"Pumpade bromsar"

dimitri

Aktiv medlem
"Pumpade bromsar"
Jag har länge tänkt att ta upp detta men inte orkat förens nu.

I två sommrar har jag känt en konstig sak med mina bromsar. Efter längre nedfarter (t.ex. Åretoppen till VM6:ans dallift) börjar bromshantaget att ta längre och längre ut för att efter man stannat ngn minut ta helt normalt igen. Vad kan detta tänkas bero på?

PS jag har luftat bromsarna och detta hjälpte inte av problemet. DS

"Pumpade bromsar"
Det finns/kan finnas vatten i oljan i ledningarna, efter lång användning utan byte/luftning. Värmen som alstras av bromsningen kan skapa ångtryck, vilket i extrema fall kan få bromsarna att låsa helt ofrivilligt, har aldrig hört talas om det extremfallet, men man kan ju misstänka att det är ångtryck som uppkommer i ditt fall.

Passa på att jämföra någon gång då du har nyluftat med ny olja i systemet så har du kanske svaret på frågan om det kan vara detta fenomen!

/JPL

"Pumpade bromsar"
Ursäkta om jag kapar tråden lite men jag har det omvända problemet.
Har märkt senast i helgen i Gesunda att mina bromsar tog längre in efter ett tags åkande. Kör med Juicy5or som blev ordentligt varma under åkningen. Jag funderade om det kunde ha börjat läcka men ingen olja fanns att hitta... märkligt.

"Pumpade bromsar"
Jag har luftat bromsarna just för att testa om just detta problemet kvarstod, vilket det alltså gjorde. Det jag aldrig gjort är dock att byta olja helt. Kanske en dum fråga men bör man göra det lite då och då? I så fall är det kvalitetsskillnader mellan olika oljetillvärkare (Jag menar alltså inte skillanden mellan mineral, DOT 4 och DOT 5.)?

"Pumpade bromsar"
Den är att bromsvätskan expanderas pga värme. Bättre olja, t.ex. Motorex 600, hjälper. Att inte bromsar för mycket också hjälper. Man kan också pump handtag lite då och då för att circulera olja lite bättre....Men som Nillson bromsar mindre!

Tillbaka
Topp