Punktering igen

landö

Ny medlem
Punktering igen
Nu har jag fått min 4:e punktering på 223 mil. Detta är inte sant.
Testat 2 olika typer av slangar. Denna gång kom jag 3 mil på den nya slangen.
Punktering i söndags sedan punktering idag igen.
Vad kör ni på för däck och slangar?

Punktering igen
4 punkteringar på dryga 200 mil känns som lite otur, men helt normalt utifrån min egen statistik. Skulle tippa på att jag snittar max 100mil per punka med Continental GP4000S. Nästan alltid bak. Jag tror att vikten spelar ganska stor roll (jag väger cryga 80kg), eller varför skulle annars 95% av punkorna vara på bakdäcket?

På våren innan sopning kör jag på Swhwalbe stelvio plus. På dem har jag kört säkert 1000mil utan en enda punka. Bra pendlardäck, men rullar nog tyngre (inget som jag märker av men man vill ju inte slösa bort Watt i onödan om man tävlar eller gillar att cykla ikapp).

De punkor där jag hittar orsaken är nästan uteslutande vassa stenar. Med 3 mil mellan två punkor skulle jag dock syna däcket noga för att se om det är någon sten som ätit sig in i däcket, men det kan ju bara vara otur också.

Punktering igen
cyklar med gp 4 seasons med conti light slangar.
Tycker att jag varje dag cyklar genom grus och glas som ligger på vägen, nu har det vell gått 1 månad, 8km till jobb och 8 tillbaka, inte en punktering än.

Tror ni kör på fel däck...

Punktering igen
Eller halvdålig montering. Jag gjorde runt 500 mil förra året utan punka, och kör samma däck i år. Jag vet inte vad jag väger, men över 80 är det i alla fall, och jag kör sällan i mer än 6 kilo i däcken.

Edit: jag kör med Conti 4 season, jag har även kör kanske 200 mil med mina Gator skin, och de gick det inte heller hål i innan jag knäckte fälgen mot en laxcyklist.

Senast ändrad:
Punktering igen
Jag får väldig sällan punktering (eller rättare sagt aldrig). Har huvudsakligen kört med däck från Continental och Vittoria.

Använder ett bra fälgband (Velox), den tjockaste butylslangen samt använder potatismjöl i däcket så att inte slangen ska fastna i däcket. Brukar ha väldigt lite luft i slangen vid montering (mestadels så att slangen "rätar" ut sig). Pumpar sedan upp uppskattningsvis ett kilos tryck. Då masserar jag däcket för att se till att däcket inte har hamnat snett, samt för att se till så att inte slangen har klämts fast mellan kanttråden och fälgen. Sedan pumpar jag upp till 7-8 kg tryck. Och jag använder verktyg (i plast) för att få på däcket på fälgen.

Kör väl ca 500 mil per däck och switchar däcken halvvägs. Då passar jag även på att byta slang.

Personligen brukar väga någonstans mellan 70-80 kg.

Punktering igen
Det skiljer väl rätt mycket på gruset som sprids ut på vintern och även det som finns i naturen gissar jag på. Regnar det ute så ökar risken ytterligare.

Punktering igen
Jag måtte ha en jävla tur när det gäller punkteringar. Undantaget några som berott på egen klantighet vid montering och ett par fall av defekta ventiler, så har jag fått totalt tre "riktiga" punkteringar. En på pendlarcykeln för ett par vintrar sen (utslitet bakdäck + vass plåtskärva), en på gamla landsvägscykeln (tumnagelstor glasskärva från en flaskbotten, mer eller mindre som en fotangel) och en på nya räsern (stor jävla glasbit det också). Och en genomslagspunka, typiskt nog hade jag dåligt tryck i däcken samma dag som jag drog rakt ner i en jättegrop strax nedanför Bohus fästning.

Detta på sammanlagt några tusen mil. En genomträngningspunka per 1000 mil kanske?

Punktering igen
Jag har cyklat 850 mil utan att ha någon punka. Frugan 300 utan problem.

Mina turer går i stadsmiljö och en stad med 5,5 miljoner människor = mycket trafik.

Kör med conti GP4000 ca 8 både fram och bak.

Enligt kommentatorerna på engelska Eurosport, som jag tittar på, har man betydligt fler punkor bak på grund av att vinddraget av dig och cykeln som "reser" upp de vassa föremålen som sedan punkar bakhjulet. Sant eller flaskt, inte vet jag men det låter lite logiskt. Man ser ju för övrigt fler bakhjulsbyten på touren/girot än framhjulspunkor.

