Race Across America 2019

Race Across America 2019
GoranS sa:
Ah, lite spänning. Vid TS11 sklijer det bara sex minuter mellan Ozawa, Goldstein och Hogan.
Goldstein tappar ordentligt till TS12 (om det inte är ngt strul med inrapporteringen) för hon är inte där ännu. Mellan Hogan och Ozawa skiljer där 19 minuter.

Race Across America 2019
Pulver förbi rep 1. Vid TS13 har Hogan återtagit andraplatsen och har ett par timmar på Goldstein och ytterligare en på Ozawa.

Race Across America 2019
Om Olsen går riktigt starkt ser det inte riktigt lika bra ut för de övriga deltagarna från vårt södra grannland.

Team Nico i H60-69 har inte nått TS10 och har nu en snittfart på bara obetydligt över 10mph och erfarenheten är att det snarare är så att farten sjunker.

I H-under50 är Jacob Themsen sist och har visserligen nått TS10 men snittfarten på 10,5 mph indikerar att det nog krävs en uppsnäppning för att han ska greja en OFCL.

På damsidan ligger Starup näst sist. Hon har dock nått TS11 och har ju lite mer tid på sig än Themsen så jag skulle nog sägs att hon har de bästa chanserna att fullfölja av dessa tre.

Sen var det ju ytterligare en dansk till start inform av Nielsen men han har ju redan brutit.

Race Across America 2019
Något är skumt med Meixners rapporterade tider vid TS13 och TS14. Om de stämde skulle hon snittat 5,4 mph mellan TS12 och TS13 men sen hållit 71.4 nog mellan TS13 och TS14.

Race Across America 2019
Bild som illustrerar Strassers överlägsenhet:
Skrmklipp.JPG

Race Across America 2019
Kan ärligt säga det finns MÅNGA mil väg jag hellre skulle cykla än just de sex. Därmed inget negativt sagt om Gunnars imponerande prestationer i båda loppen.

Race Across America 2019
Detsamma gäller f.ö. dansken Olsen som går riktigt bra och har närmare två timmar på Haase som jag tror nu är på fjärde plats.

Senast ändrad:
Race Across America 2019
Damerna fortsätter att byta placeringar med varandra bakom den överlägsna schweiziskan i täten. Vid TS16 är det Ozawa för Meixner. Sen har brasilianskan Genovesi klättrat upp till fjärde plats. Det är dock mindre än timmen till både Goldstein och Hogan. De två senare verkar ha haft längre pauser för de tappade ganska mkt mellan TS15 och TS16 resp. mellan TS14 och TS15.

Race Across America 2019
Strasser förbi TS24 på 3.13.15. I år är det 1445 miles dit. Rekordåret var det visserligen "bara" 1395 miles, men han passerade då på 3.02.15, d.v.s. precis 11 timmar snabbare. Tittar man på det årets passering av TS25 (1461 miles) var den på 3.06.30. En gissning är att han därmed är runt 8 timmar långsammare än 2014 om man jämför tider vid samma tillryggalagd sträcka.

Race Across America 2019
Om man tittar lite på reptiden vid TS15 så är den officiellt 87 timmar (3 dygn och 15 timmar) för H60+ och D och 81 timmar (3 dygn 9 timmar) H60-.

Loppet har nu pågått i ungefär 3 dygn och 14 timmar och de som inte nått TS15 är (förutom de som brutit):
Namn        Klass   Senaste TS    Tid där
Jefferson   H50-59    TS14       2.09.13
Starup      D50-      TS14       3.09.47
Talabardon  H70-74    TS14       3.10.32
Bird        D50-      TS14       3.14.02
Echavarria  H60-69    TS13       3.06.08
Team Nico   H60-69    TS13       3.11.36
Bourreau    H60-69    TS10       3.04.36

Jag undrar om Bourreau och Jefferson inte i realiteten redan brutit. Jag hittar ingen tracking-prick på dessa och det är ju ganska många timmar sedan senaste "livstecken". Starup har 14 miles kvar till TS15 och kommer rimligen att missa den officiella reptiden. Lär dock få fortsätta. Echavarria har 8 miles kvar till TS14. Frågan är hur mycket över tidsgränsen han kommer att vara vid TS15.

Bland de som nått TS15 missade mexikanen Soares reptiden med 29 minuter. Misstänker dock starkt att han kommer att få fortsätta.

Race Across America 2019
Vid TS17 är Goldstein åter tvåa bland damerna, dryga timmen före Mexiner. Ozawa och Hogan har fortfarande inte några tider registrerade där.

Race Across America 2019
DNF på Pattinson vid TS19. Lite överraskande. Han hade tydligen problem med att få i sig tillräckligt med vätska tidigare i värmen men rapproterades må bättre när det blev svalare uppe i bergen.

Race Across America 2019
Uppdaterat tabellen i första inlägget.

Jag börjar mer och mer luta åt att det är en massa brus i de TS-tiderna. Finns ingen kontroll på att siffrorna är rimliga. T.ex. har Hogan nu en inrapporterad tid vid TS18 trots att hon dels inte kommit dit enligt trackingen och att tiden är en minut efter den tiden hon är inrapporterad vid TS17 på.

Race Across America 2019
Antingen är det någon motvilja mot Goldstein från arrangören eller så är hennes crew inte riktigt med i matchen. Enligt trackingen är hon 7 km från TS20 men hon har fortfarande ingen tid rapproterad för passagen av TS19.

Race Across America 2019
Goldstein ger fortsatt huvudbry med inkonsistenta passertider. Om man tittar på hennes snittfart mellan de senaste TS ser det ut enligt (rödmarkeringen är min och är farter som jag allvarligt ifrågasätter korrektheten i).
Skrmklipp.JPG

Om man jämför med Strasser så uppvisas inte alls samma galenskaper.
Skrmklipp.JPG

Enligt reglementet gäller (de olika styckena är från olika ställen i regelboken):

Time Station or TS - Designated points along the Race Route where participants must contact
HQ and notify them of their arrival. Time Stations are spaced approximately 50-100 miles apart.
They may or may not be staffed.

RAAM is not responsible for the accuracy of information obtained at Time Stations either from
Time Station staff or third parties. Time Station Staff may answer questions regarding the
location, condition and/or strategies of other Racers as this is considered public knowledge.

The location of Time Stations is listed in the Route Book. Racers must follow all Race Route
instructions to reach the Time Stations. Approximately 50 Time Stations have been established
along the Race Route of which a number will be staffed. Failure to report accurate time of arrival
at a Time Station within 30 minutes of arrival without a valid reason for not doing so may result
in a Penalty. Race HQ will issue a confirmation number for each Time Station report. It is the
responsibility of the Racer/Crew to keep a record of the confirmation numbers issued by Race
HQ.

Framför allt sista delen tycker jag indikerar att, givet att de publicerade tiderna är de inrapporterade, så ligger Goldstein pyrt till för tidsstraff om det inte finns någon god orsak till de konstiga tiderna.

Tidsstraff hanteras tydligen enligt:

230 - Serving Penalties – Penalty Boxes
Solo Racers and Teams issued Penalties must stop and serve the Time Penalty at the next
Penalty Box. There are two Penalty Boxes: TS 23 – Ulysses, KS and TS 52 – Mount Airy, MD. The
Support Crew should call Race HQ shortly before arrival at these Time Stations to determine if
any Penalties have been issued and time must be served. The Support Crew must then call Race
HQ upon arrival of the Racer to report the arrival time and, if there are penalties to be served,
the Racer or Team must stop and serve the Penalty. Once the Penalty has been served, the
Support Crew must notify Race HQ and the Racer is then free to depart the Time Station. If no
penalties were issued, the Racer may continue riding past the TS without stopping.

Senast ändrad:
Race Across America 2019
Inte inrapporterat än, men jag misstänker kraftigt att Hogan kommer att DNF:a i år igen. Hon verkar befinna sig på ett Best Western Rambler-hotell, klart utanför banan och har inte haft någon inrapporterad tid sedan TS17.
Skrmklipp.JPG

Race Across America 2019
Om man tittar på Bäckstedts gäng så har de förvisso startat raskt. Jämfört med rekordet för 8-mannalag satt av Team Bemer i fjol är det dock inte så snabbt. Rullsnittet är så långt 23,9 mph för Bäckstedts gäng medan det var 27,7 mph för Team Bemer. Misstänker sen kraftigt att de måste haft bra förhållanden. Ett rullsnitt på 54,5 km/h mellan TS1 och TS2 är galet!
Skrmklipp.JPG

Race Across America 2019
Det ÄR en galen hastighet. Oavsett att sträckan var uppdelad på kanske fyra cyklister.
Eventuellt sämre förhållanden nu kan bli bättre förhållanden sedan. De närmaste dygnen får visa vad Bäckstedts gäng går för i förhållande till allt möjligt.

Race Across America 2019
Uppdaterat tabellerna i första inlägget igen.

Noterbart är att Haase har gått förbi Olsen och är uppe på tredje plats. Strasser håller sin ledning men utökar i snitt inte längre mot de närmast följande. Ryktas om rejäla oväder i trakterna där han färdas.

På damsidan verkar Pulver mala på. Om man kikar på trackingsidan ser man att resultaten på RAAM:s egen resultatsida är trams för ffa Goldstein. Hon har visserligen tagit lite på Pulver på slutet men det är fortfarande en rätt god ledning schweiziskan har.

Race Across America 2019
Bra att du håller på koll på Team Bäckstedts framfart, Petert.

Om man kikar på loppets ålderman så har han passerat TS18 efter 1077 miles på 4.09.32, d.v.s. 173 mil på 105,5 timmar. Om man jämför med hans lopp 2015 så passerade han då TS18 på 4.04.11 och då var den belägen efter 1012 miles. En mer rättvis indikation får man kanske om man jämför med TS19-passagen som då skedde efter 1070 miles på 4.08.45. Man ser också att snittfarten till TS19 då var 10,22 mph och att han nu snittat 10,21 mph till TS18.

En liten illustration av hans framfart som kanske är mer relevant för långcyklarna på detta forum får man om man konverterar till PBP-termer. Det visar sig då att farten svarar mot en PBP-tid på strax under 75 timmar.

En liten kuriositet i sammanhanget är att när han satte gällande rekord hette damsegraren Pulver, d.v.s. samma person som nu har en tämligen klar ledning bland damerna. Ett gott tecken?

Race Across America 2019
Har valt att framgent skippa resultattavlan på RAAM:s egen sida och gå på passertiderna från trackleaders då de verkar rimligare. Orkar dock inte uppdatera alla gamla tider så det får bli en blandning. Är trots allt lite fascinerande att för t.ex. Strasser skiljer sig dessa tider åt med något fåtal minuter medan tiderna för Goldstein på senare TS ser ut enligt.
TS     RAAM        trackleaders      skillnad
22    4.15.31         4.13.43          +1.48
21    4.06.13         4.06.09          +0.04
20    4.02.48         4.00.39          +2.09
19    4.00.32         3.19.14          +5.18
18    3.14.40         3.14.39          +0.01
17    3.14.40         3.11.34          +3.06
16    3.11.39         3.04.40          +6.59
15    3.00.54         3.00.49          +0.05

Race Across America 2019
Om man tittar på senaste TS-passage och jämför med Strassers passeringar vid motsvarande TS:ar är det nu bara Baloh, Haase, Olsen, Harper och Brandl som är inom ett dygn från österrikaren. Harper och Brandl kommer nog inom inte alltför snar framtid att ramla ur den gruppen då de var 23 timmar blankt resp. 22.39 efter Strasser vid TS 25 resp. TS24 (deras senast passerade TS).

Senast ändrad:
Race Across America 2019
Race Across America 2019
Det ska vara minst en cyklist som kör hela tiden. Om jag fattat det rätt kör snabblagen korta perioder med en cyklist åt gången. Kanske 15-20 minuter.

Om jag hade lagt upp det hade jag nog roterat runt på 6 cyklister ett antal timmar och låtit två sova, sedan plockat in dessa två och låtit ett par andra sova. Om man kör 15 min per pass och ska upp och köra det en gång varannan timme lär det vara svårt att får till någon vettig sömn. Men det är bara spekulation från min sida.

Tillbaka
Topp