Race Face Ambush Knee VS. Poc Joint VPD 2.0

Är det någon som har erfarenhet av dessa knäskydd och kan dela med sig av sina erfarenheter?

POC
http://www.bikester.se/poc-joint-vpd-20-knaskydd-svart-359465.html
Race Face
http://www.bikester.se/race-face-d3o-benskydd-svart-356093.html

Jag har provat Poc-skydden två ggr i butik och båda gångerna har jag avstått från köp då jag tycker att de nyper mig i knävecket eller strax ovan. Är det någon som upplevt detta och kan säga om det är något som försvinner med tiden?

Race face skydden får ju liknande resultat som Poc i de flesta tester jag läst men får mycket kritik för att de lätt blir för varma. Jag svettas mycket när jag cyklar och är rädd att de kommer bli liggandes bara för att de blir för varma? Eller är de två skydden jämförbara vad gäller värme? Race Face finns ju tyvärr inte att prova någonstans i Sthlm?

Tack på förhand!

inzani

Ny medlem
Jag kör med Race Face Flank(Den lite större) och en kompis med POC som du länkat. Han har problem med sina att dom gillar att vandra ner efter benet. Dom sitter ej särskilt bra på honom iaf.

Race Face blir kanske som du säger lite varma men de är aldrig något jag stört mig på när jag cyklat. Tycker dom faktiskt är riktigt behagliga att ha på sig.

Pelle Hå

Aktiv medlem
ssiimmoonn sa:
Jag har provat Poc-skydden två ggr i butik och båda gångerna har jag avstått från köp då jag tycker att de nyper mig i knävecket eller strax ovan. Är det någon som upplevt detta och kan säga om det är något som försvinner med tiden?

Tack på förhand!

Tricket, för min del, är att inte dra upp den övre mudden för högt, utan hellre låta den kasa ner någon cm. Det är lätt att man drar uppåt för att få tyget sträckt, men det får motsatt effekt på mina ben. Sitter de rätt kan jag köra flera dagar i sträck utan skav.

inzani sa:
Jag kör med Race Face Flank(Den lite större) och en kompis med POC som du länkat. Han har problem med sina att dom gillar att vandra ner efter benet. Dom sitter ej särskilt bra på honom iaf.

Race Face blir kanske som du säger lite varma men de är aldrig något jag stört mig på när jag cyklat. Tycker dom faktiskt är riktigt behagliga att ha på sig.

Tack för svaret!
Just att Pocen skulle hasa ner på mig tror jag inte skulle vara ett problem för min del utan framförallt är det själva nypandet jag är orolig för. Men ytterligare en nöjd användare av RF alltså. Lutar mot att beställa hem ett problem för prov.

Ja just det kom jag fram till i butiken också men fortfarande nöp de lite och var obekväma precis vid sömmen under övre kardborrbandet. Hur tycker du att de format sig efter ett tags användande till skillnad från när de var nya? Satt de perfekt redan från början på dig?

Pelle Hå sa:
ssiimmoonn sa:

Tack på förhand!

Tricket, för min del, är att inte dra upp den övre mudden för högt, utan hellre låta den kasa ner någon cm. Det är lätt att man drar uppåt för att få tyget sträckt, men det får motsatt effekt på mina ben. Sitter de rätt kan jag köra flera dagar i sträck utan skav.

Ja just det kom jag fram till i butiken också men fortfarande nöp de lite och var obekväma precis vid sömmen under övre kardborrbandet. Hur tycker du att de format sig efter ett tags användande till skillnad från när de var nya? Satt de perfekt redan från början på dig?

D i U

Aktiv medlem
Jag kör med den långa dh varianten av Poc joint när jag e i bikeparks etc. Känner igen de där med nypet men tycker det blivit bättre ju mer jag använt dem, kan tyvärr inte säga om det är en vanesak eller om dom liksom format till sig efter mina ben.

Aron

Moderator
Jag antar att du läst Happys stora knäskyddstest? Bägge produkterna du frågar om finns med. https://happyride.se/2016/02/15/happy-testar-knaskydd-allt-du-behover-veta-om-knaskydd-14/

Ett effektivt knäskydd är varmt. Så är det bara. Detta eftersom det innehåller mycket skyddsmaterial. På min komfortlista kommer ventilation långt efter skav. Lite beroende på var och hur du cyklar så kanske ett "trailskydd" räcker för dina behov?

Pelle Hå

Aktiv medlem
ssiimmoonn sa:

De har kanske mjuknat en aning. Tyckte de satt bra från början, men nu ännu bättre.

AX3L

Aktiv medlem
Jag kör med POC, har ingen direkt erfarenhet av några andra men gillar mina skarpt. Något att komma ihåg är att skummet och skyddet i stort blir mycket mer formbart och trevligt när det är varmt. Personligen tänker jag aldrig på att de sitter där, och värmen de ger knäna är imo bara av godo.

dnleriksson

Aktiv medlem
Har haft mina RF Dig i några år nu och har aldrig känt något skav öht. Varma är alla skydd med något skydd i, men jag märker inte av dem alls. Längsta rundan med dem är 80km på stökig Upplandsled i 32°. Inte var det knäskydden som var det varmaste då iaf :-) Inga obehag av dem efter heller.
Om jag skulle uppgradera till några skulle det bli RF Ambush utan någon större tvekan.

Tack för alla svar.
Well, jag beställer hem ett par RF och ser hur de sitter. Är det bekväma redan från början så är det ju egentligen inget att orda om.

Topp