Race king och slem?

andersle

Ny medlem
Race king och slem?
Kan någon hjälpa mig med begreppen från grunden.
Har ett par SLR Tubelesshjul på cykeln.
Jag tänkte sätta på ett par Supersonic 2,2 och använda slem
i dessa.
Går det och hur gör man för att få det bra i så fall.
Vilken vätska och steg för steg hur man gör.
Tacksam för svar!

Race king och slem?
Contis supersonicdäck lär vara notoriskt svåra att få täta, förmodligen pga de tunna sidoväggarna. Kolla Notubes hemsida för videoinstruktioner, listor på vilka däck som funkar osv.

Race king och slem?
Om jag har greppat det hela rätt finns det dessa kombinationer.

Vanlig slang, vilket fungerar på samtliga fälgar och även alla däcktyper.
Fungerar och är inte så bökigt att byta, lätt att ha med en slang ut i skogen om det skulle bli punka. Men kräver lite högre lufttryck och du riskerar alltid punktering då slangen kan nypa mellan fälg och däck.

UST-fälgar som är tätade från fabrik, med UST däck som även dessa är täta från fabrik.
Denna kombinationen fungerar och är oftast tät helt utan vätska (i alla fall på min setup) Fördelen är att du kan köra med lågt lufttryck utan att oroa dig för genomslagspunka. Nackdelen är att det blir aningens tyngre (beror ju givetvis på vilken typ av däck fälgar du använder) enda räddningen vid en punktering är en slang. Så vida däcket inte krängt av, då det bara är att pumpa upp det igen.

Täta dina egna fälgar med speciell tejp och använd tubless-ready däck som är förberedda för att täta, men har inte helt täta däcksidor vilket gör att du måste använda vätska/stans/gegga/slem eller vad man föredrar att kalla det. Denna kombination tar fördelarna från UST, men gör den lika lätt/lättare än slang. Du får även ett punkteringsskydd då vätskan tätar mindre stickhål som skulle kunna uppstå.

Givetvis går det köra med Tubless-Ready däck på UST-fälg med gegga.

Jag var på Evalds MTB nyligen som rekommenderade mig att köra med gegga i då jag var ute efter nya däck. De tipsade om Joe's No Flats vätska som var den mest prisvärda, men att även Stans var bra.

Jag vet inte hur vida dina däck är Tubless Ready, men enligt han jag pratade med där så skulle det komma Tubless Ready versioner av de flesta Continentaldäck. Kolla upp om dina är det så borde det gå bra. Jag försökte täta ett par nya X-king och det gick inte alls bra. De läckte i sidoväggarna.

För guider hur du tätar med vätska gå in på http://www.no-flats.com/support.php?itemid=224

Tillbaka
Topp