Punkteringsfria däck

Olastefan

Medlem
Punkteringsfria däck
Hur är de däck som kallas punkteringsfria?
Tänker på om det är värt att investera i dom för den sakens skull. Det sopas inte på cykelbanorna förrän i maj och då har man varit igång ett tag
Är dom bra?

Punkteringsfria däck
"Punkteringsfria däck" finns väl inte riktigt, men bättre och sämre punkteringsskydd kan man ju ha. Jag har kört 10 år på ett par olika punkteringsskyddade däck för pendling (40mm typ schwalbe marathon greenguard m fl) utan att få någon punktering.

På vintern brukar jag köra med dubbdäck och med dessa har jag inte heller fått punktering pga grus (dock av dubbar som ätit hål på däcket).

Typiskt så får man sämre rull ju bättre punkteringsskydd du har så det blir alltid något av en kompromiss.

Punkteringsfria däck
Låter bra men är det lika bra till en racer?
Jag tänker på grusen som används på vägar och cykelbanor, dom är vassa som bekant.
Blir det stor skillnad i rull motståndet?

Punkteringsfria däck
De däck som är riktigt punkteringsfria är hemska att cykla på. Många däck är punkteringssäkra, men kör du över tillräckligt många spikar så kommer någon att fastna och luften åka ur. Riktigt punkteringsfria har inte luft i sig alls, och därför sämre stötupptagning och mycket sämre rull. Kallas även just "air free" och liknande.

Punkteringsfria däck
Jag tänker på grusen som används på vägar och cykelbanor, dom är vassa som bekant.
Nej de är inte lika bra. De rullar sämre och ger sämre komfort. Hur mycket man bryr sig om det är en smaksak. Jag tycker de ”Punkteringsfria” däck jag testat varit ganska hemska att cykla på. Inget jag skulle vilja ha på en nöjescykel i alla fall. För en cykla-kort-till-Ica-cykel så kanske men helst inte.

Punkteringsfria däck
Jag misstänker att de har rätt dåliga egenskaper (förutom skyddet) men jag är inte så kräsen. De funkar överallt. Med och utan packning, på rätt dåliga underlag.

Punkteringsfria däck

Finns mer och mindre punkteringsfria som sagt. Schwalbe marathon plus är väl det starkaste, och det finns ner till 622x28 som passar dom flesta räcers. Bland lite mer räcer-anpassde så finns däck som Continental Gatorskin och Hardshell som är starka, och ett lite mer premium skulle vara Pirelli Cinturato Velo.

Du märker definitivt av motståndet, men Cinturato Velo t.ex. är snabbare än många sämre skyddade budget-däck framförallt om du installerar dom slanglöst. Sen så betalar man ju därefter.

Senast ändrad:
Punkteringsfria däck
Till racern har jag ett par Continental Gator Hardshell 28mm som jag kört vår/höst, ingen punktering på dessa heller, dock inte testade på pendling utan endast på lvg-rundor där det inte grusats lika hårt som på vägen till jobbet.

Snittar kanske 1km/h långsammare på dessa än på GP5000 så även om skillnaden kanske märks så är det inget jag tänkt på under cyklingen.

Punkteringsfria däck
Jamen visst finns det alldeles punkafria däck.

Fast jag skulle aldrig ens drömma om att köra på dom själv.

Punkteringsfria däck
Till racern har jag ett par Continental Gator Hardshell 28mm som jag kört vår/höst, ingen punktering på dessa heller, dock inte testade på pendling utan endast på lvg-rundor där det inte grusats lika hårt som på vägen till jobbet.

Snittar kanske 1km/h långsammare på dessa än på GP5000 så även om skillnaden kanske märks så är det inget jag tänkt på under cyklingen.
Tack det låter ju jättebra.

Punkteringsfria däck
Jag cyklar till arbetet varje dag, cirka 2 mil om dagen. Fick punktering i snitt 1 gång i månaden. Jag tröttnade på att laga hål och på att behöva gå till eller från arbetet. Jag hade hört talas om punkteringsfria cykeldäck och googlade om däcken var bra eller ej. Enligt googlingen skulle däcken vara svåra att montera på samt vara trögcyklade. Men jag köpte två punkteringfria däck ändå. Jag kände ingen skillnad att montera på punkteringsfria däck jämfört med andra däck. Inte heller var det trögcyklat - tvärtom. Däcken är styvare vilket kändes som om däcken rullade bättre.

Jag har haft däcken i 4 år nu och ingen punktering. Punkteringsfria cykeldäck är det bästa som finns. Däcken är lite dyrare, men det tjänar man igen genom att slippa lägga tid på att laga hål. (Med pukteringfria cykeldäck menar vanliga cykeldäck som är förstärkta (inte helgjutna cykeldäck.) Jag har endast provat Schwalbe.))

Det första jag gör när jag köper cykel - på med punkteringsfria cykeldäck.

Punkteringsfria däck
Jag kör slanglöst, TL guckan tätar direkt. Är inte helt ovanligt att hitta grus och glasbitar i däcken vid byte, då har det tätats utan att jag märkt att något gått genom däcket.

Punkteringsfria däck
Men det är väl så att Marathon och de där kallar sig "punkteringsfria". Inte för att de är det på riktigt men får man inte punkagaranti med dom? Typ en ny slang om man lyckas punka dom.
Marknadsföringsterm med andra ord.

Men Marathon... tror aldrig jag haft punka på ett par Marathon trots jag vet inte hur många mil.

Annars brukar jag köra Conti 4-season såhär års. Håller bra och rullar skapligt. Sen blir det Conti GP5000 när det är rensopat.

Stalle

Punkteringsfria däck
Jag kör slanglöst, TL guckan tätar direkt. Är inte helt ovanligt att hitta grus och glasbitar i däcken vid byte, då har det tätats utan att jag märkt att något gått genom däcket.

Går ju att ha "TL gucka" även i vanliga däck med slang, det skrevs om det i en annan tråd för en tid sedan. Funderar på att prova det med mina GP5000 eftersom min transportväg ut till landsväg är lite lynnig.

Punkteringsfria däck
Går ju att ha "TL gucka" även i vanliga däck med slang, det skrevs om det i en annan tråd för en tid sedan. Funderar på att prova det med mina GP5000 eftersom min transportväg ut till landsväg är lite lynnig.

Bara om man får pyspunka på slangen. Ofta sker ju slangpunktering med visst ljudackompanjemang. Med tätningsvätska kan det bli rent av audiovusuellt ?

Punkteringsfria däck
bytte häromdagen till vanliga tunnväggiga däck. från just dessa marathon bara monterade bak över vintern. hade dem tidigare även fram, men där kör jag numera med marathon race.

man får för sig att det är något fusk, känns som man flyger fram. även direktare känsla i djup sväng.

då har jag ändå trimmat marathondäcken genom att slipa undan en del av det tjocka skuldergummit. gör avsevärd skillnad i följsamhet och rull, men trögt och träigt är det likafullt.

men på vintergrusade cykelbanor erbjuder de trots trögheten fördelar.

Punkteringsfria däck
Garanterat punkafria däck finns här:
Garanterat dötrista också!
Just hur de där är vet jag förstås inte.
Men jag körde solida däck från Greentyre på pendlaren länge och tyckte att det var rätt OK. Skramligt på stensatta gator, skramligt att rulla av en trottoarkant. Men överlag OK på bra vägar. Och då hade jag ändå den hårdaste varianten.

Punkteringsfria däck
Just hur de där är vet jag förstås inte.
Men jag körde solida däck från Greentyre på pendlaren länge och tyckte att det var rätt OK. Skramligt på stensatta gator, skramligt att rulla av en trottoarkant. Men överlag OK på bra vägar. Och då hade jag ändå den hårdaste varianten.
Vad kör du för däck idag och om du högst ovetenskapligt skulle jämföra rullet i %, vad blir resultatet?
Vilken storlek på däck körde du på?

Jag hade ingen aning att det ens fanns, alltid lär man sig något nytt. http://www.greentyre.co.uk/bicycle-tyres.php

Punkteringsfria däck
Vad kör du för däck idag och om du högst ovetenskapligt skulle jämföra rullet i %, vad blir resultatet?
Vilken storlek på däck körde du på?

Jag hade ingen aning att det ens fanns, alltid lär man sig något nytt. http://www.greentyre.co.uk/bicycle-tyres.php
Pendlaren jag hade då var 26”. Som luftdäck hade jag Conti Sport Contact i 1.1/1.3” bredd.
Skillnaden i rent rull var så liten att jag aldrig tänkte på den. Nedförsbackarna kändes ungefär lika långa. Dags att börja trampa vid samma parkbänk liksom.
Greentyre America i 37mm bredd.
(Gjorde även dubbdäck av dem.)
Visst, det är en annan känsla, men på bra vägar så var de helt OK. Varken roliga eller hemska. Hyggligt val för en pendelhoj.
Vet inte dock om jag skulle vilja ha dem i, säg 622x40 eller större. Jag provade, och tyckte det blev väl tungt och tråkigt. Kanske nåt för en elhoj.

Punkteringsfria däck
Pendlaren jag hade då var 26”. Som luftdäck hade jag Conti Sport Contact i 1.1/1.3” bredd.
Skillnaden i rent rull var så liten att jag aldrig tänkte på den. Nedförsbackarna kändes ungefär lika långa. Dags att börja trampa vid samma parkbänk liksom.
Greentyre America i 37mm bredd.
(Gjorde även dubbdäck av dem.)
Visst, det är en annan känsla, men på bra vägar så var de helt OK. Varken roliga eller hemska. Hyggligt val för en pendelhoj.
Vet inte dock om jag skulle vilja ha dem i, säg 622x40 eller större. Jag provade, och tyckte det blev väl tungt och tråkigt. Kanske nåt för en elhoj.
Jag kan tänka mig det, finns många fördelar till en pendlare men att byta mot komfortdäcken (650Bx42) är nog dumt.
Vad säger du om hållbarheten och hur var dom i regn?

Edit. Såg att dom inte hade 27.5 heller.

Punkteringsfria däck
Jag kan tänka mig det, finns många fördelar till en pendlare men att byta mot komfortdäcken (650Bx42) är nog dumt.
Vad säger du om hållbarheten och hur var dom i regn?

Edit. Såg att dom inte hade 27.5 heller.
Regn i sig upplevde jag inte som något problem. Definitionsmässigt så är däcken skummade - även om det är väldigt små bubblor. Så det blir en matt yta där de slits.
För den mängd ”attack” jag kan uppbåda under pendling var vanligt vägåkande inte något problem.
En sak som jag reagerade på var att passera (nymålade) körfältslinjer mm i flack vinkel. Då däcken är såpass hårda och inte formar sig alls över hörnet så kunde det bli lite halt. Och på gator stensatta med natursten.
Hållbarheten var bra. Men så småningom så började dubbarna släppa i de som jag gjort vinterdäck av. Tog flera vintrar dock.
Jag har två kvar, ett för 622 och ett för 559. Skänkes till den experimentlystne.
Tänk på att du har väldigt lite marginal i passningen till fälgen.

Punkteringsfria däck
Regn i sig upplevde jag inte som något problem. Definitionsmässigt så är däcken skummade - även om det är väldigt små bubblor. Så det blir en matt yta där de slits.
För den mängd ”attack” jag kan uppbåda under pendling var vanligt vägåkande inte något problem.
En sak som jag reagerade på var att passera (nymålade) körfältslinjer mm i flack vinkel. Då däcken är såpass hårda och inte formar sig alls över hörnet så kunde det bli lite halt. Och på gator stensatta med natursten.
Hållbarheten var bra. Men så småningom så började dubbarna släppa i de som jag gjort vinterdäck av. Tog flera vintrar dock.
Jag har två kvar, ett för 622 och ett för 559. Skänkes till den experimentlystne.
Tänk på att du har väldigt lite marginal i passningen till fälgen.
Tack för ett utförligt svar?
Jag är alltid nyfiken på nya företeelser på marknaden men har själv inget behov av ett sådant däck för närvarande då jag inte pendlar direkt.
Det jag tänker på som användningsområde är hyrcyklar, barncyklar mm där punkteringar kan vara svårlösta på plats. Men dom verkar vara ett tänkbart alternativ till en brukscykel, intressant.

Punkteringsfria däck
Tack för ett utförligt svar?
Jag är alltid nyfiken på nya företeelser på marknaden men har själv inget behov av ett sådant däck för närvarande då jag inte pendlar direkt.
Det jag tänker på som användningsområde är hyrcyklar, barncyklar mm där punkteringar kan vara svårlösta på plats. Men dom verkar vara ett tänkbart alternativ till en brukscykel, intressant.
Ja, alltså hade jag haft barn så hade jag helt klart satt såna här däck på cyklarna. IAF några av de mindre. Lär nog spara in en del genomslagspunkor när ivriga barn kastar sig iväg utan en tanke på när cykeln användes sist, och vad som kan ha hänt sen dess.

Det som avhållit mig från att fortsätta var dels hur noga däcket måste passa fälgbredden, dels temperaturberoendet. Vill du ha ett specifikt mönster måste du antingen ha tur, eller skaffa ett hjul med en fälg som passar.
Sen blir däcken hårdare i kyla också. Mina, som var extra hårda redan för normalt bruk blev ännu hårdare till vintern. Som att cykla med en fläktrem runt fälgen.
Men om Happy skulle vilja sponsra en artikel om däcken ställer jag gärna upp. Hade varit intressant att jämföra några olika hårdhetsgrader på samma däck, t.ex.

Punkteringsfria däck
Jag har pendlat flera år på biltemas "punkteringsfria" däck med deras "punkteringsfria" slangar. Inga punkteringar, men det är absolut inga däck jag skulle sätta på en cykel som ska vara rolig att cykla på! Jämfört med t.ex. Gatorskins är de jättetröga att cykla på, men på en treväxlad damcykel med cykelkorgar och liknande gör det inte så mycket...

Tillbaka
Topp