Race Across America 2017

Race Across America 2017
Enligt bloggen på cyklaraam.se har han inte sovit överdrivet mycket.

"Trots att Åke bara sovit tre timmar de senaste dygnen och cyklat i stekhet värme så är han väldigt glad och skämtar."

Race Across America 2017
Det finns fyra reptider.

Durango 153 mil 81 tim = 18,8 km/h
Mississippi River 345 mil 192 tim = 18,0 km/h
Mt. Airy 498 mil 283 tim = 17,6 km/h
Finish 501 mil 288 tim = 17,4 km/h

Race Across America 2017
DNF:erna trillar in. Zimin tyckte TS6 räckte i år. Loewen och Lorkowski höll ut en TS längre. Det norska bidraget i loppet hängde in cykeln på första tvåsiffriga kontrollen.

Race Across America 2017
GoranS sa:
Jämfört med 2014 är Strasser 11 timmar långsammare till TS17. 50 miles extra förklarar en del, men långt ifrån hela skillnaden. Vi får se om han kan vända på steken när han kommer ner mot Kansas där farten 2014 började dämpas lite om jag minns rätt. Ffa var det väl kanske efter Mississippipassagen som det började gå lite trögare och där det finns potential att plocka tid om orken finns.

Fortsatt strax över 11 timmar bakom 2014 års tider vid TS19.

Race Across America 2017
Dansk-norske Stausholm skriver på Facebook att han tidigt fick problem med att hålla på maten.

De första gångerna han spydde klev han av cykeln men så småningom tyckte han detta tog för mycket tid så då började han spy i farten istället.

Men efter 2.5 dygn utan att egentligen kunna tillföra någon energi var det ohållbart att fortsätta.

Race Across America 2017
Åke passerade första repet vid TS15 21 min långsammare än i fjol. Vid TS26 är han dock 1.29 före sin fjolårspassertid!

Han kommer dock att tappa till TS17 för han har nu nattpaus. Stillastående i närmare 3h. Enligt bloggen ska stoppet vara max 4h, så inom en timme bör han vara iväg igen.

Senast ändrad:
Race Across America 2017
Åke snart uppe på Wolfcreek pass, banans högsta punkt, drygt 3300 möh.
Under dagen kan han se fram emot ytterligare två pass på över 3000 meter.

Race Across America 2017
Minns inte men man skulle ju kunna tänka sig att stort vätskeintag pga hög värme kombinerat med mer eller mindre nonstop cykling skulle kunna ge hög belastning på magen.

Race Across America 2017
fhloston sa:
GoranS sa:
Har för mig att jag läst att det är en inte helt ovanlig anledning till brytande under de första dygnen på RAAM.

Är det värmen? Jag tänker att cykla nästan dygnet runt i några dagar borde de väl ha testat innan man ger sig på RAAM?

Är rätt säker på att Gulewich har tränat dygnet runt många gånger innan loppet. Det här var hans 12:e RAAM, så nog visste han vad han gav sig in i.
Tror snarare att om man har en lättare virusinfektion innan start,som kanske man inte ens märkt utav, så gör nog några dygns cyklande inte saken bättre.

Race Across America 2017
Gunnar O. sa:
fhloston sa:
GoranS sa:
Har för mig att jag läst att det är en inte helt ovanlig anledning till brytande under de första dygnen på RAAM.

Är det värmen? Jag tänker att cykla nästan dygnet runt i några dagar borde de väl ha testat innan man ger sig på RAAM?

Är rätt säker på att Gulewich har tränat dygnet runt många gånger innan loppet. Det här var hans 12:e RAAM, så nog visste han vad han gav sig in i.
Tror snarare att om man har en lättare virusinfektion innan start,som kanske man inte ens märkt utav, så gör nog några dygns cyklande inte saken bättre.

Min kommentar var relaterad till vår norsk/danske debutantvän och hans problem, inte Gulewicz.

Race Across America 2017
Är ett antal cyklister som egentligen missat TS15-repet:

Rodríguez: 89.34
Gokulnath: 86.44
Forkas: 85.36

Navratil lyckades med bedriften att komma in på 80.59. Repet dras efter 81h officiellt. Verkar dock som de blivit ganska mkt mildare i bedömningarna kring åtminstone första repet de senaste åren. Ser ut som alla ovanstående fortsätter. Sen är det ju inte glasklart om det är på eget bevåg eller om det är sanktionerat.

Race Across America 2017
Strasser är vid TS29 hela 12.53 efter rekordtiden. Närmaste man, Gruener, passerade TS26 15.07 efter Strasser, så han behöver inte känna sig alltför jagad i täten.

Race Across America 2017
GoranS sa:
Tappat ytterligare 8 min till TS30.

TS 30 Kim Colorado, några hus vid vägen mitt ute på den vidsträkta höglansprärien.
Ingen mobiltäckning 2012 när vi kom förbi där. Dessutom var telefonautomaten trasig. De som körde min följebil för tillfället stoppade en av de mycket få bilar som passerade och fick låna en mobil med täckning för att rapportera till tävlingsledningen.

Tillbaka
Topp