Race Across AMerica 2013

Race Across AMerica 2013
I Aurora, West Virginia, dit Strasser kommer om ca en halv mil säger yr.no just nu 16 grader och en ostlig vind på 3 m/s, d.v.s. en svag motvind.

Race Across AMerica 2013
Och i Keyser (TS47) ser det ut som det kommer att vara 18-20 grader, molnigt och en NV vind på 2 m/s när han kommer dit. Innebär alltså i stort sett sidvind då banan vid TS47 går i en NO riktning.

Race Across AMerica 2013
Loppets colombian, Bermudez, har tydligen klivit av efter TS27 och blir därmed den sjunde DNF:en (i soloklasserna) i år om vi utgår från att Schoch inte återvänder och fullföljer. Det står fortfarande inte DNF på honom på leaderboarden.

Race Across AMerica 2013
Tänkte försöka mig på lite gissningar om vilka som kommer att greja "reptiden" vid TS35. Som tidigare nämnts är den 8 dygn för herrar under 60 medan damer och herrar 60+ har ytterligare 14 timmar på sig.

Som referens använder jag Gunnars tider från i fjol. Då hade han följande passertider på några relevanta TS:

TS25: 5.16.53
TS26: 5.19.19
TS27: 6.01.54
TS28: 6.04.28
TS29: 6.09.52
TS30: 6.18.32
TS31: 6:23:32
:
TS35: 7.21.44

Sen ska man betänka att TS35 p.g.a. ruttomläggningen kommer runt tre timmar tidigare än i fjol, så de med 8-dygnsgräns kan vara fem timmar långsammare än Gunnar till TS35 och ändå klara repet, medan de med 8.14-gräns kan vara 19 timmar långsammare.

Om man kikar på senaste inrapporterade passertider för de som kan ligga i farozonen:

Damklassen:
Roche-Wallace, TS25, 6.21.58
Dougherty, TS29, 6.23.20

Här kan jag inte tänka mig att Roche-Wallace då hon ju redan vid TS25 ligger över ett dygn efter Gunnar. Dougherty har råd att tappa ytterligare drygt fem och en halv timme, vilket kan gå givet att hon inte är på fallrepet nu.

I herrar 60+ ser jag ingen risk för de två kvarvarande då de redan passerat TS31 resp. TS32 och de ligger före Gunnar.

I herrar 50-59 ser det lite mer kritiskt ut. Där har vi följande passeringar
Zamboni, TS30, 6.21.01
Greenlaw, TS30, 6.20.09

M.h.a. av flytten av TS35 finns det väl en skaplig chans att de kan greja det, men det kommer troligen inte att bli med några stora marginaler. Vädret upp mot St Louis i morgon ser f.ö. att bjuda på en NV vind (motvind), men bara 2m/s och växlande molnighet och temperaturer en bit över 25 grader.

Finns några till som ligger lite före Gunnars passertid vid TS31. Om de får en rejäl schackning kan de missa repet, men i "normala" fall bör det gå vägen.

Slutligen, för herrar under-50 har vi ett par som ligger riktigt pyrt till:
Ragsdale, TS28, 6.07.26
Kim, TS29, 6.21.25

Ragsdale är f.ö. just nu lite av ett mysterium. Han står inte som DNF, syns inte på live-trackingen och har ingen TS-tid inrapporterad sen 05.20 i morse (svensk tid).

Så, summa summarum är jag rätt säker på att Roche-Wallace, Ragsdale och Kim kommer att falla för repet medan jag gissar att Dougherty, Zamboni och Greenlaw kommer att klara det om de inte drabbas av några missöden/problem.

Race Across AMerica 2013
Slutligen en uppdatering i lagtävlingarna:

Danska duon Biking Vikings är vid TS27 på 3.01.15. Fjorton minuter långsammare är Flying J's, men då är det till TS24. Mellan TS24 och TS27 är det 175 miles, så danskarnas ledning är enorm.

I fyrmanna har britterna i RAAM fireflies utökat till 22 min ledning vid TS28 mot tyska 4atheletes...

Och i 8-manna har Allied Forces nått TS31, 1.29 före rekordtiden. Till tvåan i klassen skiljer hissnande 344 miles just nu.

Och, Biking Vikings är fortfarande fyra på vägen av alla lag, 12 miles före tvåan i 8-manna (CEO Challenges).

Edit: typo

Senast ändrad:
Race Across AMerica 2013
Lite info om DDDD (=Den Dynamiska Danska Duon):

Hans Anton Nygaard
--------------------
Jeg er 37 år gammel og har cyklet i ca. 15 år med stigende seriøsitet og formkurve. I 2010 deltog jeg i RAAM sammen med Frederik Lassen og vandt løbet i en af de hurtigste tider for to-mandshold nogensinde, men dog uden at slå rekorden. Siden dette løb har jeg ønsket at prøve kræfter med RAAM igen. Når jeg ikke er på min cykel arbejder jeg som økonomichef på Gentofte Hospital. Mine forberedelser til RAAM 2013 inkluderer tre måneders orlov fra arbejde hvor jeg vil fokusere 100% på forberedelserne.

Karsten Hoffmann
------------------
Jeg er 51 år og er en ihærdig gammel slider.

Til dagligt kører jeg i Ølstykke cykleklub og på elitemotions holdet Team cyclingshop.dk, der dog skifter navn til team synergycycling i 2013.

Jeg har cyklet i 9 år er er løbende blevet bedre og bedre. Jeg har i de sidste 5 år været rigtig godt kørende, hvilket har resulteret i en hel del topplaceringer i danske motionsløb, bla. 2 sejre i Skjoldnæsholm løbet, Bastrupsø rundt, Ullerødløbet samt den samlede sejr i Grejsdals løbet 2012.

3 år i træk har jeg sammen med Kim C. vundet Melfar24 for par.

I 2011 gennemførte jeg RAAM på 4 mandsholdet Team4danes. Det har i den grad givet mod på mere, og jeg ser meget frem til løbet i år.

Civilt er jeg gift med Gitte og arbejder for Borandia handel aps. Et firma der importerer kvalitetscykler og udstyr til cykelbranchen.

Race Across AMerica 2013
Rekordet för tvåmannalag är från 2006 då Kevin NcNulty och Joe Petersen körde på 6.11.24 vilket gav en snittfart på 19.58 mph.

I nuläget har danskarna en snittfart på 21.14 mph. Om man jämför dom med irländska Hunky Dorys LCRC Renegade Racing somi fjol körde med 19,62 mph som snitt (4-manna) så passerade de då TS27 på 3.04.55, d.v.s. 3.40 långsammare än danskarna. God rekordchans alltså!

Race Across AMerica 2013
Strasser har klarat av den andra längre klättringen på delsträckan och har nu 20 miles med lite upp och ner innan det blir en rejäl utförskörning ner mot TS47.

Race Across AMerica 2013
gabbeon skrev:
-------------------------------------------------------
> GoranS skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> >... and mental problems...
>
> Har man inte skrivit på sin egen diagnos i o m
> anmälan? ;-) Eller vad tycker du, Gunnar?

Det är då absolut säkert.

Race Across AMerica 2013
Vid time station 46, Grafton WV. med 56 mil kvar, ligger Strasser nästan precis 10 timmar före Reto schochs passertid ifjol.
Jag tror att Strasser fixar det här och sätter nytt rekord och dessutom blir förste man under 8 dygn.

Race Across AMerica 2013
Strasser har nu mindre än en Vätternrunda kvar och har nyligen passerat TS49. Utvecklingen mot Schochs tider från i fjol:

TS35: 9.28
TS36: 10.02
TS37: 10.03
TS38: 10.48
TS39: 8.38
TS40: 9.30
TS41: 11.33
TS42: 10.43
TS43: 11.55
TS44: 11.27
TS45: 10.39
TS46: 9.44
TS47: 11.24
TS48: 11.49
TS49: 9.25

Jag skulle gissa att han tagit en paus mellan TS48 och TS49. Frågan är om han nu pallar att köra in i mål utan några fler stopp. I så fall borde den första sub-8-tiden i loppets historia vara säkrad.

Vid TS50 är det nordlig vind, 3 m/s. Han kommer snart att svänga av nästan norrut, så det blir i så fall lätt motvind ett tag för att sen få sida/sida-med ner mot kontrollen.

Race Across AMerica 2013
Och så ser det ut som vi har en ny trea i loppet i form av ... drum-roll ... Schoch! Han verkar ha återvänt och har sedan sitt avbrott passerat TS42 och TS43. Vid TS43 var han

Vidare 5.37 efter Wyss och han hade 1.6 mph högre snittfart än Wyss på sträckan mellan TS42 och TS43. Han ligger dock i nuläget 69 miles efter Wyss som har 419 miles kvar, så även om han skulle vara utvilad (nåja) och pigg så låter det inte rimligt att han ska kunna hinna ikapp landsmannen.

Istället får han kanske hålla ett öga bakåt om det är så att han har fysiska problem, för det är bara 25 miles bak till Baloh som i sin tur har Pattison jagandes 18 miles bakom sig. Gulewicz å sin sida verkar f.n. vara stillastående mellan TS42 och TS43, 18 miles bakom Pattison just nu. Måste vara en ganska lång paus, för vid TS42 var Gulewicz dryga timmen före Baloh och nu är han alltså 36 miles bakom. Tyder på ett stopp på åtminstone tre timmar för österrikaren.

Race Across AMerica 2013
I dmaklassen har vi nu en DNF på Wallace-Roche efter TS25. Visserligen har vi redan haft två åkare som haft DNF-markeringar men som återkommit, men i detta fall tror jag att det är en verklig DNF vi ser med tanke på att det ändå skulle ta stopp vid repet vid TS35.

Race Across AMerica 2013
Avdtåndet mellan Strasser och Wyss är, då Strasser har 172 miles kvar, hela 245 miles. Så segern lär inte direkt vara hotad.

Race Across AMerica 2013
I striden Bauer-Larsen så verkar dansken f.n. vara den som drar det kortare strået. Vid TS38 var han 2.03 efter österrikaren och just nu är han 34 miles efter och har dessutom släppt Preihs förbi sig med åtta miles vilket innebär att det just nu är sex österrikare på topp-10-listan.

Edit: typo

Senast ändrad:
Race Across AMerica 2013
På lagfronten så är Team Allied Forces vid TS35 2.46 före rekordtiden. Vid TS34, innan vägomläggningen, var skillnaden 1.34, Så med tanke på att de håller ett ganska jämnt tempo på närmare 25mph så är vägförkortningen i runda slängar 30 miles.

Race Across AMerica 2013
Ett litet instick om Maria Parkers (miss)öde, där hennes följebil blev påkörd bakifrån (av en SMS:and bilist... som håller 65 mph) och förutom att mosa de två extracyklarna lyckades vederbärande bilist även kvadda följebilen. Ett dygn senare har de ändå fått ihop en ny bil och fortsätter!

Se
http://blog.nycrecumbentsupply.com/2013/06/raam-parkers-following-van-rear-ended.html
&
http://www.ridefarther.com/index.php/press-releases/8-news/blog/74-maria-parker-takes-women-s-lead

EDIT:
Tydligen slutade 2 i crew efter denna händelse (varav chiefen var en) eftersom de inte längre ansåg det vara tillräckligt säkert (för cyklisten)...

Senast ändrad:
Race Across AMerica 2013
I fyramannaklassen är utvecklingen av avståndet mellan britterna och tyskarna de senaste TS enligt:

TS23: 17 min
TS24: 18 min
TS25: 14 min
TS26: 17 min
TS27: 22 min
TS28: 22 min
TS29: 17 min
TS30: 8 min
TS31: 8 min

Ser alltså ut som tyskarna är på väg ikapp tidsmässigt. På vägen ligger tyskarna just nu en minut före britterna. Britterna har dock en bra situation då de startade åtta minuter efter tyskarna, så om de "bara" håller tyskarna i sikte återstående dryga 190 milen så vinner de!

Race Across AMerica 2013
Och för danska Biking Vikings så verkar de ha haft det lite tungt på senare tid. De är vid TS29 37 min efter den irländska kvartetten jag tidigare använde som referens för om de ska slå snittfartsrekordet för tvåmannalag. De är dock fortfarande 5.29 före tvåan böand tvåmannalag, Flying J's vid TS26.

Race Across AMerica 2013
GoranS skrev:
> vilket innebär att det
> just nu är sex österrikare på topp-10-listan.

Fascinerande! Har de en stark extremrandonnör-tradition i Österrike eller är det bara en tillfällighet?

Race Across AMerica 2013
Jag vet inte om det är en direkt orsak, men om man kollar alla kvalificerade till RAAM så är det många som har gjort det genom Race Around Austria så det kanske är en bra språngbräda och dessutom bra förberedelse?

Race Across AMerica 2013
Enligt RAAM informationen kan man INTE längre kvalificera sig genom randonneur lopp. Fast om man har kört en eller flera 120+ milare ska man kontakta RAAM direktorn och man kan nog komma in så också.

Fast Race Around Austria låter rätt fint tycker jag:

http://www.racearoundaustria.at/de/home/information_in_english.html

Jag är bara lite tveksam för att reglerna säger att cyklisterna inte får dricka alkohol under loppet :-)

Race Across AMerica 2013
kitzblitz skrev:
> Jag är bara lite tveksam för att reglerna säger
> att cyklisterna inte får dricka alkohol under
> loppet :-)

Det måste ju vara på gränsen till diskriminering!

Race Across AMerica 2013
Tydligen är förhållandet spänt mellan Schoch och Strasser. Översatt från bloggen på Südostschweiz:

<< Förhållandet mellan Habsburg och Helvetia är spänt. Under tiden före loppet kom det hätska toner från den unga Strasser. Han kände sig kränkt förra året, bland annat av Schoch's team's online rapporteringen under loppet, berättade han kort innan start. Den 30-årige "Steirer" (från Steiermark alltså) ska i sin tur nedlåtande ha kallat den kortväxta "Appenzeller'n" Schoch för "dvärg". Detta enligt en tidningsartikel. >>

Schoch är enligt uppgift 160cm lång och väger 50kg.

Och jag som trodde att det rådde love, peace och happiness bland långloppsfolket... :-)

edit: Enligt Schoch's fb-sida hade han smärtor han tidigare aldrig haft och var orolig om de kunde leda till långvariga skador och problem. Den medicinskt ansvarige i teamet gav dock klartecken och han tog beslutet att fortstätta.

Senast ändrad:
Race Across AMerica 2013
What!? Även Fuchs verkar vara lite off-course. Dock inte så mycket:
OffCourse.jpg

Race Across AMerica 2013
Fuchs är tillbaka på banan. Frågan är dock om han verkligen kört rätt. Vet inte var han vek av från banan.

Gulewicz däremot är på US-35 och färdas i 80 km/h i östlig riktning ...

Race Across AMerica 2013
DT skrev:
> GoranS skrev:
> -----
> > vilket innebär att det
> > just nu är sex österrikare på
> topp-10-listan.
>
> Fascinerande! Har de en stark
> extremrandonnör-tradition i Österrike eller är
> det bara en tillfällighet?

Dom har kanske bra kosttillskott som dom kan äta när dom tränar på höga höjder...

Race Across AMerica 2013
schture skrev:
> De har ju inget att göra i Steiermark när
> liftarna är stängda. De extremdricker man öl
> eller så extremcyklar man... :-)

Jag vet ju vad jag hade valt. ;-)

Race Across AMerica 2013
Strasser förbi TS50. Han börjar tappa rätt rejält mot sub-8 nu. Schoch hade i fjol 8.06.29 i mål, så han har just nu en buffert på 1.28. Schoch hade från TS50 till mål i fjol 8.31, så vi vet om han lyckas (senast) någon gång runt tjugo i nio ikväll.

TS35: 9.28
TS36: 10.02
TS37: 10.03
TS38: 10.48
TS39: 8.38
TS40: 9.30
TS41: 11.33
TS42: 10.43
TS43: 11.55
TS44: 11.27
TS45: 10.39
TS46: 9.44
TS47: 11.24
TS48: 11.49
TS49: 9.25
TS50: 7.58

Race Across AMerica 2013
Gulewicz är tillbaka på banan på fjärde plats och 23 miles framför Baloh. Baloh har dock Pattison flåsandes i nacken bara 1,5 miles bakom! Kan bli spännande i striden om femteplatsen alltså.

Race Across AMerica 2013
Hening Larsen är åter förbi Preihs. Han är dock nu långt efter Bauer som är på väg in till TS40 inom några minuter medan Larsen precis lämnat TS39.

Race Across AMerica 2013
Strasser har precis passerat TS52, 8.01 före Schochs fjolårstid, så han kan alltså släppa en och en halv timme på den farten Schoch höll och ändå greja sub-8.

Race Across AMerica 2013
GoranS skrev:
> Strasser har precis passerat TS52, 8.01 före
> Schochs fjolårstid, så han kan alltså släppa
> en och en halv timme på den farten Schoch höll
> och ändå greja sub-8.

Otroligt.

Race Across AMerica 2013
Pattison är bara en halv mile efter Baloh och med tanke på att han startade 5 minuter före Baloh gäller det att han går om och skapar en lucka på sex minuter innan mål för att passera honom i sammandraget. Han har i runda slängar 65 mil på sig att lyckas med den manövern.

Race Across AMerica 2013
Strasser går mot en sluttid på ca. 7 dygn 21 timmar och ett snitt på 15,7 m/h.

Han har passerat tidskontrollen i Mt Airy.

Senast ändrad:
Race Across AMerica 2013
DT skrev:
> JLarsson skrev:
> -----
> > Nästa utmaning?
> http://www.transrussia2013.com/
>
> Hehe...
>
> De varnar för att det kan vara långt mellan
> affärerna i Sibirien. Det känns lugnt, har man
> överlevt dödssträckan utan nattöppen mack
> mellan Fagersta och Uppsala så klarar man väl
> allt! :-)

Men... om jag läste rätt så är det gratis att ställa upp? Hur svårt kan det vara? :-)

Tillbaka
Topp