Race Across AMerica 2013

Race Across AMerica 2013
GoranS skrev:
-------------------------------------------------------
> Och Gulewicz är ett par mil norr om banan visd
> TS46 och färdas i drygt 100 km/h!

Vad jag förstår måste han ha brutit.

Race Across AMerica 2013
Gunnar O. skrev:
> GoranS skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Och Gulewicz är ett par mil norr om banan visd
> > TS46 och färdas i drygt 100 km/h!
>
>
> Vad jag förstår måste han ha brutit.

Ja, annars är något väldigt fel. Å andra sidan såg det ju ut så där med Schoch förut också och han återvände ju, så man ska väl aldrig säga aldrig ...

Race Across AMerica 2013
GoranS skrev:
> Strasser förbi TS53 på 7.21.41.

Hur långt till mål?

Race Across AMerica 2013
GoranS skrev:
> Gunnar O. skrev:
> -----
> > GoranS skrev:
> >
>
> > -----
> > > Och Gulewicz är ett par mil norr om banan
> visd
> > > TS46 och färdas i drygt 100 km/h!
> >
> >
> > Vad jag förstår måste han ha brutit.
>
> Ja, annars är något väldigt fel. Å andra sidan
> såg det ju ut så där med Schoch förut också
> och han återvände ju, så man ska väl aldrig
> säga aldrig ...

Palle Nielsen färdas baklänges på banan i 56 mph. Kan det vara så att de har sin tracking utrustning kvar på cykeln som hänger på någon följebil?

Race Across AMerica 2013
Mr Orange skrev:
> Asso, det går faktiskt att ställa in
> livetrackingen till "Metric". Klicka på
> kugghjulen i vänster hörn.

Det är väl ändå inte Race Across Europe det handlar om? Respekt för sporten osv.

Race Across AMerica 2013
Så, givet att det nu faktiskt är så att klockan stannas vid TS54 så har Strasser slagit det gamla rekordet från 1992 med 4h 45min.

Race Across AMerica 2013
GoranS skrev:
> Så, givet att det nu faktiskt är så att klockan
> stannas vid TS54 så har Strasser slagit det gamla
> rekordet från 1992 med 4h 45min.

I sammanhanget, så är det väl på det berömda håret att han tar rekordet ...

Race Across AMerica 2013
Nähä, där lurade man sig. I fjol hade alla samma tid vid TS54 och TS55, men i år var det tydligen inte så. Sluttiden blev nu istället 7.22.52.

Race Across AMerica 2013
GoranS skrev:
> Nähä, där lurade man sig. I fjol hade alla
> samma tid vid TS54 och TS55, men i år var det
> tydligen inte så. Sluttiden blev nu istället
> 7.22.52.

Fortfarande en helt OK tid tycker jag...

Race Across AMerica 2013
Schoch på tredje plats passerade TS46 för en stund sen och var då 5.54 efter Wyss vid den stationen. Bakåt hade han vid TS45 en marginal på 3.03 till Baloh som kom dit fyra minuter före Pattison och därmed totalt hade nio minuter bättre tid (han startade fem minuter efter britten).

Race Across AMerica 2013
schture skrev:
> Han klarade alltså sub-8 med 67 minuters
> marginal. Inte illa... ;-)

Kan man ju säga! Totalsnittet blev 25,2 km/h, d.v.s. knappt 61 mil/dygn. Till nästa drömgräns, sub-7, är det dock ganska långt. Krävs ytterligare nästan 8 mil/dygn. Känns som vi kanske får vänta till 2016 innan vi får se sådana resultat!?

Race Across AMerica 2013
Nu verkar det som Pattison håller på och lägger in en stöt. Han har skapat en lucka på 5 miles (=8 km för de som tycker multiplikation med 1,6 är jobbigt ;-) ), så just nu är han uppe på fjärde plats och Baloh nere på femte.

Race Across AMerica 2013
GoranS skrev:
> d.v.s. knappt 61 mil/dygn.

Att göra det i 8 dygn i sträck är helt makalöst. Solo dessutom.

Race Across AMerica 2013
På plats 6-8 har vi just nu Misch, Lane och Fuchs. Vid TS44 var ställningen:

6: Misch, 7.22.30
7: Lane, +1.58
8: Fuchs, +2.02

Ute på vägen är det just nu Misch som är först. Han har ca 65 mil kvar till mål. Lane är 14 miles efter och Fuchs 23 miles efter, så det är väl Lane som sedan kontrollen gått snabbast.

Edit: mer info

Senast ändrad:
Race Across AMerica 2013
Nästa trio har vi på platserna 9-11. Vid TS41 var ställningen där:

9: Bauer, 7.21.01
10: Larsen, +2.55
11: Preihs, +3.29

På vägen är ställningen just nu att Bauer är först och har knappt 90 mil till mål. Preihs är tia och är 49 miles efter medan Larsen är ytterligare en mile efter.

Race Across AMerica 2013
Låt oss sen titta lite på reptiden vid TS35 och låt oss börja med klassen för herrar under 50.
Där kommer koreanen Kim (TS30) och amerikanen Ragsdale (TS28) att missa den. De har de facto inte någon ny inrapporterade TS-passage senaste dygnet så de hade nog redan mer eller mindre brutit.

Det innebär att vi i den klassen totalt har 4 st som inte klarade sig över Mississippifloden i år. Dessutom har ju Gulewicz brutit, men det var sju TS efter den passagen.

Race Across AMerica 2013
Fliken skrev:
> Jaha Göran, vad skall du göra nu då, när allt
> detta är slut?

Slut? Maxtiden är ju 288 timmar för herrar under 60 och 309 timmar för damer och herrar över 60, så det är ett antal dagar kvar!

Skämt åsido, imorgon lägger jag ner min bevakning av RAAM i år och försvinner in i internetskuggans land för midsommarfirande.

Om man känner abstinens vad gäller att följa människor som tävlar på distanser som "normala" människor anser är rent och skärt vansinne och om man gillar sträckor i miles så kan jag rekommendera Sri Chinmoy 3100. Det är ett löplopp som går runt ett kvarter i Queens, NY. Deltagarna, nio män och tre kvinnor i år, har att ta sig runt detta kvarter som mäter 883m, inte ett, inte två, inte tre, ..., inte 5647, inte 5648, men 5649 varv för en total sträcka av 3100 miles, d.v.s. 17-18 mil längre än RAAM.

Själv håller jag på finnen Pekka "Ashprihanal" Aalto som fullföljt loppet 11 gånger tidigare och är den näst snabbaste personen på distansen med 43:04:26:32. Rekordet är knappt två dygn snabbare och innehas av tysken Schwerk. I snitt innebär det strax över 12 mil/dygn, d.v.s. inte så långt ifrån en trippelmara varje dag i nästan sex veckors tid.

Race Across AMerica 2013
I klassen 50-59 har, som Gunnar konstaterat, Zamboni och Nielsen missat repet vid TS35 och därmed är startfältet i den klassen halverat till fyra deltagare jämfört med vid starten. Två stycken hade ju brutit redan (långt) tidigare i den klassen.

I herrar 60+ lyckades Seely klara reptiden som gäller för 60- med 2.44 och alltså med mkt god marginal för 60+ (som ju har 14 timmar till på sig dit). Klassledaren Fraternali hade ytterligare drygt två timmars marginal. Så för de två (av tre startande i klassen) ser det lovande ut för att även komma i mål inom maxtiden. Mkt kan dock förstås hända på vägen ...

Race Across AMerica 2013
Ser på Nielsens facebooksida att han har fått ytterligare 6 timmar till cut off.
Troligen har även zamboni fått dispens, eftersom de båda fortfarande cyklar.

Race Across AMerica 2013
För att avsluta genomgången av soloklasserna så har vi ju tre damer kvar av de fem som startade.

Parker leder och har passerat TS35 på 8.00.08 så hon klarade repet med nästan fjorton timmars marginal. Med tanke på att hon dessutom hade malören med den förstörda följebilen tidigare som kostade henne en del tid känns hon som en mkt stark kandidat till att lyckas klara hela loppet.

De två andra så har senaste inrapporterade tider vid TS33 där Schumacher hade 7.19.27 och Dougherty 7.22.54. Schumacher är precis nu framme vid TS34 och bör ha en tid på runt 8.03.30, d.v.s. hon har tio och en halv timme på sig till TS35, vilken ju med vägomläggningen bara ligger knappt 40 miles bort, så där ska det inte vara några problem.

Lite värre ser det ut för Dougherty som dessutom har 40 miles kvar till TS34. Hon har alltså i runda slängar att göra 80 miles på 10.30. Dessutom ska man ta i beräkningarna att det kommer att bli natt och det förmodligen är så att hon i alla fall måste ta ett par timmars paus. Nu är jag totalt okunnig om den här typen av lopp, men det känns som att om hon ligger så tight till att hon inte hinner sova något i natt så kan det innebära att hon försämrar sina chanser att prestera på resten av loppet. Så, tyvärr tycker jag det ser ut som det kan bli svårt för Dougherty att greja detta. Å andra sidan satt vi ju och svettades över Gunnars kamp mot repet vid TS35 för ett år sen och det gick ju riktigt bra till slut, så osvuret är nog bäst.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp