Race to Sydney - Ann vs Fredrika

Mr Orange

Aktiv medlem
Det börjar arta sig till ett otroligt race mellan svenskorna Ann http://www.thethickwhiteline.com/blog/ och Fredrika http://www.thebikeramble.com/blog/ Deras planerade rutter är nästan identiska till Sydney.

Ann startade nästan en månad senare Fredrika, men är nästan ikapp. (Ann slapp cykla genom mellansverige och fuskade lite med Tysklandsfärja) Dom är i Prag resp Berlin just nu.

En nagelbitare i minst ett år. Kommer följa bloggarna slaviskt.

Fredrikas happytråd: http://happymtb.org/forum/read.php/1/2631820
Anns happytråd: http://happymtb.org/forum/read.php/1/2656858

Senast ändrad:

Mr Orange

Aktiv medlem
Dom är nu i Graz resp Prag. Mitt tips är att Ann är ikapp inom 7-10 dagar.

Mina intryck so far:
Ann verkar vara den starkare rent fysiskt och väldigt målinriktad. Hon ska till NZ, punkt slut. Pragvistelsen verkar skum, "But things happened and in the end I had to check in to a hostel instead" - undrar vad som hände?

Fredrika å andra sidan är mer erfaren cyklist, gladare och ta det något mer chill. Cykla jorden runt för välgörenhet, lite sådär.

Vilka egenskaper vinner i längden? Spännande.

jonja

Aktiv medlem
Fredrika verkar ha något roligare, känns det som, och lägger mer vikt vid att träffa folk än att följa ett bestämt tidsschema. Anns warmshower incident antyder väl den uppenbara svagheten i det konceptet när man färdas som ensam tjej. Båda framstår som dugliga travelers, där F kanske är lite bättre på att 'ta folk' och bli kompis med dem, och A vassare på att ta sig från a till b enligt plan.

F's blogg är den roligare av dem, där värmen och gemytet från värdfamiljerna nästan känns i mobilen när man håller i den. Påminner mig om att det finns mkt vänlighet i de länderna, bara man har talangen att träffa på rätt folk. Det suger ofrånkomligen i touringtarmen när man följer såna här bloggar. 'De tama gässen drömmer om att flyga, de vilda gässen flyger.'

Senast ändrad:

Mr Orange

Aktiv medlem
Tror Ann är ikapp väääldigt snart. Fredrika slappar likt Haren i sagan - "Slovenia is too beautiful! Currently making a three day detour simply to get to enjoy the vineyards, rolling hills and great people some more"

som Monthy Ps inkontinensmästerskap fast istället handlar det om hur lättdistraherade de är av omgivning och människor. Fokusera nu tjejer! NI kanske inte vet det men det är en tävling nu!

richsu

Medlem
Vad är det för warmshower-incident alla pratar om?
Jag hejede på Fredrika först, men Ann har färre likes så hejar på henne nu

thisismycat

Aktiv medlem
richsu skrev:
-------------------------------------------------------
> Vad är det för warmshower-incident alla pratar
> om?

Från bloggen: "It´s just that I was looking forward to spend the evening with a host from Warmshowers. But things happened and in the end I had to check in to a hostel instead. And...I don´t really like hostels. "

Mr Orange

Aktiv medlem
Fredrika verkar ha fått mitt PM för hon ökade tempot och nu nått fram till Kroatien. Ann ligger ett par dagar efter och ät i Tjeckien.

I bloggkampen så börjar jag gilla Ann mer och mer. Fredrikas blogg är visserligen trevlig och full med mysiga människor, men Anns har något vackert vemodigt över sig. Lite som nya Volvo-reklamen.

Mr Orange

Aktiv medlem
Hoppas på Iran, men då får Fredrika slå av på takten. Mer realistiskt kanske Uz..?

Trodde ursprungligen nånstans i Turkiet, men Ann tappade fokus på tävlingen och båtluffande i Grekland. Hon cyklade alltså in i Turkiet via Kos-Bodrum istället för cykla Bulgarien-Istanbul som Fredrika.

ikebana

Medlem
Ser också på Anns blogg att hon haft tandproblem, sånt gör ju att man tappar tid.

Vad kommer hända när de möts? Bästa vänner? Fajt? Tjuv och rackarspel?

Mr Orange

Aktiv medlem
Update:
Fredrika tuffar på genom Iran i bra tempo och med glatt humör. Ann däremot har blivit sjuk och hamnat i en rejäl svacka. Hon har haft en del problem på resan och nu tickar Iran-visumet ner utan att hon ens lämnat Turkiet...

Senast ändrad:

geologen

Aktiv medlem
Jag tycker att de ska byta till pedaldriven båt varje gång de ska korsa vatten (ja, där det inte går att vada eller cykla över på en bro, alltså).

Mr Orange

Aktiv medlem
me.I.am skrev:
> Ska man bli orolig? Fredrika har inte uppdaterat
> bloggen på 9 dagar.
>
Näää, Iran är besvärligt med Internett. Jag är mer orolig för Ann.

me.I.am

Aktiv medlem
Mr Orange skrev:
> me.I.am skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ska man bli orolig? Fredrika har inte
> uppdaterat
> > bloggen på 9 dagar.
> >
> Näää, Iran är besvärligt med Internett. Jag
> är mer orolig för Ann.

Ok, men lite nervöst är det.
BTW denna analysen ger jag +1:

Mr Orange skrev:
> ...
> I bloggkampen så börjar jag gilla Ann mer och
> mer. Fredrikas blogg är visserligen trevlig och
> full med mysiga människor, men Anns har något
> vackert vemodigt över sig. Lite som nya
> Volvo-reklamen.

me.I.am

Aktiv medlem
Puh.
Nu är Fredrika i Bukhara, Uzbekistan. Häftigt!
Och Ann has entered Iran.

Angående diskussionen vilket styre som är snabbast, bockstyre ligger lite risigt till.
Ann ligger efter trots att hon har bockstyre, Fredrika har ett sånt där konstigt styre som hon skulle fått många gliringar för om hon varit vanlig pendlare.

Mr Orange

Aktiv medlem
me.I.am skrev:
> Puh.
> Nu är Fredrika i Bukhara, Uzbekistan. Häftigt!
> Och Ann has entered Iran.
>
> Angående diskussionen vilket styre som är
> snabbast, bockstyre ligger lite risigt till.
> Ann ligger efter trots att hon har bockstyre,
> Fredrika har ett sånt där konstigt styre som hon
> skulle fått många gliringar för om hon varit
> vanlig pendlare.
>
Fredrika är fett snabb med sitt tyska touringstyre. Nu är hon i Samarkand, dvs inte långt från Kina. Och Ann klättrar berg i Iran. Avståndet mellan tjejerna ökar för var dag känns det som.

Aliide

Ny medlem
Nu ska hon dock ha semester i Samarkand i en vecka el så. Så det gäller för Ann att pinna på så kanske kommer hon ifatt ;-)

me.I.am

Aktiv medlem
Mr Orange skrev:
> Fredrika är fett snabb med sitt tyska
> touringstyre. Nu är hon i Samarkand, dvs inte
> långt från Kina. Och Ann klättrar berg i Iran.
> Avståndet mellan tjejerna ökar för var dag
> känns det som.

Ann blev ju dålig precis innan hon skulle in i Iran, var en lite deppig bloggpost där. Sen var hon helt plötsligt inne i Iran, har dålig koll på hur länge hon var dålig, kanske inte var något.

Fredrika börjar kanske bli lite kaxig, hon är ju på en 3-dagars semestertur (utan all packning) till Samarkand, lite som när Armstrong väntade på Ullrich när han vurpade :)

BTW, hittar inte Fredrikas rutt, varken planerad eller verklig, Ann har ju det.
Och hade varit kul o se hur hon mekade ihop cykeln, var väl bockastyre från början? Tänker då på växelreglage o liknande, men hittar inget om det på bloggen.

Mr Orange

Aktiv medlem
me.I.am skrev:
> BTW, hittar inte Fredrikas rutt, varken planerad
> eller verklig, Ann har ju det.
>
Här är båda: http://www.thebikeramble.com/the-bike-ramble/route/

> Och hade varit kul o se hur hon mekade ihop
> cykeln, var väl bockastyre från början? Tänker
> då på växelreglage o liknande, men hittar inget
> om det på bloggen.
>
Hon har en svart disc-cx med bockastyre som är lite lik Surlyn. Läser man deras ruttplaner och packlistor så har kan man tro att dom planerat resan tillsammans. Det är inte mycket som skiljer åt.

me.I.am

Aktiv medlem
Ann har bestigit Irans högsta berg, Mount Davamand 5671 m.
Fredrika softar i Samarkand.

Ann kör lite likes och kommentarer i Fredrikas Instagram, senaste: Hejja! :)
Lite kul.

Kollade lite på kommentarer i trådarna om Ann o Fredrika. Tror en del googlat lite dåligt.
Ann Johansson
Ann har tränat löpning i storsett hela hennes liv både genom friidrott, terränglöpning och orientering. Hon har en bakgrund som elitlöpare inom medeldistans med flera SM-guld och har sprungit för Juniorlandslaget. Ann har både gått Löpargymnasiet i Sollentuna samt tränat och tävlat på Northern Arizona University i USA. Ann är numera en seriös motionär som tränar för längre och tuffare lopp.

Anns bästa löparminnen är många! Hennes SM-medaljer både individuellt och i stafett är starka minnen, men likaså de där långpassen i skogen, bland bergen eller längs stranden när benen bara går av sig själv.
Ingen quiter precis.

Och Fredrika: Norrlandsmästare i tennis fem gånger och även handicap 8 i golf.

Häftigt!

Foss

Aktiv medlem
Älskar den här tråden, som en meta-blogg där man plockar ur det gottigaste och där man slipper allt annat :)

Azog

Aktiv medlem
me.I.am skrev:
> JLarsson skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Fredrika har bloggat om Iran nu. Heaven and
> hell.
> >
> http://www.thebikeramble.com/iran-pt-3-heaven-hell
>
> > /
>
> Oj, det var rätt ...starka saker eller hur man
> ska uttrycka det. Imponerande person.

Verkligen. :-S

perzzon

Aktiv medlem
För att vara världens högsta asfalterade väg var det väldigt mycket grus på bilderna :)

Så pass avundsjuk nu va.
Både på Pamir och Samarkand.

Har ett sjukt minne från Samarkand när vi tyckte att vi var tokigt långt hemifrån (hade åkt tåg och bil landvägen dit). Sitter på ett cafe och äter lunch och ut ur högtalarna strömmar... "Jag känner en bot, det heter anna..."

Kollade Wiki, tydligen var det där med högsta asfalterade bara något mitt huvud hittat på.

geologen

Aktiv medlem
Det jag tycker är det allra mest imponerande med alla dessa långcyklare är hur de lyckas klara sig från öppna, blödande sår i rumpan. För det får jag av vanlig träningscykling här hemma. Jag kan inte ens cykla en halvmil på pendlarhojen i vanliga kläder utan att få sår.

Aliide

Ny medlem
geologen skrev:
> Det jag tycker är det allra mest imponerande med
> alla dessa långcyklare är hur de lyckas klara
> sig från öppna, blödande sår i rumpan. För
> det får jag av vanlig träningscykling här
> hemma. Jag kan inte ens cykla en halvmil på
> pendlarhojen i vanliga kläder utan att få sår.

Men cykla inte i vanliga kläder då ;-) Nåväl, de är coola tjejer, coola tjejer får varken ont i knän, sår eller andra fysiska åkommor (vem av dem fick problem med en tand? Var väl enda rapporterade åkomman från brudarna på lååångtur då här långt).

Mr Orange

Aktiv medlem
Aliide skrev:
> Frederika åter i civilisation och elektricitet.
> Respekt!
> http://www.thebikeramble.com/uncovering-uzbekistan
> /
>
> Ann blir jag däremot inte riktigt klok på,
> cyklar el bilar och
> vandrar?http://www.mairawa.com/archive/
>
Skönt med lite uppdateringar från tjejerna. Började nästan bli orolig. Anns bilresa i Iran drar ner Happybetyget något (Men hon tog in försprånget lite och har nått Samarkand.)

robrob

Aktiv medlem
Jag säger det är riktigt hårt att de klarat sig förbi Iran. Till och med Göran Kropp hade problem där när han var på v till Mount Everest.

Imponerad över viljestyrkan o modet!

Topp