Pungkulor och bröstvårtor

• Trådstartare Trådstartare Hep
  • Start datum Start datum

Hep

Aktiv medlem
Mumsig rubrik va? Men det är ingen lockrubrik för att få er att läsa om något helt annat, utan det är faktiskt precis det som står i rubriken som det handlar om. Och ja, jag har rätt mycket tid över tills mitt flyg går...

Först pungkulorna.
Jag har fått lära mig att man inte ska ha kalsonger under cykelbyxorna. Om är för funktionens skull så lyssnar jag. Om det bara är för respekt för sporten så skiter jag i det. Men jag har ett dilemma. Om jag ändå har kalsonger (vanliga korta av bomull är det enda jag äger) under är det bekvämt, men om jag kör längre än 3-4 timmar börjar det bli irriterat. Aldrig drabbats av sår och riktig smärta, men känner att det skulle komma om jag lägger på någon timme till.

Jag har testat utan kallingar under. Ingen antydan till skav, men det är förbannat obekvämt. Jag har testat flera olika modeller och storlekar, men det är samma sak. Om det beror på att min anatomi är bisarr, att jag blivit hängig med åren eller vad det är vet jag inte. Men skönt är det inte. Det blir liksom ingen ordning på paketet när ingen eller inget håller det på plats. Om det bara är en känsla eller en verklig risk vet jag inte heller, men det känns som att jag när som helst sätter mig på pungen.

Så vad för erfarenheter av fungerande lösning med kalsonger under bibsen finns det? Är det en fråga om kalsongtyp, material eller mer avsaknad av någon geggprodukt?

Så bröstvårtorna då.
Ett par gånger har jag fått ont efter en längre tur. Oftast är det inga som helst problem, men några gånger känns det som jag varit på fel klubb kvällen innan. Är det fel tröja, för lite tejp, borde jag kleta in mig i något eller vad?

1) köp ett par bibs i rätt storlek, sitter de inte åt är de för stora. Det är ju inte baggybrallor..

2) kolla att du inte har någon söm som skaver, eller bibshängslena. Annars tejpa eller härda/HTFU.

På den första frågan så är det nog en vanesak, alternativt så drar du inte upp cykelbrallorna tillräckligt långt. Om det känns som att inget hålls på plats så låter det ju som du har fel storlek, de borde ju sitta tighta nog för att se till att inget smiter iväg.

Sen är det ju skillnad på padding och padding, jag trivs bäst i Gore och Craft-brallor. Mina PearlIzumi känns inte alls lika pungvänliga.

Men jag skulle stryka kallingarna under helt och hållet, och för min del handlar det bara om komfort. Jag respekterar skrevet, inte sporten.

Om du prompt inte vill köra kommando, se till att köpa ett par sport-kallingar. Bomull blir fuktigt och orsakar irritation och skav.

Jenny W skrev:
-------------------------------------------------------
> Tejp? What?!
> Vad är det jag inte vet nu då?
>
Manliga bröstvårtor har tunnare hud än kvinnliga dito och är således känsligare. Blodvite kan förekomma på långlopp, särskilt löpning.

2) som mattel är inne på i 1): sitter tröjan för löst? En tajt tröja skaver inte på bröstvårtorna, men den är inte så insmickrande för kulmagen (om du nu har sådan).

Mr Orange skrev:
> Jenny W skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Tejp? What?!
> > Vad är det jag inte vet nu då?
> >
> Manliga bröstvårtor har tunnare hud än
> kvinnliga dito och är således känsligare.
> Blodvite kan förekomma på långlopp, särskilt
> löpning.

Där ser man...
Man lär sig nått varje dag

Dynan/stoppningen/paddingen i mina "Vaude Comp Bib Pants III"-brallor kan jag av erfarenhet konstatera vara helt felkonstruerade (eller så är jag det). Storleken på byxan är rätt men det blir bara fel när dynans-/stoppningens-/paddingens kanter korvar upp sig i små rullar längst upp i ljumskvecket och väldigt ajjigt efter 3-4 timmar.

Jämför man bilder på Vaudes byxor med Assos ser man tydligt att dynan/stoppningen/paddingen är mycket större framtill på Assos. Craft ser för övrigt ut att vara ännu mindre.

Vaude: http://www.bike-discount.de/shop/k746/a95872/mens-advanced-bib-pants-black-white.html?mfid=460
Assos: http://www.bike-discount.de/shop/k746/a43529/t-607-rx-bib-shorts-volkanga-fi-mille-s5.html?mfid=428
Craft: http://www.bike-discount.de/shop/k746/a45354/active-logo-bib-shorts-black.html?mfid=478

Frågan är, ska man ha större eller mindre dyna/stoppning/padding för att minska risken för skav? Annan sadel? Annan sadelvinkel än horisontell?

Edit: Av-fetisherade texten på begäran.

Senast ändrad:
Jag kan inte löpträna med lösa kläder över bröstvårtorna. Tejpa funkar inte pga hår. När det är varmt nog, över 18 grader, springer jag i bar överkropp (jag blir ändå extremt överhettad så det är lika bra). Är det kallare så använder jag en sportbikiniöverdel (jag vet inte riktigt vad det är - fick den av mitt ex; märket är Speedo). Den sitter tajt så det inte blir nåt skav mot bröstvårtorna, samtidigt som den är glatt och slät utanpå så inte tröjan får för mycket friktion. Helt underbart skönt att slippa skavet. Tidigare räckte det med 4-5 km löpning, så hade jag två stora blodfläckar på tröjan...

Usch va äckligt med folk som måste skriva blöja istället för dyna eller stoppning/padding. Är det nån jävla fetish ni går igång på eller? :-/

Senast ändrad:
T skrev:
> Usch va äckligt med folk som måste skriva blöja
> istället för dyna eller stoppning/padding. Är
> det nån jävla fetish ni går igång på eller?
> :-/

Jag kan ändra om du känner dig kränkt. Flåt.

Köpa rätt storlek, ja, men resåren slappar till sig med tiden. Min tempodräkt var riktigt tajt och trång när den var ny. Storlek S är den i. När jag köpte den vägde jag ungefär 4-5 kg mindre än nu, men efter att jag tvättat den kanske 40 gånger så är den rätt stor. Nu sitter den löst överallt, trots att jag är en hel större i omkrets på armar, ben och bål. Skulle jag jämföra med en ny i dag, så hamnar storleken förmodligen mellan M och L!

Mina två cykelbyxor med hängslen är ungefär lika mycket använda och lika gamla. En har töjt sig väldigt medan den andra är nästan som ny i storleken.

Men jag skulle ändå vilja ha ett par underbyxor av kalsongtyp, fast i lämpligt material och utan sömmar som skaver. Jag störs ofta av att "paketet" halkar runt, även i mina bra byxor.

Geologen. Bikiniöverdel! Jag är glad för främst min skull att det var riktigt kallt, och därmed ytterligare plagg inblandade första gången vi sågs! /MtbLars

geologen skrev:
> Köpa rätt storlek, ja, men resåren slappar till
> sig med tiden. Min tempodräkt var riktigt tajt
> och trång när den var ny. Storlek S är den i.
> När jag köpte den vägde jag ungefär 4-5 kg
> mindre än nu, men efter att jag tvättat den
> kanske 40 gånger så är den rätt stor. Nu
> sitter den löst överallt, trots att jag är en
> hel större i omkrets på armar, ben och bål.
> Skulle jag jämföra med en ny i dag, så hamnar
> storleken förmodligen mellan M och L!
>
> Mina två cykelbyxor med hängslen är ungefär
> lika mycket använda och lika gamla. En har töjt
> sig väldigt medan den andra är nästan som ny i
> storleken.
>
> Men jag skulle ändå vilja ha ett par underbyxor
> av kalsongtyp, fast i lämpligt material och utan
> sömmar som skaver. Jag störs ofta av att
> "paketet" halkar runt, även i mina bra byxor.

Fast att kläder skiljer sig i kvalitet är väl inte så jättekonstigt. Jämför med en del av HMs tröjor som blir helt skeva första tvätten.

Själv har jag inga problem med mina bibs men så har jag också valt storlek så att de sitter riktigt tight. Får vara noga när jag klär på mig så att det blir rätt bara så ligger allt helt stilla.

Haha, ja den var på där under den gången. Men den är ju alltid täckt. Jag behöver den bara när jag har nåt annat plagg utanpå. :)

Jag har några gamla T-mobile bibs där paketet kan hamna lite hursomhelst. Men bara jag rättar till positionen när jag kommit upp på cykeln al är de OK sen. Har ett par castelli(?) där allt sitter som gjutet redan från början. Aldrig orkat titta närmare på varför.
"Måste" jag köra i kalsonger så föredrar jag såna med lite ben, och så platta sömmar i baken förstås. Lägger jag kalsongerna på plats inuti tightsen och tar på bägge samtidigt så brukar inget korva sig i ljumskarna.

Bra tips om tajtare tröja. Det kan absolut varit orsaken de gångerna. Bort med dem.

Angående "rätt" storlek på byxorna så är inte rätt väg för mig. Eftersom jag under en period i princip haft obegränsad tillgång cykelkläder av ett par dyra märken har jag verkligen testat alla möjliga storlekar och modeller. Men som sagt kan det bero på udda anatomi eller något annat.

Eftersom ingen här lär vilja hjälpa till mer handgripligt med paketplacering i byxan får jag väl gå på sportkalsongspåret. Några tips om märke/modell från de som testat?

Gillar heller inte att köra commando. Känns fräschare med kallingar och dom håller paketet på plats. Kört VR med bomullskallingar utan att få minsta skavsår, ren vanesak.

andematt skrev:
> Finns det inte byxor med äkta getskinn?

:)

Mer seriöst, jag har börjat använda ullkalsonger istället för cykelbyxor när jag cyklar i skogen. Prova gärna om det passar dig!

fredrikw skrev:
> Själv har jag ett par tighta kalsonger under mina
> vanliga kalsonger för att hålla allt på plats.

Över eller under cykelbyxorna?

JLarsson skrev:
> Jag drar upp kalsongerna över bröstvårtorna.
> Win-win.
>
Vande dig vid det efter nollningen på gymnasiet?

Jag säger som andra här, tillräckligt tajta bibs som klistrar paketet mot skrevet så funkar det hur bra som helst. Sladdriga för stora brallor så blir det fort obehagligt. Ang vårtorna märkte jag att fuktiga ylle underställ ger mer friktion än konstfiber och därför potentiellt kan ge problem under långa sessioner, dock mer vid skidåkning än vid cykling.

rickards skrev:
> Jag måste ha en sten-röv, cyklar alltid med
> bomullskallingar utan problem. Inte ens efter
> CykelVasan va det några bekymmer med skav.

Verkligen stenrövarnas stenröv, CV ska ju vara så överbrutalt hård mot kropp, material, o.s.v. ;)

Förr i tiden när jag sprang med bomullströja så blev det ofta blodigt, men nu med tajta lycraöverdelar så är blödande bröstvårtor endast ett otrevligt minne.

Cykelkallingar i rätt storlek håller gott i pungen även varma dagar. Var dock noga med modell då olika märken är olika bra

Hep skrev:
>
>
> Eftersom ingen här lär vilja hjälpa till mer
> handgripligt med paketplacering i byxan får jag
> väl gå på sportkalsongspåret. Några tips om
> märke/modell från de som testat?

Jag tycker att Houdinis tunnaste modell är kalas.

Bengt-re skrev:
> Förr i tiden när jag sprang med bomullströja
> så blev det ofta blodigt, men nu med tajta
> lycraöverdelar så är blödande bröstvårtor
> endast ett otrevligt minne.

Materialet spelar ingen roll, det är rörelsen mellan tyg och hud som är problemet. Bomull som sitter helt orörligt hade varit oproblematiskt.

T skrev:
> Usch va äckligt med folk som måste skriva blöja
> istället för dyna eller stoppning/padding. Är
> det nån jävla fetish ni går igång på eller?
> :-/

Går du igång på stoppning och padding menar du, eller varför måste det enligt dig vara en sexuell koppling med vilket ord man nu använder för att beskriva kudden i cykelbyxorna?

svalgis skrev:
> T skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Usch va äckligt med folk som måste skriva
> blöja
> > istället för dyna eller stoppning/padding.
> Är
> > det nån jävla fetish ni går igång på
> eller?
> > :-/
>
> Går du igång på stoppning och padding menar du,
> eller varför måste det enligt dig vara en
> sexuell koppling med vilket ord man nu använder
> för att beskriva kudden i cykelbyxorna?

Nej verkligen inte! Måste inte alls vara en koppling. Är inte ute efter att gå igång på cykelkläder, tycker bara att ordet 'blöja' missfärgar hela cykelsporten, och många på happy verkar så nöjda med att använda det ordet. Men fortsätt med det då, ni som måste.

Tillbaka
Topp