Pumpa UST däck på UST fälg??

Spindelbenen

Aktiv medlem
Kanske en fånig fråga, MEN, idag när jag skulle hälla i Stansvätska i däcken så krängde jag av däcken en liten bit, hällde i halva flaskan i framdäcket och pumpade upp däcket, det lät lite om det som det gör om bildäck, men det har jag läst om att det ska göra, pumpa mycket tryck och sen kan man släppa ut lite luft.

Glad i hågen gav jag mig på däck nummer två (djävulsdäcket). Gjorde samma sak där och skulle sen pumpa upp däcket. Då pös det överallt och det sprutade vit vätska (ja den är vit) ungefär överallt med. Jag testade att rulla hjulet för att försöka "trycka" in däcket i fälgen, samma resultat, det vita rann över däcket nu. Efter några försök så funkade det dock, när jag inte hade ventilen neråt utan åt sidan. Det kanske var en slump att det funkade då, eller är det det som är tricket?

Under läsvärt så finns det bara rubriker om hur man fixar ett vanligt däck med UST fälg så jag tänkte höra med er här om det finns några knep för att på ett enkelt sätt pumpa upp ett UST däck, eller är det bara att pumpa och pumpa och pumpa och.....

Jag tror dock att det stannade kvar lite vätska i hjulet.

kompressor är ruskigt bra, för vissa däck har mycket svårt att hoppa upp till kanten. så brukar åka till nån mack där de har kompressor med stor tank. annars är såpavatten på kanterna av däcket att rekomendera, det hjälper.

såpavatten.. kräng på däcket på fälgen.. spruta såpavattnet med sprayflaska varvet runt på båda sidor.. "slå" däcket emot fälgen så det "plattas" ut varvet runt.. sedan bara att pumpa.. går att pumpa med en liten handpump om man vill. det har bevisats.

när du ska köra i stans i däcken så blås upp däcket med slang först o kräng av däcket enbart på ena sidan.. då är 50% av problemet löst, hade ett helvete med det när jag skulle få mina däck uppblåsta med stans, liksom många andra.. men det är lite som med skraplotter, plötsligt händer det.

[edit]
förövrigt kan jag meddela att ust däcken glider på ust fälgar mycket lättare (nästan helt automatiskt) jämfört med vanliga däck som är ganska bökigt.. man får pumpa till maxtryck och bända.. trotts att man såpar väl.

Senast redigerad av en moderator:
Tryckluft första gången, när du märker att det inte funkar så slänger du i en slang och så är det som vanligt...

Jag blev orolig i DIus tåd "djävla bakhjul" där det står att smala ust-fälgar och slang är dåligt. Är äldre crossmax "smala"? Kan man ha slang i dom eller kommer det bli mer problem än med ett fungerande UST-däck?

hei:
det är inga problem att köra slang i däcken på ust fälgar.. däremot så blir det trångt med slang i ust däck.. pga att väggarna i ust däcket är mycket tjockare.

ett ust däck fungerar mycket, mycket bättre än ett vanligt med slang om man vill ha lite luft i däcken.. speciellt om man är lite tyngre, såsom jag.

däremot så ska man veta att ust däcken är tunga.. väldigt tunga.. ska man köra på hårtpackat underlag som inte är stökigt så skulle jag köra vanligt däck + stans istället, då det är mycket lättare.

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp