Race Across America 2017

Race Across America 2017
Supertramp sa:
GoranS sa:
Supertramp sa:
Amanda Coker (som är på väg att krossa Kurt årsrekord som det verkar) kanske vill köra RAM om hon inte är trött på att cykla? Hon avslutar rekordförsöket 4:e maj så hon skulle ha en dryg månad på sig att förbereda sig inför ett RAM i så fall.

Hon borde ju ha en bra grund att stå på i alla fall och ett rätt vältrimmat pannben! Sen skiljer ju de två aktiviteterna sig åt en del. I RAAM kommer det ju inte att funka med att alternera 12 timmar cykling med 12 timmar vila. Istället kommer det, i alla fall om målet är att åka så fort som möjligt, att handla om att pusha den fysiska och psykiska gränsen mkt hårdare (men under kortare tid). Hur Amanda skulle greja det är väl rätt okänt.

Om hon "bara" ska klara tidsgränsen (12 dygn) funkar ju nästan samma upplägg som hon kör nu. 4800km (lite drygt) /12 = ca 40 mil per dygn vilket är ungefär vad hon cyklar just nu i rekordförsöket. RAAAAM (kompenserar för mina två tidigare missade A:n så att jag slipper editera) är ju solo och mer kuperat men hon kanske kan trycka på lite mer för det är ju inte lika länge.

Men jag gissar att om hon skulle köra så nöjer hon sog inte med att bara genomföra, hon vill säkert köra på en bra tid och slå något slags rekord.

Haha, du är för rolig....:)

Race Across America 2017
Race Across America 2017
Supertramp sa:
GoranS sa:
Supertramp sa:
Amanda Coker (som är på väg att krossa Kurt årsrekord som det verkar) kanske vill köra RAM om hon inte är trött på att cykla? Hon avslutar rekordförsöket 4:e maj så hon skulle ha en dryg månad på sig att förbereda sig inför ett RAM i så fall.

Hon borde ju ha en bra grund att stå på i alla fall och ett rätt vältrimmat pannben! Sen skiljer ju de två aktiviteterna sig åt en del. I RAAM kommer det ju inte att funka med att alternera 12 timmar cykling med 12 timmar vila. Istället kommer det, i alla fall om målet är att åka så fort som möjligt, att handla om att pusha den fysiska och psykiska gränsen mkt hårdare (men under kortare tid). Hur Amanda skulle greja det är väl rätt okänt.

Om hon "bara" ska klara tidsgränsen (12 dygn) funkar ju nästan samma upplägg som hon kör nu. 4800km (lite drygt) /12 = ca 40 mil per dygn vilket är ungefär vad hon cyklar just nu i rekordförsöket. RAAAAM (kompenserar för mina två tidigare missade A:n så att jag slipper editera) är ju solo och mer kuperat men hon kanske kan trycka på lite mer för det är ju inte lika länge.

Men jag gissar att om hon skulle köra så nöjer hon sog inte med att bara genomföra, hon vill säkert köra på en bra tid och slå något slags rekord.

Förutom att hon kommer att behöva öka antalet höjdmeter/cyklad sträcka med brutalt många procent är drafting absolut förbjudet på RAAM och dessutom har jag för mig att man måste välja om man ska köra liggcykel eller vanlig på RAAM, d.v.s. mixning är inte OK. Sen är min känsla att vädret på RAAM kan vara mer extremt än det Amanda haft (undantaget några dagar då det blåst rejält och hon haft kortare dagsetapper).

Om man tittar lite på rekordet så är det på 7.15.56, varav 15 timmar var av cykeln. Det innebär att han hade 169 timmars cykeltid. Med samma fart som han hade skulle detta utspritt på 12 dygn bli drygt 14 timmar per dag. Jag vet inte vad effektexperterna tror om Amandas snitteffekt, men en del data för Strassers RAAM 2013 och 2014 går att hitta på http://www.power2max.com/northamerica/record-record-christoph-strassers-2014-raam/ Om de skulle köra en viss tid och se vem som kunde hålla högst snitteffekt är jag rätt säker på att Cristoph skulle vinna. Om Strasser har väldigt mkt mindre vilotid än Amanda, 2 timmar mot 10 timmar/dygn minskar denna skillnad garanterat.

Men, jag håller med. Om hon skulle försöka sig på det skulle hon förmodligen göra det med högre ambitioner än att "bara" fullfölja. Dock skulle jag kunna tänka mig att hon officiellt skulle säga att målet skulle vara att fullfölja. Målet för årsförsöket var ju officiellt att överträffa Billy Dovys 4800+ mil vilket hon kommer att göra med en enorm marginal.

Race Across America 2017
Race Across America 2017
GoranS sa:
Supertramp sa:
GoranS sa:
Supertramp sa:

Förutom att hon kommer att behöva öka antalet höjdmeter/cyklad sträcka med brutalt många procent är drafting absolut förbjudet på RAAM och dessutom har jag för mig att man måste välja om man ska köra liggcykel eller vanlig på RAAM, d.v.s. mixning är inte OK. Sen är min känsla att vädret på RAAM kan vara mer extremt än det Amanda haft (undantaget några dagar då det blåst rejält och hon haft kortare dagsetapper).

Om man tittar lite på rekordet så är det på 7.15.56, varav 15 timmar var av cykeln. Det innebär att han hade 169 timmars cykeltid. Med samma fart som han hade skulle detta utspritt på 12 dygn bli drygt 14 timmar per dag. Jag vet inte vad effektexperterna tror om Amandas snitteffekt, men en del data för Strassers RAAM 2013 och 2014 går att hitta på http://www.power2max.com/northamerica/record-record-christoph-strassers-2014-raam/ Om de skulle köra en viss tid och se vem som kunde hålla högst snitteffekt är jag rätt säker på att Cristoph skulle vinna. Om Strasser har väldigt mkt mindre vilotid än Amanda, 2 timmar mot 10 timmar/dygn minskar denna skillnad garanterat.

Men, jag håller med. Om hon skulle försöka sig på det skulle hon förmodligen göra det med högre ambitioner än att "bara" fullfölja. Dock skulle jag kunna tänka mig att hon officiellt skulle säga att målet skulle vara att fullfölja. Målet för årsförsöket var ju officiellt att överträffa Billy Dovys 4800+ mil vilket hon kommer att göra med en enorm marginal.

Nåt ditåt... svårt att föreställa sig att hon inte skulle vara kapabel att genomföra, men det passar inte alla att "bara" delta.

Race Across America 2017
Race Across America 2017
Någon som känner till hur Strasser tränar? Tränar han högintensiva pass för att förbättra VO2 etc eller är hans relativt höga FTP (som ligger på samma nivå som en typisk svensk lvg-tävlande elit ungefär) främst resultatet av en massa långdistans?

EDIT: När jag kollar lite vad han gjort och ser att han tex är rekordhållare över 24 tim så inser jag att han lär nog träna en hel del högintensivt...

EDIT2:
Lite data från 24h-rekordet (11km rundbana på tempo-cykel som ser ut att vara UCI, ingen draft):
https://www.power2max.de/europe/en/896-km-christoph-strassers-24-h-world-record-an-analysis/
Distans: 896 km (37,3 km/t)
Power: 250 Watt (NP = 254 Watt)
Kadens: 80 rpm
Puls: 137 bpm
Kroppsvikt: 78kg
FTP: ca 380 Watt

1DM43547.jpg

EDIT4: Men 250 Watt var högre än vad jag hade gissat på. 37,3 km/t ger för mig med samma vikt (några år sedan) ca 260-270 Watt med linjehoj och vanlig hjälm. OK han kanske inte orkar ligga i perfekt tempoställning hela tiden men jag hade gissat mer på runt 230 Watt.

Senast ändrad:
Race Across America 2017
Ser än så länge lite klent ut med danskar i soloklassen. Hittar bara Henning Larsen. Å andra sidan är det en norrman med vid namn Johnny Stausholm. Dessutom är det inte mindre än fyra indier med i startlistan - måste väl vara rekord!?

Av fjolårets toppåkare är Baloh som var trea bland herrarna med i år igen liksom Zamboni som vann 60-69-klassen. Även Seana Hogan, vinnare av damernas 50-59-klass i fjol är tillbaka. I övrigt verkar fjolårets toppar hålla sig borta från årets upplaga. Sen får man väl se hur listan utvecklas. Ibland tillkommer namn ...

Race Across America 2017
GoranS sa:
Ser än så länge lite klent ut med danskar i soloklassen. Hittar bara Henning Larsen. Å andra sidan är det en norrman med vid namn Johnny Stausholm. Dessutom är det inte mindre än fyra indier med i startlistan - måste väl vara rekord!?

Av fjolårets toppåkare är Baloh som var trea bland herrarna med i år igen liksom Zamboni som vann 60-69-klassen. Även Seana Hogan, vinnare av damernas 50-59-klass i fjol är tillbaka. I övrigt verkar fjolårets toppar hålla sig borta från årets upplaga. Sen får man väl se hur listan utvecklas. Ibland tillkommer namn ...

Jag känner Johnny litegrann. Egentligen är han faktiskt dansk, men har bott i Norge i många år.

Han cyklar närmast som terapi efter en trafikolycka för en del år sen och RAAM är en del i hans projekt att komma ur en passiv tillvaro som övermedicinerad invalid.

Betydligt mer info på hans hemsida,
https://johnnystausholm.net

Race Across America 2017
m
kitzblitz sa:
Är den? Isf fint inbakad misär. Filmen visar exakt det som är så fascinerande med RAAM.

Jag håller med dig till 100%, men kan ändå förstå att det uppfattas som misär ;-).

Klippet när Catharina skäller ut sin läkare för han stoppade henne på grund av trötthet och kort därefter bryter ihop fullständigt är riktigt starkt.

Lever drömmen fortfarande Toni?

Race Across America 2017
antonlindb sa:
m
kitzblitz sa:
Är den? Isf fint inbakad misär. Filmen visar exakt det som är så fascinerande med RAAM.

Jag håller med dig till 100%, men kan ändå förstå att det uppfattas som misär ;-).

Klippet när Catharina skäller ut sin läkare för han stoppade henne på grund av trötthet och kort därefter bryter ihop fullständigt är riktigt starkt.

Lever drömmen fortfarande Toni?

Absolut. Suget blir jättestort ibland. Men man vill göra det bra och den tiden har jag inte just nu.

Men jag har en plan ;-)

Race Across America 2017
antonlindb sa:
jonas-ni sa:
Supertramp sa:
RAAM ser ju rätt trevligt ut!

Om man vill se hur lätt och trevligt RAAM kan vara så ska man titta på den film Catharina Berges team gjorde. Vet tyvärr inte hur man får tag på den.

Där har du den:

Misärfaktorn är extremt hög igenom hela dokumentären.

Den filmen är riktigt inspirerande men hennes eget team gjorde en egen film också med något annat fokus.

Race Across America 2017
Ja den dokumentären var bra!
Jobbigt när folk dör tycker jag. Och jag tycker att det verkar som att en del team pushar sina cyklister för hårt, tex den där Fransmannen.

Är det någon mer som har omkommit sedan den där dokumentären gjordes?

Senast ändrad:
Race Across America 2017
Supertramp sa:
Ja den dokumentären var bra!
Jobbigt när folk dör tycker jag. Och jag tycker att det verkar som att en del team pushar sina cyklister för hårt, tex den där Fransmannen.

Är det någon mer som har omkommit sedan den där dokumentären gjordes?

Inte sen dess. Anders Tesgaard var nära att dö, befinner sig nu i ett vegetativt tillstånd.

Race Across America 2017
Det gjordes ju ngt försök med att ha en minimitid som åkarna var tvungna att vara stilla, just för att de inte skulle pusha för hårt vad gällde vila/sömn. Försvann dock rätt kvickt då det inte var speciellt populärt.

Nackdelen med ett vilokonto är att det blir en rätt artificiell begränsning. Grundfrågan som loppet "ställer" är ju något i stil med "Hur snabbt kan man cykla den givna rutten" snarare än "Hur snabbt kan man cykla den givna rutten om man är tvungen att inte cykla under X timmar av tiden". I grunden tycker jag att ju enklare frågorna är, desto bättre. Å andra sidan, att människor dör till följd av olyckor under lopp är ett problem.

Race Across America 2017
Där har du den:

Började titta m öppna ögon.
De som förolyckades var naturigtvis väldigt sorgligt. Spec för de som var närmast berörda.
Men sen...
Flosklerna stod som spön i backen. Tex "deltagarna får se sin största rädsla i ögonen...blabla..." (Tjena...cykla på detta sätt så slipper jag alla mina riktiga problem. Det var ju ganska uppenbart att de som Verkligen brydde sig (familj, när o kära) INTE gillade stolleprovet)
Sen började musiken bli mer o mer påfrestande o melodramatisk. Och så småningom på gränsen till outhärdlig.
Men, det är alltid av ngn anledning spännande med självplågare.

Race Across America 2017
Apropå raam. saxat från fejjan.

VALERIO ZAMBONI’S SIX NEW RECORDS

Last month long-time RAAM racer Valerio Zamboni (Monte Carlo) went to the Montichiari Velodrome in Brescia, Italy where he pedaled for just under 40 hours to set six indoor velodrome records in his age category. The 63 year old now holds the record for 100 miles (4:37:40.106, average 21.61 mph / 34.78 kph), 200 miles (9:35:41.746, average 20.84 mph / 33.55 kph), 6 Hours (127.502 miles, average 21.25 mph / 34.20 kph), 12 Hours (247.998 miles, average 20.67 mph / 33.26 kph), 24 Hours (414.895 miles, average speed 17.29 mph / 27.82 kph), and finally 1000 kilometers (39:53:01.74, average speed 15.58 mph / 25.07 kph).

“This was one of the most insane things I’ve done in all my life,” he said by phone last week from where he’s training for RAAM in Miami, Florida. “Everything started when we were in Borrego Springs last year and I had one of those moments where were talking about this or that. Ana Mei was there and we started to talk about this and finally I say, ‘Why don’t we do it?’ Things didn’t go the way we wanted—of course! The time trial bike arrived only a month before the record and it takes at least a month to set up everything on a new bike. I think I did only five or six hours on the time trial bike and every time I did there was something that didn’t work. That was not good. I only rode the velodrome twice and that was in the two days before the record. That was not a very smart thing to do—riding a velodrome takes a lot of technique and if you don’t know how to do it you can fall down. This is what happened to me, twice—during practice on the day before and again during the attempt. I had no idea that on a velodrome, during the turn, you need to have a certain speed to be in the right position on the track. This means that any time your speed goes below about 27 kilometers per hour the bike can’t stay up on the bank and you’ll slide down.”

Despite starting his attempt a bit bruised and missing some skin, Zamboni rode hard and enjoyed his time in the velodrome. He related, “We had a DJ and for about 30 hours out of 40 we had music like in a rave party. But the judges probably wanted to kill themselves—this electronic ‘boom boom boom’ drove everybody crazy.” Among those judges was Irma Baloh, Marko’s loving wife. Zamboni said, “I really want to say thank you for the great service that Irma and the other two did as officials. They had to record everything by hand, every lap, 4,000 laps recorded manually on paper, with electronic assistance too. They really did a great job, three people for 40 hours; they didn’t even take a nap—none of them. They were drinking coffee and eating pizza for 40 hours.”

Zamboni described how his attempt progressed. “There were previous records for the 100-mile, 200-mile, 12-hours and 24 hours. There were no previous records for 1000-kilometers or for 6-hours. We were able to beat all these records—the 100-mile by twenty minutes, the 200-mile we were better by about an hour, and the 12-hours was basically the same. And then we started to race against the 24-hour record. The number didn’t look like an impossible one to beat. The problem we had during the attempt, we started at 6:00 in the morning, everything was good until 6:00 at night and then for some reason someone forgot to turn the heater on in the velodrome and the temperature went down to 17C (62F) which is a decent temperature but considering that I was dressed in just a time-trial suit, I started to get very cold. My body, well, I couldn’t digest anything and I had to stop for the toilet many times over the next 20 hours. After 24-hours we were looking at around 33 hours to reach 1000 kilometers, but unfortunately that didn’t happen because my stops to the bathroom started to be more frequent and at a certain point, when you don’t have any previous record to beat, your mind is unable to find motivation. The thing that is different than on the road—on the road you can divide yourself and your mind can go one way and your body another. You can think about other things and your body just goes. On a velodrome you cannot do that, otherwise you fall down.”

Zamboni managed to remain upright and eventually reached the 1000-kilometer mark at just under 40 hours—a mark he feels he can better. “It’s a different experience,” he said of spending 1 2/3 days going around in circle on a velodrome. “I’m not saying that I’d do it again in the next few months, but I might consider doing this again on an open velodrome. We’ll see. Let’s digest what we did and then we’ll see.”

Bilagor

• FB_IMG_1492010812299.jpg
    FB_IMG_1492010812299.jpg
    41.5 KB · Besök: 44
Race Across America 2017
Att ha en person med medicinsk utbildning i teamet är i mina ögon klart vettigt, oavsett om det är ett krav eller ej från arrangörerna.

Race Across America 2017
Team 3K4 verkar rätt suspekt - flaggat under Caymanöarna och har en deltagare från Brittiska jungfruöarna. Är inte det ställen där allsköns finansiella skumraskaffärer försiggår? ;-)

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp