Race Across AMerica 2013

Race Across AMerica 2013
På lagfronten så leder det danska tvåmannalaget sin klass med en timme jämnt vid TS6.

I 8-mannaklassen så ligger ledarlaget fortfarande före fjolårets tider vid TS8. Nu är skillnaden till rekordtiden 51 min, ner från 54 minuter vid TS7.

Race Across AMerica 2013
Niblet skrev:
-------------------------------------------------------
> Du skrev en bit ovanför att två tävlande
> samarbetar, är det tillåtet att ligga på rulle
> på någon annan om man kör i den individuella
> klassen eller missförstod jag dig?

Det är inte tillåtet att ligga på rulle. Man måste hålla minst 100 meters lucka till framförvarande cyklist.
Man får dock ligga sida vid sida med en medtävlande under max 15 minuter per dygn.

Race Across AMerica 2013
Niblet:
Var det min kommentar om att Wyss och Gulewicz "håller ihop" som lurade dig? Ber i så fall om ursäkt. Citationtecknen runt håller ihop var menade att indikera att de naturligtvis inte ligger på rulle, utan snarare att de är så nära varandra att de måste ha varandra inom synhåll.

Race Across AMerica 2013
Strasser förbi TS34 för en stund sen. Var då jämfört med fjolårstiderna 6.52 före Schoch och 7.01 före sig själv, d.v.s han drygade ut med 17 min mot Schoch och 5 min mot sig själv.

Race Across AMerica 2013
Schoch ha fått upp farten rejält och passerar nu Missourifloden. Mellan TS32 och TS33 höll han 21,2mph, d.v.s. 34 km/h, och det på en sträcka av drygt 9 mil. Visserligen har han nog haft lite vindhjälp, men med Gunnars kommentar om att det är "rolling hills" känns det nästan overkligt efter ca 300 mils cyklande på knappt fem dygn. Frågan är om långspurten är inledd i och med detta!?

Och, Strasser har nu bara en Mille Miglia kvar (i alla fall längdmässigt). Om han kan göra den på tre dygn och två timmar grejar han sub-8.

Wyss har passerat TS31, 14.36 efter Strasser och 5.31 efter Schoch.

Edit: Lite mer info.
Edit2: typo

Senast ändrad:
Race Across AMerica 2013
Om jag läser rätt så kommer det att vara lite upp och ner för Strasser nu fram till Appalacherna. Som jag läser det verkar det bli mkt upp och ner från TS44 för att efter TS46 bli lite längre stigningar framemot TS50/52. I fjol hade Schoch 2.01.16 från TS34 till TS45, så med liknande fart för Strasser kan vi vänta honom till TS45 runt sexsnåret på tisdag kväll.

Gunnar, du får väl korrigera mig om jag läst profilerna fel. Ibland är ju inte höjdprofiler helt uttömmande när man ska försöka bedöma svårighetsgraden.

Race Across AMerica 2013
Strasser satsar helt klart på att bli den nye rekordhållaren i RAAM, och med med lite tur med väder och vind så har han goda chanser. Förutsatt förstås att kroppen håller.

Efter att man passerat Mississippi så blir det rätt platt igen så med rätt vind kommer det nog att fortsätta att gå snabbt.

Det verkar som de flesta har lite vindfördel just nu, om man tittar på hastigheterna på live tracking.

Race Across AMerica 2013
Ja, det ser onekligen ut så:
Strasser.JPG

Race Across AMerica 2013
Har du koll på var han kan ha klivit in i bilen, Gunnar? Jag var och fixade lite mat och hade inte koll på skeendena.

När jag gjorde mitt 19.56-inlägg om att han hade en Mille Miglia kvar tror jag han var någonstans i närheten av där det står O Falton på kartan ovan. Och hur som helst är det från 1000 miles kvar till TS35 37 miles, så jag förstår inte riktigt hur han skulle kunnat hinna så långt österut på bara 40 minuter. Eller är det något annat som spökar.

Står f.ö. Off route i fönstret som öppnas om man klickar på 377-flaggan.

Race Across AMerica 2013
Nu rör Strasser sig, men det verkar snarast vara cykelfart över det hela, typ 15-20 mph. Verkar i och för sig finnas en del trafikljus på den där vägen, så det kan ju vara därför det går segt, men det hela är mystiskt.

Han måste ju hur som helst tillbaka till där där han avvek från den riktiga rutten, vilket garanterat är en bra bit väster om TS35 och han befinner sig nu en halvmil ostnordost om TS35.

Jag fattar ingenting ...

Race Across AMerica 2013
Det står om man tittar på hans data att har 999,66 miles kvar. Om det var stället där han avvek från banan så ska han tillbaka till 38 miles innan TS35.

Race Across AMerica 2013
Det här måste ju vara en av de svåraste grejorna som kan hända på RAAM. Nån i crewet missar, man får backa och tappar :massor:, men det går ju inte att ändra på utan det är väl bara att köra på. Alternativet är att crewet strejkar och säger upp sig (som förra året). Knepigt

Race Across AMerica 2013
Nu är han åter på banan och rör sig österut, men han har ju hoppat över massor av sträcka på banan. Om det där är sant så kan jag inte se annat än att det kommer att bli en diskning.

Frågan är var tracking-anordningarna sitter. På följebilen eller på cyklisten? Kan det vara s.a. de sitter på bilen och de bytt bil som åker bakom och glömt att flytta över anordningen? D.v.s. kan det vara en av bilarna vi följt och denna åkt i förväg? Fast, det ser ut som de är ute på en motorväg nu och då känns farten för låg. Eller är det köer?

??????????????????

Race Across AMerica 2013
Strasser står inrapporterad vid TS35, fast hans fart mellan TS34 och TS35 visar ju att ngt är helt fel. Om han skulle åkt rätt och passerat TS35 vid den uppgivna tidpunkten hade han hållit 30,89 mph, d.v.s. närmare 50 km/h!

Race Across AMerica 2013
Nu har texten Off route ändrats till Running. Men, det är väl kanske bara ngn automatisk detektering, så det behöver ju inte säga något.

Vore verkligen synd om hans starka inledning går upp i rök p.g.a. en navigeringsmiss.

Race Across AMerica 2013
Hm, verkar som det kanske är OK med Strasser ändå. På loppets facebook-sida står det i en kommentar från Helmut Pilz (vem nu det är)

"forwarded message from the team: this is a detour everyone has to do. christoph is alive and kicking"

Det jag för mitt liv inte fattar är hur han kom förbi TS35 så snabbt. Visserligen kanske det är lite genare att köra den vägen han gjorde, men så mycket genare att han kunde klara av TS34-TS35 som ursprungligen är en sträcka på 72,55 miles på 2h 21min är över mitt förstånd. Eller fick han en tornado i ryggen?

Race Across AMerica 2013
Gunnar:
Vet du om man kan hitta den officiella rutten online eller delas den bara ut till deltagarnas team? Försökte leta, men hittade bara en preliminär rutt för 2010.

Race Across AMerica 2013
Nej, det här blir jag inte klok på. Får se vad Schoch presterar för tid på TS34-TS35-sträckan. Om han också dammar till med en supertid så är väl allt kanske frid och fröjd trots allt. Just nu är jag dock tveksam till om allt verkligen gick rätt till och vad som egentligen hände runt åttasnåret (svensk tid). När jag tänker på det så har jag för mig att Strassers markering stod stilla där rutten gör en liten krok norrut precis där den korsar Highway 79 precis runt 20.00. Kan det vara där han vek av från rutten på trackingen?

Race Across AMerica 2013
Rutten finns i route book, men kan ändras med kort varsel vid t.ex vägarbete, översvämning mm.
Kan tänka mig att det kan vara översvämning vid de låglänta områdena innan time station 35 och att rutten därför ändrats och att man fått åka bil tillbaka till ursprungliga rutten.

Förra året fick vi åka bil några kilometer förbi ett vägarbete.

Race Across AMerica 2013
Ah, mysteriet är löst. De ska tydligen åka bil en bit (se nedan). Men, sträckan MÅSTE bli kortare genom denna omläggning av rutten. (fetstilsmarkeringarna är mina)

"[JUNE 16TH, 2013] - ROUTE CHANGE FROM TS 34-36

Go to page 109 of your route book

At Route Book mile 36.4 past TS 34 (Terra Ln entrance to SR 79 S toward I-70) use any available shoulder/parking area to pause and pick up your racer.

Do not impede traffic.

This will be the new TS 35 station. Report your time to HQ. Put riders and bikes in support vehicles to ferry across the Mississippi River.

With racers in vehicles, proceed as follows:

1. Head northeast on E Terra Ln for 0.1 mi

2. Turn right onto the ramp to MO-79S/I-70 for 0.1 mi

3. Turn right onto MO-79 S for 0.2 mi

4. Slight right to merge onto I-70 E toward St Louis and go 12.1 mi

5. Take exit 232A-232B to merge onto I-270 N toward Chicago Entering Illinois and go 18.5 mi

6. Take exit 3B to merge onto IL-3 N/Lewis and Clark Blvd toward Alton and head north on Lewis and Clark Blvd. for roughly 3.7 mi

7. Vehicles have arrived at the intersection of Lewis and Clark Blvd and Piasa Ln. There is a gas station on the corner. Unload your rider in the lot.

8. The rider is now back on the road continuing north on Lewis and Clark Blvd for 5.1 mi

9. Continue onto IL-3 N/W St. Louis Ave, continue following IL-3 N for .03 mi

10. Turn right onto IL-3 N/Homer M Adams Pkwy continuing to follow IL-3 N and go 1.3 mi

11. Take the IL-140/IL-111/College Ave ramp to Bethalto. At the end of the ramp turn right onto IL-111 S/IL-140 E/College Ave and you are now back on the RAAM route at mile 4.5 on page 111 in your route book."

Edit: förtydligande + typofix

Senast ändrad:
Race Across AMerica 2013
Ah, skönt. Hade varit alltför trist om det hade varit diskning på gång efter den fina körningen hittills! :-)

Du sade att han hade chans på rekordet, Gunnar. Vad ligger det på?

Race Across AMerica 2013
Detta innebär dock att de åker bil 34,7 miles. Inte konstigt att det gick raskt!

Strasser är i och med detta nu 9.28 före Schochs fjolårstid och 11.02 före sin egen tid.

Lite trist då man inte kan lite på de officiella snittfarterna längre utan måste försöka korrigera för det om man vill veta hur Strasser ligger till mot Penseyres snittfartsrekord från 1986 på 15,4 mph. Inte helt lätt att veta exakt hur mkt kortare rutten blev med omläggningen. Min gissning är på runt 30 miles.

Race Across AMerica 2013
Det är lite lurigt det där med rekord på RAAM genom att bansträckningen ändrats genom åren. Som det är nu finns det två rekord i klassen herrar solo non-stop:

1) Rob Kish, 1992, 8.03.11 (14,91 mph i snittfart)
2) Pete Penseyres, 1986, 15,40 mph i snitt fart (8.09.47 i åktid)

1986 var banan 3107 miles och 1992 var den 2911 miles.

I fjol vann Schoch på 8.06.29 och då Strasser nu ligger ca nio och en halv timme före Schochs fjolårstider ser det ut som det skulle kunna bli en sub-8-tid. Därmed skulle även Penseyres snittfartsrekord ryka tror jag. Är lite osäker på hur de kommer att räkna bilåkandet förbi den ursprungliga TS35, men jag tror inte att den cyklade sträckan ska ha minskat med mer än 35 miles och därmed skulle det bli åtminstone 2958 miles, vilket gör att 8 dygn svarar mot 15,41 mph i snitt.

Race Across AMerica 2013
Strasser förbi TS36, 10.02 före Schochs fjolårstid och 10.09 före sin egen tid. Enligt yr.no är det vid TS36 har han 2 m/s västlig vind, d.v.s. medvind eller vind sida-med.

Race Across AMerica 2013
DT skrev:
> 25 km/h i totalsnitt alltså. Det kan man ju ha i
> ett dygn. Men inte i 8! :-)

I grupp kanske jag skulle greja den farten i ett dygn om det var hyggligt platt, men solo och med den där kuperingen skulle jag vara chanslös.

Race Across AMerica 2013
Strasser och kompani, dvs. de 4-5 första cyklisterna kan man nog kalla proffs. Tror inte de gör så mycket mer än att cyklar, håller föredrag och visar upp sig med sina sponsorer.
Så man kan inte riktigt jämföra dem med oss glada motionscyklister.

Race Across AMerica 2013
Är det bara jag som reagerar på kombon att rekord är satt på åttiotalet samt att cyklisterna är "proffs" eller har vi vänt blad kanske?

Race Across AMerica 2013
Fliken skrev:
> Är det bara jag som reagerar på kombon att
> rekord är satt på åttiotalet samt att
> cyklisterna är "proffs" eller har vi vänt blad
> kanske?

Vas gäller cyklingen verkar väl 90-talet varit värst?Men det kanske inte är EPO som är mest behjälpligt på RAAM utan andra substanser?

Race Across AMerica 2013
I fallet med Penseyres lopp 1986 har jag för mig att jag läst att det var riktigt bra medvind det året. Jag sätter dock inga pengar på att jag minns rätt och jag vet inte hur mkt den ev. vinden kan ha påverkat farten.

Race Across AMerica 2013
Medan jag sovit har Strasser nått TS37, nu 10.03 före Schochs 2012-tid och 10.31 före sin egen fjolårstid.

Schoch å sin sida har hunnit nå TS34 och TS35, 7.05 resp. 7.12 efter Strasser.

I kampen om tredjeplatsen fortsätter Wyss att dra ifrån Gulewicz och vid TS33 är avståndet mellan dom 2.43.

Vad gäller Balohs femteplats känns den rätt säker just nu, 40 miles fram till Gulewicz och 50 miles bak till Pattison. Den senare har f.ö. 50 miles bak till Lane på sjunde platsen. Lane har dock Fuchs i hasorna, bara fyra miles efter, så där kanske det kan bli lite "fight" den närmaste tiden (beroende på hur de är med sömnpauser och annat).

Misch ligger sen 23 miles efter Fuchs och har hela 75 miles ner till Bauer på tionde. Från Bauer och ner är det sen lite tätare. Hening Larsen är bara sju miles efter och ytterligare tolv miles längre bak ligger Preihs.

I damklassen har Hogan nått TS24 och tvåan Schumacher TS22, där hon var 5.05 efter Hogan.

16 av loppets deltagare har nu mindre än halva loppet kvar.

Edit: typo

Senast ändrad:
Race Across AMerica 2013
Antalet som brutit fram till TS20 är i år 4 jämfört med 13 i fjol, vilket med all sannolikhet de bättre väderförhållandena är en starkt bidragande orsak till.

Race Across AMerica 2013
Jaha, och där passerade Strasser TS38. Han är nu 10.48 före Schochs och sin egen fjolårstid. Det var i det här skedet av loppet i fjol då de två hade en helt osannolik batalj då de körde otroligt jämnt en period och vid just TS38 var de på minuten lika.

Om Strasser fortsätter i detta tempo kommer han att komma in på strax under 7.20

Race Across AMerica 2013
I lagklasserna så noperar man att danska Biking Vikings fortfarande leder "2-person male under 50"-klassen. Vid TS10 är de 2.21 före Flying Frenchies som är tvåa. Dock är fransmännen inte längre näst snabbaste tvåmannalag utan där Flying J's som kör i Mixed 50-59. De var vid TS10 33 min före fransmännen.

I klassen "4-person male under 50" är det hårdare. Där leder brittiska RAAM fireflies med sex minuter före tyska 4atheletes powered by gateprotect vid TS12.

Och i 8-mannalagsklassen är det utklassning på gång. Allied forces - Team 4mil/Strategic Lions leder vid TS11 med 5.45 före tvåan. Intressantare där är att jämföra dom med fjolårets ledare och rekordinnehavare i klassen, team Viasat. Vid TS14 dit Allied forces nu kommit har de ett snitt på 24,93 mph. I fjol hade Viasat 24,38mph i snitt till samma position. I tid räknat är ledningen 46 minuter, vilket innebär att de tappat fem minuter jämfört när jag senast checkade, någon gång igår.

Edit: förtydligande

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp