Punktering av intryckt dubb. Kan man laga däck?

råkat ut för samma. andra dubb är snart på väg in.

hålet du har nu kan iofs vara lagningsbart, men knappast värt det. om du ska fortsätta använda däcket efter lagning är det nog vettigast att rycka dubbarna och använda däcket som ett dubbfritt alternativ?

endast vissa dimensioner och utgåvor av marathon winter tycks drabbade. man kan nog därmed räkna med framgång om man reklamerar...

Jag hade lagat däcket( dvs däcket, inte slangen) med en vanlig lagningslapp på insidan, precis som man ibland gör om man får hålla på ett fräscht däck ifall man kör slanglöst. Om dubben bara pekar ut lite på insidan kan den nog vara kvar, pekar den ur mer hade jag nog ryckt ut den dubbel från utsidan och varit utan just där.

enligt mig bör dubben bort och hålet täckas med stramt tyg eller liknande material.

ska man behålla övriga dubbar kan de som man uppfattar vara i riskzonen slipas ned litegrann med diamantklinga på en vinkelslip.

Är det bara en dubb som hamnat snett och därför gått igenom så funkar det bra. Min erfarenhet av dubb är dock att det börjar med en sedan kommer de andra snabbt efter. Jag brukar ha med mej silvertejp när jag tourar vintertid. Har mer än en gång tejpat hela vägen runt på insidan av däcket för att ta mig hem. Funkar förvånansvärt bra. När jag kommer hem så byter jag dock däck så oklart hur långt det funkar men mer än 30 mil i varje fall. Jag tror jag brukar köra Nokian däck.

Jag fick utan problem två nya däck när det började stöka för mig. Sen har jag inte kört dubbdäck sen det, så jag vet inte om de nya var bättre :D

Är det rimligt nytt eller rimligt lite använt så reklamera som sagt. Ett nytt däck är det minsta man kan begära för en onödig punktering

Tack för svar alla. Däcken har legat oanvända i källaren i 2 år och kanske gått ett år så de är mer än 3 år gamla. Frugan vill ha dubb. Det är väldigt lite man ser hålet på insidan. Övriga dubb ser helt intakt ut inifrån. Ser nu att det är 2 dubb. Kan nog ha kört på ngn kant eller liknande.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    1.1 MB · Besök: 64
Tack för svar alla. Däcken har legat oanvända i källaren i 2 år och kanske gått ett år så de är mer än 3 år gamla. Frugan vill ha dubb. Det är väldigt lite man ser hålet på insidan. Övriga dubb ser helt intakt ut inifrån. Ser nu att det är 2 dubb. Kan nog ha kört på ngn kant eller liknande.
Är röda dubb igenom och gula dubb på väg igenom?
Screenshot_20241118-152431882 (1).jpg

Schwalbe har väldigt ojämn kvalitet på sina dubbdäck. Byt till nåt annat im du inte vill stå och laga punka i -10 om några veckor. 😁
Jag har haft bättre tur med conti.

Sätt en lagningslapp på insidan så det inte kommer nåt gruskorn genom hålet bara. Min erfarenhet av dubbdäckspunka är att det har att göra med dubbar som hamnat snett efter inbromsning, och när man sen cyklar vidare på det så trycks kanten på dubben in i corden för varje varv som går. Då ligger dom alltså liksom 45 grader vinklade mot hur dom ska sitta. Det är min egen observation iaf, och kan säkert finnas andra orsaker också.

Även lägre däcktryck gör det lättare för dubben att vika sig, vilket som många skriver är problemet. Foten på dubben (SMW) har en rätt skarp kant som snabbt äter sig genom corden.

Jag har testat att rycka alla centrumdubb på bakdäck men då kröp dödsgrus in i dubbhålen så punkorna återkom.

jag gav upp.

du skämtar med oss aprilo:)) ?

alla synliga platser är körda. det där däcket gör sig bäst på återvinningen eller möjligen reklamerat. för det är ett utsprungligt fel.

jag skulle svälja förtreten och kassera. men ta vara på dubbarna att ha i reserv

du skämtar med oss aprilo:)) ?

alla synliga platser är körda. det där däcket gör sig bäst på återvinningen eller möjligen reklamerat. för det är ett utsprungligt fel.

jag skulle svälja förtreten och kassera. men ta vara på dubbarna att ha i reserv

Är röda dubb igenom och gula dubb på väg igenom? Visa bilaga 738652
Det syns mycket tydligare på denna bild än i verkligheten. De båda röda är de som syns. Samtliga övriga dubbar på hela däcket ser ut som de gula. Det är ej igenom där utan det ni ser är skuggor.

Sätt en lagningslapp på insidan så det inte kommer nåt gruskorn genom hålet bara. Min erfarenhet av dubbdäckspunka är att det har att göra med dubbar som hamnat snett efter inbromsning, och när man sen cyklar vidare på det så trycks kanten på dubben in i corden för varje varv som går. Då ligger dom alltså liksom 45 grader vinklade mot hur dom ska sitta. Det är min egen observation iaf, och kan säkert finnas andra orsaker också.
Låter rimligt. De dubbarna ser lite sneda ut.

När jag har kört ett par vintrar med Schwalbe Marathon Winter slänger jag dem och köper nya. Detta genom erfarenhet. Stå ute i kyla och kränga av dubb är inge kul. Känns olustigt och slösigt att behöva slänga men har alltid haft samma problem att dubben till slut börjat äta sig igenom. Känns som materialet på insidan är lite väl klent. Får väl börja experimentera med nåt eget inlägg i däcket för att skapa nån slags extra skyddande barriär.

Laga med lapp låter rätt meningslöst. Om dubben ätit sig igenom korden så kommer den naturligtvis äta sig genom en trött liten gummilapp på nolltid.

Edit: Är däcket OK i övrigt borde man kunna rycka mittdubbarna och plugga hålen med exempelvis en o-ring i lämplig tjocklek som man klipper snuttar av. Och limmar fast såklart. Annars får man in grus i hålen som punkar slangen lik förbannat, som andra redan redogjort för.

När jag har kört ett par vintrar med Schwalbe Marathon Winter slänger jag dem och köper nya. Detta genom erfarenhet. Stå ute i kyla och kränga av dubb är inge kul. Känns olustigt och slösigt att behöva slänga men har alltid haft samma problem att dubben till slut börjat äta sig igenom. Känns som materialet på insidan är lite väl klent. Får väl börja experimentera med nåt eget inlägg i däcket för att skapa nån slags extra skyddande barriär.
det finns att köpa så kallade liners. garanterar en ännu trögare framfart.

själv är jag inne på att med nya vinterbrommien efterhand gå över till slanglöst.

det är trist att vissa schwalbe är begåvade med det här problemet. och/eller lossnande dubbar. verkar dock inte gälla alla modeller.

sen finns ju suomi w106. rullar förhållandevis lätt, varken lossnande dubb eller dubbpunka är ett tema.

Det har varir minst en schwalbe dubbpunka-tråd varje vinter de senaste 10 åren här på happy. Vissa däck håller jättebra, men på vissa börjar dubben gnaga igenom redan inom några veckor. Kvaliten är helt random. Mitt rekord är tre punkor på en pendling på två veckor gamla schwalbe winter. En punka på väg till jobbet. Två punkor på vägen hem. Blev promenad hem efter 3:e punkam 😀

Nu har jag också blivit drabbad av dubbpunka. Blir nog att skippa dubb bak för stunden.

Några år gamla (2-4 år) schwalbe marathon som legat lite varmt men rullat väldigt lite.

SMW bak fungerar ett tag sedan äter dubben dig igenom och punkar slangen. Det beror såklart på hur mycket man cyklar men det är en tidsfråga innan det händer. Dubbfritt eller annat märke på bakdäcket är lösningen. SMW fram fungerar bättre.

Tillbaka
Topp