Quarq vs Stages för mtb?

Quarq vs Stages för mtb?
skier sa:
Fulkinesen sa:
Påverkade den här sortens spikar snittet i tillräckligt hög grad? Gav det ett överdrivna medelwatt för hela passet?

ja, det blev spikar på 2000w som varade 5-6 sekunder, så på en stökig bana (t ex x-cup Vallåsen) fick det ordentlig inverkan.
Som här då, min TSS gick i taket (600 på en distansrunda) när jag laddade upp rundan.

Quarq vs Stages för mtb?
Hur vet man att ens Stages/enkelsidiga mätningar är bra? Om någon här har kollat i Visa dina watt-tråden och kollat mina loggar så ser man tydligt att enkelsidigt inte är särskilt bra (åtminstone för mig). Som exempel kan man se i inledningen av en 4min-intervall 49/51-förhållande för att skifta till 46/54 efter ca 1min. Här hade en Stages sagt att jag tappat ca 10% effekt.

Min undran är alltså; hur ni kvalitetssäkrat era data?

Quarq vs Stages för mtb?
marten_larsson sa:
Hur vet man att ens Stages/enkelsidiga mätningar är bra? Om någon här har kollat i Visa dina watt-tråden och kollat mina loggar så ser man tydligt att enkelsidigt inte är särskilt bra (åtminstone för mig). Som exempel kan man se i inledningen av en 4min-intervall 49/51-förhållande för att skifta till 46/54 efter ca 1min. Här hade en Stages sagt att jag tappat ca 10% effekt.

Om du har så ojämn fördelning höger/vänster så skulle jag starkt rekomendera att du gjorde styrkeövningar för att gå ditt höger/vänsterben starkare. Om du vill vara en effektiv cyklist.

Jag har Stages på Monark och på min lvg-cykel och Quarq (dubbelsidig) på min MTB. Effektdata matchar väldigt bra. Min höger/vänster fördelning ligger på 51/49 eller 52/48 totalt på alla lopp som jag har kört.

Quarq vs Stages för mtb?
marten_larsson sa:

Har flera olika effektmätare. Ibland kör jag med dubbla bara för att kolla. Stämmer väldigt bra sinsemellan så jag litar på min Stages på träningshojen (lvg).

Quarq vs Stages för mtb?
Fulkinesen sa:
Om du har så ojämn fördelning höger/vänster så skulle jag starkt rekomendera att du gjorde styrkeövningar för att gå ditt höger/vänsterben starkare. Om du vill vara en effektiv cyklist.

Jag har Stages på Monark och på min lvg-cykel och Quarq (dubbelsidig) på min MTB. Effektdata matchar väldigt bra. Min höger/vänster fördelning ligger på 51/49 eller 52/48 totalt på alla lopp som jag har kört.

Har funderat över det där själv men tänkt att alla vägar som bär till Rom. Har dock kikat lite närmare på det nu och verkar som distanserna under högerpedalen kanske har förändrat min trampteknik (har gammal data där jag har 51/49-fördelning dvs åt andra hållet). Får prova utan när jag kommer hem igen.

Quarq vs Stages för mtb?
Körde stages på mtb nästan hela förra sommaren. Tror att jag en eller två "spikar" under denna tid. Nu är den dock såld och det lutar åt att testa en Power2max.

Quarq vs Stages för mtb?
köper du en sådan så vore det ju intressant att se om den flyttar skivan inåt (eller utåt) den minsta bit jämfört med en direktmonterad skiva. Posta gärna lite nördiga närbilder med mått och så om du har tid över ifall du köper.

Den verkar dock (bly)tung. Hela dryga 140 g.

Senast ändrad:
Quarq vs Stages för mtb?
Fem timmar i skogen idag med Stages wattmätning på MTB:n. En hel del stökig downhill. Inte en enda kadens- eller effektspik under hela passet:

stages_watt_kadens.PNG

Här är Stagespasset åp Strava: https://www.strava.com/activities/1402169585/analysis

Jag körde en mycket lik runda igår fast med min andra hoj som har Quarq. Liknande watt-data (jag körde lugnare igår):

Quarq-passet: https://www.strava.com/activities/1400457258

Senast ändrad:
Quarq vs Stages för mtb?
Ser ju lovande ut. Men den som kommer nu i februari, är det bara samma som funnits eller är det något nytt med den? Jag har kört med Ultegra på väg i riktigt spöregn i fyra timmar och fungerat utan problem. Men det kanske blir annat med lera och skit?

Quarq vs Stages för mtb?
Dr_Rydell sa:
Ser ju lovande ut. Men den som kommer nu i februari, är det bara samma som funnits eller är det något nytt med den? Jag har kört med Ultegra på väg i riktigt spöregn i fyra timmar och fungerat utan problem. Men det kanske blir annat med lera och skit?

Jag har Stages på min lvghoj och har pendlat till jobb med den i både regn och snö den här vintern -> fungerar perfekt.

Quarq vs Stages för mtb?
Har försökt mäta så noga det går. Får det till 1 mm längre in med Quarq jmf DM. Mäter då med 6mm offset-skivan och lägger på 3 mm.

60 g Stages är mindre än både 100 och 150 (ej aktier i Stages)?

Quarq vs Stages för mtb?
Dr_Rydell sa:
Quarq vs direct mount i vikt. Bägge med 38 klinga original.

Jag köpte min Quarq begagnad och då satt det på en 36T och jag tänkte "Vem fanken kör på 36T??" :) ... Och köpte sen direkt en 32T och 34T istället. Men uppenbarligen finns det de som tycker att 36T är för litet :)

Quarq vs Stages för mtb?
Fulkinesen sa:
Dr_Rydell sa:

Jag köpte min Quarq begagnad och då satt det på en 36T och jag tänkte "Vem fanken kör på 36T??" :) ... Och köpte sen direkt en 32T och 34T istället. Men uppenbarligen finns det de som tycker att 36T är för litet :)
Beror väl oå vad du har bak. 38/50 = 32/42. Motfråga: vem i Sverige behöver mindre än 32/42 och är något så när tränad?

Quarq vs Stages för mtb?
Dr_Rydell sa:
Fulkinesen sa:
Dr_Rydell sa:

Beror väl oå vad du har bak. 38/50 = 32/42. Motfråga: vem i Sverige behöver mindre än 32/42 och är något så när tränad?

Ja, det är klart om man har 10-50 bak... Jag har 10-42 på hojen med Quarq. 32T åkte på när jag var uppe i bergen utomlands. 34T använder jag här i Sverige.

Quarq vs Stages för mtb?
Med 10-42 hade jag kört 36 fram. Jag gillar dock lite tyngre växlar och drevar ex. tyngre än den absoluta majoriteten på velodromen exempelvis (51-13 f n).

Quarq vs Stages för mtb?
Dr_Rydell sa:
Med 10-42 hade jag kört 36 fram. Jag gillar dock lite tyngre växlar och drevar ex. tyngre än den absoluta majoriteten på velodromen exempelvis (51-13 f n).

Sist jag kollade på någon film du lagt upp ligger du ju på rätt höga kadenstal, så gissar att ditt behov av stor klinga mest handlar om att få använda 50T bak mer. (Något man inte bör eftersträva)

Men visst, vill du verkligen åt ditt stora drev så ring Garbaruk, beställ ett specialgjort och lått de köra ett 104bcd med + offset (bygger utåt och inte innåt) så är problemet löst.

Men det känns som du skulle klara dig undan problemet om du la ner lika mycket tid på träning som på att fundera på det här.

Quarq vs Stages för mtb?
KJS sa:
Sist jag kollade på någon film du lagt upp ligger du ju på rätt höga kadenstal, så gissar att ditt behov av stor klinga mest handlar om att få använda 50T bak mer. (Något man inte bör eftersträva)

Men visst, vill du verkligen åt ditt stora drev så ring Garbaruk, beställ ett specialgjort och lått de köra ett 104bcd med + offset (bygger utåt och inte innåt) så är problemet löst.

Men det känns som du skulle klara dig undan problemet om du la ner lika mycket tid på träning som på att fundera på det här.
Kanske är för att utväxlingen var för låg då? :D Jag tycker jag har mest effekt kring 85-90. Beror ju på vad man menar med höga kadenstal. Tycker inte de är särskilt höga på denna tävling exempelvis:

Garbaruk har för långa tänder, kring 4-5 mm längre än x-sync 2, annars hade jag köpt ett sånt.

Quarq vs Stages för mtb?
Dr_Rydell sa:
KJS sa:
Garbaruk har för långa tänder, kring 4-5 mm längre än x-sync 2, annars hade jag köpt ett sånt.

men köp med extra offset så är ju problemet löst, eller är det att du drar dig för att maila och fråga dem? :D

angående kadens, 90 i kadens 36/10 ger nästan 45 km/h, kör du fortare än så ofta? tänker bara på att henrik öijer var väll top 10 på vasan med 34T fram? och det loppet om något är ju ett där man skulle kunna tro att stor klinga per automatik innebär fördel :D Men om du tror det ä vad som krävs så absolut :D

Quarq vs Stages för mtb?
Jensen sa:
Dr_Rydell sa:
KJS sa:

men köp med extra offset så är ju problemet löst, eller är det att du drar dig för att maila och fråga dem? :D

angående kadens, 90 i kadens 36/10 ger nästan 45 km/h, kör du fortare än så ofta? tänker bara på att henrik öijer var väll top 10 på vasan med 34T fram? och det loppet om något är ju ett där man skulle kunna tro att stor klinga per automatik innebär fördel :D Men om du tror det ä vad som krävs så absolut :D
Det krävs en jävla offset för att göra plats för de extra långa tänderna, så tajt som det är innan. Så letar annan lösning. Det andra har vi väl haft diskussioner om förut. De flesta jag hört sätter ju på en större för en tävling som vasan. Vinnaren begränsades av ram och körde 38. Vissa 40-42 med snedare kedjelinje. För mig var det en fördel 38 jmf 36. Hade ledigt haft 40 på ett sådant lopp om det gått. Jag kör oftare fortare än 45, bara lite nedåtlut så.

Quarq vs Stages för mtb?
Topp-10 i Cykelvasan är kanske att överdriva. :) Men jag försöker nå dit i alla fall och körde väl med 32-klinga i höstas om jag minns rätt.

Quarq vs Stages för mtb?
Öijer sa:
Topp-10 i Cykelvasan är kanske att överdriva. :) Men jag försöker nå dit i alla fall och körde väl med 32-klinga i höstas om jag minns rätt.

Okay då. Men du åkte ju rätt snabbt (även om jag mindes fel både om placering o storlek på klingan ?)

Quarq vs Stages för mtb?
Du menar stt det ä för nära? Du har ju hela tiden sagt att garbaruk inte skulle gå. En oval 36 garbaruk är ju troligen inte mindre på största stället än en rund garbaruk 38. Med nån mm plus offset ännu säkrare

Quarq vs Stages för mtb?
Jensen sa:
Du menar stt det ä för nära? Du har ju hela tiden sagt att garbaruk inte skulle gå. En oval 36 garbaruk är ju troligen inte mindre på största stället än en rund garbaruk 38. Med nån mm plus offset ännu säkrare
Att avståndet är så stort kan bara förklaras av att de ändrar kedjelinjen på sina klingor jmf med SRAMs X-sync 2 (som ju har 0mm offset och förmodar jag är raka). Det går ju att få på en 38 oval som det ser ut. Frågan är hur det gnisslar på 50 bak bara. Ska prova denna idag.

Tillbaka
Topp