/Botak

Punktering igen
Uncle Botak skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har cyklat 850 mil utan att ha någon punka.
> Frugan 300 utan problem.
>
> Mina turer går i stadsmiljö och en stad med 5,5
> miljoner människor = mycket trafik.
>
> Kör med conti GP4000 ca 8 både fram och bak.
>
> Enligt kommentatorerna på engelska Eurosport, som
> jag tittar på, har man betydligt fler punkor bak
> på grund av att vinddraget av dig och cykeln som
> "reser" upp de vassa föremålen som sedan punkar
> bakhjulet. Sant eller flaskt, inte vet jag men det
> låter lite logiskt. Man ser ju för övrigt fler
> bakhjulsbyten på touren/girot än
> framhjulspunkor.
>
> /Botak

Jag tror snarare det beror på att belastningen på bakhjulet är lite större (utan att folk har högre tryck för att kompensera), bakdäcket slits mer och är därför mer slitet i genomsnitt och att om man väjer för en glasbit eller annat vasst föremål, så passerar framhjulet medan bakhjulet sannolikt kör rakt över föremålet ändå. Om vinddraget skulle påverka glasskärvor och annat så skulle vi se det!

Punktering igen
Har du cyklat över 200 mil! Du vet väl att ett vanligt däck inte håller mer än 40-50 mil. Man bör byta däck innan och efter VR. Proffsen får gratis däck så de byter efter varje dag.

Punktering igen
Kolla så att fälgbandet ligger rätt i fälgen. Ekerhålen ska täckas helt.
Det hamnade snett för mig en gång och vips kom punkteringarna på löpande band.

Punktering igen
Kanske beror antalet mil/punka på vad kommunen där man cyklar mest sandar med på vintern, stenkross eller sand som inte är lika vass? Även på sommaren så är det ju stenar från detta grus som ligger kvar.

GP 4season går vör övrigt inte att jämföra med GP4000S när det gäller punkaskydd, 4season har bättre skydd. Men så rullar det 20W tyngre eller vad det nu var som Tour kom fram till.

Punktering igen
Uncle Botak skrev:
> Enligt kommentatorerna på engelska Eurosport, som
> jag tittar på, har man betydligt fler punkor bak
> på grund av att vinddraget av dig och cykeln som
> "reser" upp de vassa föremålen som sedan punkar
> bakhjulet.

Intressant teori!
Jag har ofta funderat på hur skillnaden kan vara så stor mellan antalet punkor fram och bak.
Det känns som att högre vikt på bakhjulet inte kan vara hela förklaringen och detta låter ju rimligt.

Punktering igen
landö skrev:
> Nu har jag fått min 4:e punktering på 223 mil. Detta är inte sant.

Jag hade fyra punkteringar innan vadsten VR2008, så vad gnäller du för?

Nej allvarlig så kan det vara handhavande fel. Jag skulle kunna tänka mig att du klämmer slangarna när du sätter dit däcket och då kan det bli så här. En av ovanstående punkorna blev till så i stressen.

Sen kanske du bör kolla fälgen/fälgband mm. Av med allt och känn noga efter i däck och på fälg.

Men byt till Tufor tub för kantråd och så i med Tufo punka gucka. Nu i lördags punterade jag mitt bakdäck och det lagad sig självt innan jag han stanna. bara att köra vidare, dock med lite mindre tryck i däcket och det priset fick jag betala lite senare.

Punktering igen
Supertramp skrev:
> GP 4season går vör övrigt inte att jämföra
> med GP4000S när det gäller punkaskydd, 4season
> har bättre skydd.

Om du säger att 4season har bättre punkaskydd har du väl lyckats göra det du inte ansåg vara möjligt, nämligen jämfört de två?

Punktering igen
slice me nice skrev:
> Om du säger att 4season har bättre punkaskydd
> har du väl lyckats göra det du inte ansåg vara
> möjligt, nämligen jämfört de två?

Du har ju aldeles rätt.
Men är det inte så man brukar säga?

Punktering igen
Supertramp skrev:
> Du har ju aldeles rätt.
> Men är det inte så man brukar säga?

Du har alldeles rätt i att man brukar säga "du har alldeles rätt" till mig iallafall ;)

Senast ändrad:
Punktering igen
Jag kör på continental Grandprix 24mm. Har lagt på nya. Det gjorde jag efter första punkteringen. Tyvärr var det fel på ena däcket, det sprack så jag fick ett nytt ( punktering 2). Punktering tre hände i söndags. Gjorde en sväng i stan, där det var en del grus. Punktering fyra igår också inne i stan på väg ut till landsvägen. Samtliga punkteringar har varit bak på cykeln. Jag tror det beror på otur, men hur länge säger ni att man skall köra på ett däck. 50 mil verkar lite.. Jag har inte slarvat när jag lagt på , men däremot har jag inte kollat fälgbanden. Gör det när jag kommer hem. Tror ändå mest på kommunens grus/stenar. Köper ytterligare ett nytt innan Vättern i morgon för att vara säker.

Senast ändrad:
Punktering igen
landö skrev:
> Jag tror det beror på otur, men hur
> länge säger ni att man skall köra på ett
> däck. 50 mil verkar lite..

Säg i storleksordningen 500 mil.

Punktering igen
Jag har undersökt slang och däck noga och hittat två skär-"sår" i däcket. Ett där den sista slangen hade sitt hål. Om sannolikhet gäller borde den vara mycket låg att jag får punktering en gång till :-) Byter ut fälgbanden också- de ser inte riktigt bra ut.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp