jag själv är 187cm men jag tror den fungerar från 170cm. Det jag gillar med den har hojjen är ramen, jag tycker den är riktigt snygg och designmässigt så står den sig väldigt bra gämfört med många nyare GT (och andra märken).

Tack Preacher men som jag skrev åvan så löste det sig.

Här kommer lite bilder på hojjen eftersom ni gissat på vad det kan vara ;o) Mer info om den kommer på köp & sälj

DSC_4406.jpg ht=421

DSC_4409.jpg ht=554

DSC_4417.jpg ht=509

/Petter

jaja visst en gammal RTS.

mitt tips är nog dock att försöka sälja den till nån britt. www.retrobike.co.uk

eftersom den ser ut att vara i bra skick, tror jag att du kan få ut vad du begär för den där.

haha ja, det är klart. Värstingen hette RTS Team och kom nog redan 93 tror jag...

en granne till mig hade den enklare lila versionen med lx, den var INTE fager.

Tillbaka
Topp