Pumpa gaffel/dämpare

D i U

Aktiv medlem
Pumpa gaffel/dämpare
Jag startade en tråd för någon månad sen om att det verkar som både min gaffel och dämpare läcker luft. Först misstänkte jag att kylan låg bakom problemen vilket dom kanske till viss del gör men jag har också börjat fundera på om det kan va pumpen som krånglar ihop med min okunskap.

Att både gaffel och dämpare skulle läcka på en helt ny cykel låter ju ganska osannolikt så igentligen bortser jag från det.
När jag skruvar på pumpen på ventilen å tryckt i rätt mängd luft och sedan skruvar av ventilen pyser ju luften som är kvar i slangen ut men jag har också märkt att ventilen på gaffeln och dämparen ibland fortsätter läcka hörbart! Även dom gånger jag inte hör pyset och två minuter senare kontrollerar trycket är det i gaffeln ca 10 psi lägre tryck. Jag känner också att luften som pyser ut luktar gummi/instängt så det kommer knappast från slangen i pumpen.

Hur gör ni när ni ansluter och skruvar av era pumpar? Det finns ju en iallafall på min pump en lång " mutter" som jag skruvar fast på ventilen men i övre änden finns en liten mutter också. Brukar ni ha den tight inskruvad när ni ansluter/lossar pumpen till ventilen eller i ändläge utskruvad?

Pumpa gaffel/dämpare
Jag har också "dubbla muttrar" på min gaffelpump och brukar se till att ha den inre frigjord först så att säga, och skruva på den yttre gängan först. Sen skruvar jag ner den andra så att den påverkar ventilen på gaffeln och börjar pumpa. Och omvänd ordning för att avsluta och ta bort pumpen, brukar knappt läcka ut något alls då.

En annan grej du kan kolla är om ventilkäglan inne i ventilen är tillräckligt åtskruvad. Det kan man göra med ett speciellt ventilverktyg eller en hemmagjord sak, typ liten platt skruvmejsel som man gör en skåra i mitten.

Bild för att illustrera hur ett sånt verktyg kan se ut, finns flera olika varianter.

schratool.jpg

Senast ändrad:
Pumpa gaffel/dämpare
JTF (fd Johan Falk) sa:
Jag har också "dubbla muttrar" på min gaffelpump och brukar se till att ha den inre frigjord först så att säga, och skruva på den yttre gängan först. Sen skruvar jag ner den andra så att den påverkar ventilen på gaffeln och börjar pumpa. Och omvänd ordning för att avsluta och ta bort pumpen, brukar knappt läcka ut något alls då.

En annan grej du kan kolla är om ventilkäglan inne i ventilen är tillräckligt åtskruvad. Det kan man göra med ett speciellt ventilverktyg eller en hemmagjord sak, typ liten platt skruvmejsel som man gör en skåra i mitten.

Jag tänkte också på de ifall ventilen inte är åtdragen, grymt irriterande att veta att jag har ett sånt ventilvertyg nånstans som jag inte hittar ?
Ska testa att göra i din ordning.

Pumpa gaffel/dämpare
Provade att pumpa gaffeln på samma vis som du gör, läckte knappt nåt för mig heller när jag tog ut den men 5psi har läckt ut på 20 min. Gaffeln kändes också annorlunda så något fel är det :/.

Pumpa gaffel/dämpare
gör så här om du misstänker att gafflen läcker luft .
pumpa gafflen till rätt psi och låt pumpen hänga kvar så ser du om lufttrycket sjunker .

Pumpa gaffel/dämpare
Är väl så att det brukar rymmas typ 10psi i slangen till pumpen. Alltså om du fyllt tex. gaffel till rätt tryck och tagit bort pumpen. Sedan sätter dit pump igen så fyller gaffeln slangen till pumpen. Vilket gör att det blir ca 10psi lägre tryck i gaffeln...

Pumpa gaffel/dämpare
Så kan de såklart va också :). Det som inte känns bra e att gaffeln känns mjukare och "låter annorlunda" när jag trycker ihop den allt mellan en timme och några dagar senare.

Pumpa gaffel/dämpare
Bladin sa:
Är väl så att det brukar rymmas typ 10psi i slangen till pumpen. Alltså om du fyllt tex. gaffel till rätt tryck och tagit bort pumpen. Sedan sätter dit pump igen så fyller gaffeln slangen till pumpen. Vilket gör att det blir ca 10psi lägre tryck i gaffeln...

+1

Pumpa gaffel/dämpare
Eftersom du har tryck i gaffeln redan, men inte i pumpen. Så tryckutjämnas det mellan pump och gaffel. Dvs du får 10psi lägre tryck i gaffeln. Sen vet jag inte om detta är lösningen på att gaffeln känns konstig. Men det förklarar trycksänkningen på 10 psi. Prova att lämna pumpen i som sdx skrev ovan, kanske.

Pumpa gaffel/dämpare
Provade att lämna pumpen kvar i både gaffeln å dämparen och de verkar inte läcka ut genom ventilen iaf. Kan va så att jag inbillar mig men tycker både gaffeln å dämparen känns hårdare första timmarna och sedan känns mjukare, man hör också ljudet från gaffeln när den trycks ihop låter mycket mer direkt efter pumpning än nångång senare. Sag på dämparen verkar va i stort sett samma mellan pumpningarna.

Pumpa gaffel/dämpare
Om "sagget"är lika så är det ju inga bekymmer. Ut och cykla med dig. :) Är det för mjukt / hårt så är det ju bara att pumpa i eller släppa ur
luft (som du nu har lärt dig händer när man gängar pumpen).

Pumpa gaffel/dämpare
D i U sa:
Provade att lämna pumpen kvar i både gaffeln å dämparen och de verkar inte läcka ut genom ventilen iaf. Kan va så att jag inbillar mig men tycker både gaffeln å dämparen känns hårdare första timmarna och sedan känns mjukare, man hör också ljudet från gaffeln när den trycks ihop låter mycket mer direkt efter pumpning än nångång senare. Sag på dämparen verkar va i stort sett samma mellan pumpningarna.

Kan vara oljan som blir varmare och därmed aningen mer lättflytande eller rent av hjärnspöken.

Pumpa gaffel/dämpare
När du pumpar upp trycket så blir luften varm av kompressionsvärmen, när den senare har kylts ner så har också trycket sjunkt. Detta är ganska påtagligt om gaffeln varit helt tömd men knappt märkbart om man bara efterjusterar trycket lite.

Pumpa gaffel/dämpare
den lilla värme en pump ger är ganska försumbar när det går lite varm luft ner i en kall gaffel och det kan man se på det jag föreslog tidigare i tråden.

Pumpa gaffel/dämpare
sdx sa:
den lilla värme en pump ger är ganska försumbar när det går lite varm luft ner i en kall gaffel och det kan man se på det jag föreslog tidigare i tråden.
Höjer man lufttrycket från atmosfärstryck till 8 bar (116psi) så ökar temperaturen på luften med ca 230C, så försumbart är det inte.

Pumpa gaffel/dämpare
TK sa:
sdx sa:
Höjer man lufttrycket från atmosfärstryck till 8 bar (116psi) så ökar temperaturen på luften med ca 230C, så försumbart är det inte.

Slangen är varm när Jag pumpat klart så det stämmer säkert.

Pumpa gaffel/dämpare
TK sa:
sdx sa:
230 grader varmt 116 psi med 230 grader varm luft sen när luften har kallnat så minskar densiteten på luften och vips så är det bara 66 psi kvar. så man får hålla igång som fan för att inte tappa dom psi som gått in i gafflen.
Men menar du inte när det lämnar munstycket och hur fort kallnar luften .
sen är det atmosfäriska trycket olika beroende på höjd men i allmänhet så ligger det på 1 atö
Gjorde ett litet test på ifp lite luftmängd men med ett högt tryck 300 psi och skulle det vara 230 grader i värme som pumpen producerar i friktion så borde trycket ha gått ner efter 40 minuter med 50 psi men det är fortfarande 300 psi i ifpn.

Senast ändrad:
Pumpa gaffel/dämpare
sdx sa:
TK sa:
sdx sa:
230 grader varmt 116 psi med 230 grader varm luft sen när luften har kallnat så minskar densiteten på luften och vips så är det bara 66 psi kvar. så man får hålla igång som fan för att inte tappa dom psi som gått in i gafflen.
Men menar du inte när det lämnar munstycket och hur fort kallnar luften .
sen är det atmosfäriska trycket olika beroende på höjd men i allmänhet så ligger det på 1 atö
Gjorde ett litet test på ifp lite luftmängd men med ett högt tryck 300 psi och skulle det vara 230 grader i värme som pumpen producerar i friktion så borde trycket ha gått ner efter 40 minuter med 50 psi men det är fortfarande 300 psi i ifpn.
Det har inget med friktionen i pumpen att göra, komprimerar du en gas så bildas kompressionsvärme det är fysikaliska fakta . Det kommer givetvis inte att bli 230 grader då det är en liten mängd luft som kyls ner av metallen men det påverkar en hel del.

Pumpa gaffel/dämpare
sdx sa:
TK sa:
sdx sa:
230 grader varmt 116 psi med 230 grader varm luft sen när luften har kallnat så minskar densiteten på luften och vips så är det bara 66 psi kvar.
När luften kallnar så ökar densiteten, även det är fysikaliska fakta.

Pumpa gaffel/dämpare
Provsatt nyss och mätte sag något dygn senare, verkar tätt både i gaffel och dämpare. Något som också kan ha ställt till det är att jag ibland utan att veta om de känt på dämparen i mellan å öppet läge. De gjorde ju några millimeter i sag beroendes på vilket läge dämparen står i.

Pumpa gaffel/dämpare
TK sa:
sdx sa:
TK sa:
sdx sa:
230 grader varmt 116 psi med 230 grader varm luft sen när luften har kallnat så minskar densiteten på luften och vips så är det bara 66 psi kvar.
Det är därför man använder nitrogen alltid samma tryck oavsett värmen.

Pumpa gaffel/dämpare
sdx sa:
TK sa:
sdx sa:
TK sa:
sdx sa:
Nej tyvärr, du har fel även där..

Pumpa gaffel/dämpare
TK sa:
sdx sa:
TK sa:
sdx sa:
TK sa:
sdx sa:
då får du förklara dig bättre .

Pumpa gaffel/dämpare
sdx sa:
Inte mycket att förklara. Nitrogen, alltså, kväve, är en "stor" molekyl, och diffunderar inte ut genom skarvar, och rakt genom gummit i hjulen lika mycket som alternativen. Men eftersom kväve är 78% av all luft vi andas är skillnaden inte speciellt stor. Och, eftersom kväve är 78% av luften, är det inte mycket till överraskning att ren kvävgas uppför sig likadant som vanlig luft, när man komprimerar, eller värmer den.
Man skulle kunna argumentera för att syret i luften låter gummit åldras, och att fukten i luften bidrar till att oljan i dämparna åldras fortare, men realistiskt påverkar det inte överhuvudtaget i verkligheten, även om det kunde vara teoretiska argument.
B!

Pumpa gaffel/dämpare
Mr B sa:
sdx sa:
Inte mycket att förklara. Nitrogen, alltså, kväve, är en "stor" molekyl, och diffunderar inte ut genom skarvar, och rakt genom gummit i hjulen lika mycket som alternativen. Men eftersom kväve är 78% av all luft vi andas är skillnaden inte speciellt stor. Och, eftersom kväve är 78% av luften, är det inte mycket till överraskning att ren kvävgas uppför sig likadant som vanlig luft, när man komprimerar, eller värmer den.
Man skulle kunna argumentera för att syret i luften låter gummit åldras, och att fukten i luften bidrar till att oljan i dämparna åldras fortare, men realistiskt påverkar det inte överhuvudtaget i verkligheten, även om det kunde vara teoretiska argument.
B!
Den ena är Co2 och den andra är N2 vad är skillnaden.

Pumpa gaffel/dämpare
sdx sa:
TK sa:
sdx sa:
TK sa:
sdx sa:
TK sa:
sdx sa:
Du har fått detta förklarat i en annan tråd, men du verkar inte bry dig utan trummar på med egenpåhittade felaktiga teorier i alla fall. Ta och läs igenom svaren på dina gamla inlägg, där finns mycket att lära:)

Pumpa gaffel/dämpare
sdx sa:
Den ena är Co2 och den andra är N2 vad är skillnaden.
Co2? Koldioxid utgör typ 0,04% av luften i ett pumpat däck. Använder man tuber för att pumpa, får man så klart mycket hög halt koldioxid, men det förändrar inget. Man använder kväve (N2) för att man (ibland) ser vinster i form av minskat läckage. Det minskade läckaget antas bero på den större molekylen. I praktiken spelar det ingen som helst roll. Sett ur det perspektivet är det ingen skillnad på Co2 och N2. Båda expandera i värme, båda blir varma av att komprimeras.
B!

