Puts- och mektrasor - Hur sorterar ni?

Snuten

Aktiv medlem
Det har ju varit lite medial uppmärksamhet på senare tid ang textilåtervinning. En sak som jag funderat på är hur man gör med mek- och putstrasor. Ibland är de oljiga, ibland är det färg på dem, ibland lim, ibland fönsterputs etc. Detta gäller ju förstås inte enbart cykelmek.

Jag tror jag vet hur man skall göra, frågan är hur man gör i praktiken och vad som är praktiskt gångbart.

Kommunens återvinninscentral skriver:
"Grovt nedsmutsad eller blöt textil slänger du i vanliga soppåsen eller i containern för energiåtervinning på återvinningscentralen."

Tjekk på det.

Efter jag läste denna artikel så har jag gett upp allt hopp

"
Dyrare att återvinna.
Endast runt 10 procent av all plast som slängs i Sverige återvinns till ny plast, resten eldas upp i fjärr- och kraftvärmeverk och blir energi.

Även de 101 kommuner som har materialåtervinning av plast tvingas elda upp en stor del av plasten, eftersom återvinningen i dag är för svår.

"

"
Dyrare att återvinna.
Endast runt 10 procent av all plast som slängs i Sverige återvinns till ny plast, resten eldas upp i fjärr- och kraftvärmeverk och blir energi.

Även de 101 kommuner som har materialåtervinning av plast tvingas elda upp en stor del av plasten, eftersom återvinningen i dag är för svår.

"
Hur kan du nånsin ha haft nåt hopp?

452873754_10159996122255108_3684885915076578317_n.webp

Kommunens återvinninscentral skriver:
"Grovt nedsmutsad eller blöt textil slänger du i vanliga soppåsen eller i containern för energiåtervinning på återvinningscentralen."

Tjekk på det.
Det var ett intressant svar för att komma från en kommun! Verkar ju vara vettigt tom. Vilken kommun är det?

Lunds kommun säger tex:

Om textilen är nedsmutsad med till exempel olja ska du lämna detta som farligt avfall på återvinningscentralen.
Jo den varianten verkar ju vara vanlig. Skall bli kul att se vad personalen på återvinningscentralen gör när mottagningen för farligt avfall bombas med tygtrasor med lite olja på. Gissar att de svär lite och sedan hivar skiten i brännbart.

I min kommun säger man så här:

"Vad ska inte sorteras som textilavfall?
Textil som är förstörd av exempelvis mögel, skadedjur, stark lukt eller kraftig smuts ska kastas i restavfallet."

Fet låter ju helt vettigt. Då kan jag fortsätta att slänga i min egen tunna i facket för restavfall.

Skilj på återvinning och återanvändning. Och olika sorters återvinning.
Detta att skitig textil inte ska lämnas till återvinning har ju varit klart från början.
Det mest intressanta är väl hur jävla mycket textil folk slängde tidigare. Jag slänger typ bara trasiga strumpor. Allt annat blir trasor.

Det var ett intressant svar för att komma från en kommun! Verkar ju vara vettigt tom. Vilken kommun är det?
Linköping, via deras Tekniska Verken-sida:

Plast är plast och går att återvinna, men fabrikanterna vill ha långt liv och sina namn på produkterna, och då blir det mycket svårare. Bl a används aluminium för att "klä" plasten. Om en konsument inte ser att den klädda plasten inte går att återvinna, och slänger den fel, så blir det fel på i stort sett hela den återvinningsbalen.

"
Dyrare att återvinna.

"
Det finns dock en poäng att plasten sorteras separat eftersom den har ett högt energivärde.
Dels får de (nog) bättre betalt, och dels kan den användas där/när det inte duger med sura hushållssopor.

Tillbaka
Topp