Jag har en SID Race, dvs en utan Poploc. Precis som du så ruktigt påstår så jobbar den fantastiskt upp till ganska stökigt. Är det riktigt stökigt man vill ha så kanske en REBA eller en FOX (som är dyr) passar bättre.
Skilnaden på min SID-Race och Team och Worldcupen är purefunktionen i högerbenet. Det är där du kan ställa in hur du vill att gaffeln skall fungera, anpassa efter hur slätte eller gropig terrängern är. Rätt inställd så måste jag säga att min SID Race är helt fantastisk. Jag pajade en packning i höstas som lagades hos Vartex och returnerades med vändande post.
Jag var tillfälligt missnöjd med gaffeln, i veckan närmare bestämt. Jag skickade in den på service igen... Fast det var tyvärr helt oh enkom självförvållat då jag pumpat 130psi istället för 30 i purebenet. Klantigt ! Vad som hände då var att gaffeln vart stötig och helt osmooth i stöket. Dessutom hade den höga luftmängden pajat en o-ring. : (
Jag kommer aldrig mer pumpa den fel. Jag fick dessutom originaloljan utbytt och det gjorde skillnad till det bättre.
Jag väger runt 76 kg och är 182 cm. Bytte nyligen från V-bromsar till Magura Marta . Jag vill påstå att gaffeln nu flexar mindre än med v-bromsar. Varför det är så kan jag ej svara på men så är det. Nu niger bara hojpan nätt vid inbromsning.
Jag är som sagt riktigt nöjd med gaffeln när jag ställer in den rätt och det där med service, kollar man på rekkomendartionerna från RS-modellerna för tävling så är det ingen nämnvärd skillnad mellan Reba och SID. Torka av gaffelbenen och sköt om den bara så blir du nöjd.
Det enda alternativet till SID är Reba eller möjligen FOX. Den lättaste då förstås... ;o)
//Skogling
edit:flestav