Racer, aluminium-Trek eller karbon-Giant

saturnus

Ny medlem
Halloj!

Jag är helt ny vad det gäller racercyklar och har nu fastnat för två st olika men behöver hjälp o tips på vem av dem jag ska välja.
Priset kommer att vara ungefär detsamma, ca 15000 kr (priset i dessa länkar stämmer alltså inte exakt med de pris jag kommer att betala)

https://www.evanscycles.com/trek-emonda-alr-5-2017-road-bike-EV286640 (röd, 2017)
https://www.xxl.se/giant-tcr-advanced-2-landsvagscykel/p/1132405_1_style (2016)

Självklart var jag inne på aluminium först men när jag skulle få en karboncykel för ungefär samma pris började jag ju fundera...
Är detta bra karbonram (till detta pris) kontra aluminiumramen?
Alla detaljerna (allt från styre till hjul...etc...) - vilken cykel är 'bäst'/mest prisvärd?

Tanken är att jag ska cykla Vätternrundan om ett par år. Har tidigare cyklat både tjejvättern och halvvättern på MTB. Men nu är det racer som gäller.

Tacksam för råd och omdöme (bra som dåliga) på dessa två :-)
Någon erfarenhet?
Har tidigare varit insnöad på en Scott - bra eller dåligt kontra dessa?

\C

TCR är väl bra hojar, emonda ALR är en bra aluram och det går hitta S-serien (300-series) för ungefär samma peng och det brukar vara väldigt omständigt att köpa trek ny från utlandet.

Och - för att inte reta sixten - en cykel skall köpas på postorder från tyskland och sen är det inte mer med det.

Jag köpte en Emonda ALR 5 förra året och är väldigt nöjd. Betalade dessutom ca 12500kr för den hos min LBS, ring till din närmaste Trek-återförsäljare och hör vad de kan göra! De mattröda Emondorna är schnügga som f*n!

Kandidaten sa:
Jag köpte en Emonda ALR 5 förra året och är väldigt nöjd. Betalade dessutom ca 12500kr för den hos min LBS, ring till din närmaste Trek-återförsäljare och hör vad de kan göra! De mattröda Emondorna är schnügga som f*n!

Härligt :-)
Har varit och pratat med närmaste Trek-återförsäljare och priset är 15000 (2017 årsmodell) plus att jag kommer få till lite tillbehör såsom pedaler, slang, flaskhållare, pump etc.
Denna är också supersnygg, men dock blankröd.

Det jag började fundera över var om karbon-Giant cykeln var bättre då jag skulle få den för 14000 kr (2016 årsmodell), ord. pris 18000. Dock inga tillbehör till denna.
Eller vilken cykel som egentligen är bäst....

Båda är supersnygga :)

Erra sa:
Vad är det för växlar mm på dom? 105 ?
En idé kan ju vara att köpa med så billiga komponenter som möjligt (dvs köpa en cykelbar bra ram för priset av vad en ocykelbar bra ram kostar) och sedan uppgradera när man har list / råd / motivation.

Tillbaka
Topp