Pumpa gaffel/dämpare
TK sa:
sdx sa:
TK sa:
sdx sa:
TK sa:
sdx sa:
TK sa:
sdx sa:
Du har fått detta förklarat i en annan tråd, men du verkar inte bry dig utan trummar på med egenpåhittade felaktiga teorier i alla fall. Ta och läs igenom svaren på dina gamla inlägg, där finns mycket att lära:)
varför använder då den samlade stötdämpare expertisen sig av nitrogen om vanlig luft är lika bra så har dom gått på århundradets blåsning.

Pumpa gaffel/dämpare
sdx sa:
varför använder då den samlade stötdämpare expertisen sig av nitrogen om vanlig luft är lika bra så har dom gått på århundradets blåsning.
Än en gång, för att kvävgas inte innehåller vattenånga som vanlig pumpad luft gör, och för att det läcker mindre. Det uppför sig i övrigt exakt likadant. Hade det inte uppfört sig exakt likadant, hade man inte kunnat använda kväve, eftersom dämparna är designade för "luft" och ett annat beteende hade gjort att en annan design hade behövts. Luft ÄR 78% kvävgas, så det är ingen som helst överraskning att den beter sig på samma sätt.

Hela det här "nitrogen" upplägget är lite marknadsföring, kombinerat med sjukt små faktiska fördelar.
Det kommer, inte helt oväntat, från F1 racing, där en av fördelarna är att kvävgas väger 3% mindre än motsvarande mängd "luft". I den tävlingsformen är man villig att gå till vilka längder som helst, så ett par tre grams skillnad mellan luftpumpat, och kvävgasfylt däck, anses vara värt det. För "vanliga" fordonsflottan är den tunga trafiken den som drar störst fördel av kvävgas, och då i form av dess kontrollerade fuktinnehåll. Det gör att fälgarna inte får kondens på insidan, och därmed inte rostar invändigt. I våra dämpare är volymerna så små att viktskillnaden inte är mätbar, och precisionen vid påfyllning av ny olja, är så låg att variationer här vida överstiger något man kunde fått genom att byta gas. Av samma anledning är inte fuktinnehållet ett faktiskt problem, volymen är inte stor nog för att man ska få ett par droppar vatten, och det är mycket lite som rostar i oljebad...
På hela taget, så är "kvävgasfyllning" av dämpar mer av en kvalitets-stämpel, än en faktisk fördel. Eftersom en kvävgas generator är en engångskostnad, med lågt servicebehov, så är det inte direkt ett problem för en aktör att skaffa, och använda i sin marknadsföring. "Vi är seriösa, så vi använder teknik normalt inte tillgänglig för vanliga dödliga", ungefär.
B!

Pumpa gaffel/dämpare
Mr B sa:
sdx sa:
Än en gång, för att kvävgas inte innehåller vattenånga som vanlig pumpad luft gör, och för att det läcker mindre. Det uppför sig i övrigt exakt likadant. Hade det inte uppfört sig exakt likadant, hade man inte kunnat använda kväve, eftersom dämparna är designade för "luft" och ett annat beteende hade gjort att en annan design hade behövts. Luft ÄR 78% kvävgas, så det är ingen som helst överraskning att den beter sig på samma sätt.

Hela det här "nitrogen" upplägget är lite marknadsföring, kombinerat med sjukt små faktiska fördelar.
Det kommer, inte helt oväntat, från F1 racing, där en av fördelarna är att kvävgas väger 3% mindre än motsvarande mängd "luft". I den tävlingsformen är man villig att gå till vilka längder som helst, så ett par tre grams skillnad mellan luftpumpat, och kvävgasfylt däck, anses vara värt det. För "vanliga" fordonsflottan är den tunga trafiken den som drar störst fördel av kvävgas, och då i form av dess kontrollerade fuktinnehåll. Det gör att fälgarna inte får kondens på insidan, och därmed inte rostar invändigt. I våra dämpare är volymerna så små att viktskillnaden inte är mätbar, och precisionen vid påfyllning av ny olja, är så låg att variationer här vida överstiger något man kunde fått genom att byta gas. Av samma anledning är inte fuktinnehållet ett faktiskt problem, volymen är inte stor nog för att man ska få ett par droppar vatten, och det är mycket lite som rostar i oljebad...
På hela taget, så är "kvävgasfyllning" av dämpar mer av en kvalitets-stämpel, än en faktisk fördel. Eftersom en kvävgas generator är en engångskostnad, med lågt servicebehov, så är det inte direkt ett problem för en aktör att skaffa, och använda i sin marknadsföring. "Vi är seriösa, så vi använder teknik normalt inte tillgänglig för vanliga dödliga", ungefär.
B!
Okej ni får ha eran tro jag har min när det gäller nitrogen och jag skulle vilja se den som står och pumpar med en hand pump 500psi.

Pumpa gaffel/dämpare
sdx sa:
Okej ni får ha eran tro jag har min när det gäller nitrogen
Tro? Det är vetenskapligt fastställt. Kvävgas har, vid 0 grader en densitet av 1.2501kg per m3. Vid 15 grader 1.1848kg, och vid 25 grader väger en kubikmeter gas 1.145kg. Vikten minskar eftersom gasen expanderar. Vilket innebär att om gasen inte har fritt utrymme att expandera, exempelvis i ett hjul, så kommer trycket att stiga. Det här är inte unikt för kvävgas, utan sant för alla gaser, utan undantag. Om det inte vore sant skulle pumpningstabeller för exempelvis lastbilsdäck vara helt olika för luft, och kvävgas. Lufttrycket när man pumpar med luft är egentligen för lågt för att ge optimalt rullningsmotstånd, och rätt däckprofil, men när hjulet arbetar och temperaturen stiger, blir trycket rätt. Om kvävgas inte gjorde likadant, skulle man få fylla på dem till ett högre tryck från början, och det skulle medföra explosionsrisk att fylla på däck med luft vid ett senare tillfälle. (Eftersom man då hamnar utan får rätt tryckområde, och däcket antingen kommer överhettas, och explodera av att det försvagas, eller överhettas, och värma upp den mängden luft man tryckt in, tills trycket överstiger vad däcket klarar av att hålla, och man skjuter däcket. Det senare är vad som händer var gång man skjuter ett däck för övrigt. Trycket sjunker, pga läckage, och däcket får börja arbeta mycket mer än det är gjort för. Friktionen gör att däcket överhettas innan luften hinner värmas upp så pass att den når det optimala arbetstrycket, och när värmen i det överhettade däcket väl börjar hetta upp luften, går man långt förbi vad däcket klarar.)

Mårten sa:
Var ska du ha 500 psi? Verkar jättemycket. Typ mer än dubbelt så mycket som t.ex. en Vivid R2C ska ha i piggyn.
Han drog rimligtvis till med 35 bar eftersom det är vad de flesta "nitrogen generatorer" ger. Det är ju för att man fyller en tank, ur vilken man sen pumpar saker. Ska man stoppa 10 bar i ett lastbilshjul, vill det till att man dels har en hyfsad tank, och dels har ett bra tryck i tanken, annars kommer det ta hela eftermiddagen att fylla hjulet.
B!

Senast ändrad:
Pumpa gaffel/dämpare
Mårten sa:
sdx sa:
Okej ni får ha eran tro jag har min när det gäller nitrogen och jag skulle vilja se den som står och pumpar med en hand pump 500psi.

Var ska du ha 500 psi? Verkar jättemycket. Typ mer än dubbelt så mycket som t.ex. en Vivid R2C ska ha i piggyn.
Det är enkelspårigt att tro att alla dämpare har piggyback.utan det beror på konstruktionen .

Bilagor

• 2017-02-13_221421.png
    2017-02-13_221421.png
    13.3 KB · Besök: 78
  • 2017-02-13_221535.png
    2017-02-13_221535.png
    13.5 KB · Besök: 91
  • 2017-02-13_221741.png
    2017-02-13_221741.png
    8.7 KB · Besök: 79
Pumpa gaffel/dämpare
Ah, så du drog inte till med vad leverantörerna av kvävgas maskiner säger att deras maskin kan leverera, utan du drog till med det värsta du kunde komma på i dämparväg. Dåliga nyheter. Det tar ett par minuter med medföljande handpump, så det är nog ingen som köper en specialist maskin för att tanka sin dämpare... Skönt även att det står i klartext att man rakt av kan ersätta luften från den rekommenderade handpumpningstabellen, med kvävgas, utan att kompensera för skillnader i hur gasen uppför sig. Där är inga skillnader funktionsmässigt. Gasen expanderar på samma sätt när den blir varm.
B!

Pumpa gaffel/dämpare
Mr B sa:
Ah, så du drog inte till med vad leverantörerna av kvävgas maskiner säger att deras maskin kan leverera, utan du drog till med det värsta du kunde komma på i dämparväg. Dåliga nyheter. Det tar ett par minuter med medföljande handpump, så det är nog ingen som köper en specialist maskin för att tanka sin dämpare... Skönt även att det står i klartext att man rakt av kan ersätta luften från den rekommenderade handpumpningstabellen, med kvävgas, utan att kompensera för skillnader i hur gasen uppför sig. Där är inga skillnader funktionsmässigt. Gasen expanderar på samma sätt när den blir varm.
B!
1 du kan inte ens göra en korrekt översättning . (du kan ersätta luft med nitrogen) lite snabbt översatt
2 du läser för mycket på däckverstäderna sidor verkar som du hämtar info där ifrån.
3 varför skall man ha specialist maskin är det också något du har läst om på nätet om du nu är så upplyst så borde du ha känt till att det finns flaskor på 5 liter eller 10 liter som går att köpa och dom flaskorna innehåller mellan 200-300 bar
4 nitrogen gasen har en kokpunkt på -196 grader.

Pumpa gaffel/dämpare
sdx sa:
1 du kan inte ens göra en korrekt översättning . (du kan ersätta luft med nitrogen) lite snabbt översatt
Nitrogen, är kvävgas. Engelska, vs Svenska. Vad är det du hävdar jag inte översatt korrekt?

sdx sa:
2 du läser för mycket på däckverstäderna sidor verkar som du hämtar info där ifrån.
Jag är inte säker på vad det har för relevans, men, eftersom familjen har åkeri, med egen däckverkstad, är jag bekant med ämnet. Vi har en "kvävgasgenerator", och använder den regelbundet.

sdx sa:
3 varför skall man ha specialist maskin är det också något du har läst om på nätet om du nu är så upplyst så borde du ha känt till att det finns flaskor på 5 liter eller 10 liter som går att köpa och dom flaskorna innehåller mellan 200-300 bar
Ja, det verkar mycket mer ekonomiskt. Ska jag fylla flaskan åt dig lite då och då? Maskinen är som sagt en engångskostnad. Tuberna med svetsgas får du byta kontinuerligt. Fast att någon verkligen använder tuber för att pumpa dämpare med håller jag för osannolikt.

sdx sa:
4 nitrogen gasen har en kokpunkt på -196 grader.
Helt korrekt. Flytande kväve övergår i gasform, vid -196 grader. Inte helt säker på vad det är du försöker hävda för poäng här i heller. Jag tror mycket av din förvirring består i att du helt enkelt inte förstått en basal, och i sammanhanget ganska viktig, detalj. "Nitrogen", har den kemiska formeln N2. Kväve i gasform, alltså, kvävgas, har den kemiska formeln N2. Det är fråga om exakt samma sak. När man pratar om "Nitrogen" pratar man egentligen om N, inte N2, alltså, det kemiska elementen kväve. I naturen förekommer det i många föreningar, men som ren produkt, är det alltid N2. Flytande kväve, brukar beskrivas LN2, men L'ett är kemiskt sett, felaktigt, det är inte en kemisk förändring som gör det flytande, utan en fysisk.
Du får gärna läsa lite här, och här, för att se om du kan lista ut vad det är som gör att kvävgas, är den korrekta benämningen på svenska.
Jag skulle vilja rekommendera dig att läsa framförallt inledningen väldigt noga. Se här:
Nitrogen is a chemical element with symbol N and atomic number 7.
Kväve eller nitrogen (latin: Nitrogenium) är grundämnet med tecknet N och atomnummer 7. Kväve förekommer som rikligt i atmosfären som allotropen kvävgas (N2) där den står för cirka 78 % av volymen.

B!

Pumpa gaffel/dämpare
sdx sa:
Mårten sa:
sdx sa:

Det är enkelspårigt att tro att alla dämpare har piggyback.utan det beror på konstruktionen .

Ah, såklart... Tänkte inte på att inline-dämpare vill ha höga tryck. Har inte pillat så mycket med dom.

Hittade iaf en handpump som går till 600 psi. Så helt omöjligt verkar det ju inte vara att pumpa upp sådana tryck för hand.
https://www.sram.com/rockshox/products/high-pressure-forkshock-pump-600-psi

Tillbaka
Topp