racer Cykel under 20000

reachable_man

Ny medlem
racer Cykel under 20000
Hej,

tänkte köpa en racercykel för under 20000 SEK.
Jag har en Merida Sora racercykel och har cyklat fram o tillbaka jobbet ca 3M per dag i 4 år.
Åkte några träning pass 6-7 mil men det var jobbigt efter ett 2-3 timmer cykling..
Vill gärna köpa nåt som jag kan använda för 4-5 år för att cykla VR och några tävlingar i Stockholm. Gärna en bekvämt samt snabbt
tacksam för alla förslag :)

Senast ändrad:
racer Cykel under 20000
Med mindre än att cykeln du har är fel storlek eller felinställd och det är orsaken till att det blir jobbigt så tror jag inte att du kan köpa dig bort från jobbigheten. Visst kan en dyrare cykel var lite bättre, men det är trots allt tämligen marginellt. Om du vill bli bättre är det träning som gäller. Dubblerar man sträckan så är det inte helt oväntat att det kan kännas lite jobbigt de första gångerna, men med övning så kommer färdighet även vad gäller cykling. Har f.ö. en bekant som körde ett antal år och VR på en Merida med Sora-växlar, så det behöver inte vara ett problem.

racer Cykel under 20000
reachable_man sa:
Vill ha en bättre racercykel helt enkelt. Min ram började låta. Vevparti känns inte ständigt.

Är du säker på att det är ramen som låter? Ljud har en tendens att fortplanta sig i ramen utan att den är orsaken. Meningen om vevpartiet förstår jag inte.

Vad som är komfortabelt är ju lite av en smaksak, så det är svårt att ge generella råd. Ett par saker man kan fundera kring är s.k. komfortracers, d.v.s. cyklar med en lite mindre aggressiv sittställning och bredare däck. Kör själv 25 mm däck efter att tidigare haft 23 mm och jag upplever att i och med att jag därmed kan sänka däckstrycket lite utan att riskera genomslagspunkteringar så blir det bekvämare. Funderar på att test 28 mm på den cykeln jag ibland använder för jobbpendling då det är rätt knölig asfalt bitvis på pendlingsvägen.

racer Cykel under 20000
Rose, Radon och ghost gör bra och prisvärda cyklar med aluram och ultegra för under tjugo. Även Cannondale Caad12 finns i den prisklassen.

/T

racer Cykel under 20000
Både Rose och planet x har väl kolramar under 20.000. Aluminium går bort i min värld, knakelibrak från vevlager mm. är fortfarande ett problem på dom cyklar jag sett.

racer Cykel under 20000
Jag är 174 och min cykel är small.
Jag köpte cykeln från en känd cykel affär och det var säljaren som rekommenderade storleken.

Jag har cyklat nu i 5 år med den cykel. Cyklade första gången för tre veckor sen med en grupp i 6 mil och det var jobbigt.
Fick några tips från gruppen att jag hade fel storlek på cykeln.
1. Jag borde cykla med en 52 eller en Medium.
2. Jag hade spd pedalar och SPD MB skor. Köpte SPD-SL och en skor förre veckan.

Jag bor i ormkärr. Har du några tips om var kan jag hitta cykel grupp som cyklar i narheten?

racer Cykel under 20000
På vilket sätt var det jobbigt?

Finns ju gott om cykelaffärer att besöka i Stockholmsområdet. Du kommer säkert att få ett antal olika tips. Jag skulle säga besök mer än en och försök bilda dig en sammanvägd uppfattning. Det finns även snurror på nätet där du kan mata in diverse kroppsmått och få ut rekommendationer på lämpliga mått på ram och andra delar. Att bara gå på kroppsl'ängd kan leda fel. Jag har t.ex. korta ben i förhållande till min längd. Har hört personer som är lika långa men har närmare en decimeter längre ben. Är rätt troligt att en cykel som passar mig inte skulle passa den personen speciellt bra.

racer Cykel under 20000
GoranS sa:
reachable_man sa:
Vill ha en bättre racercykel helt enkelt. Min ram började låta. Vevparti känns inte ständigt.

Är du säker på att det är ramen som låter? Ljud har en tendens att fortplanta sig i ramen utan att den är orsaken. Meningen om vevpartiet förstår jag inte.

Vad som är komfortabelt är ju lite av en smaksak, så det är svårt att ge generella råd. Ett par saker man kan fundera kring är s.k. komfortracers, d.v.s. cyklar med en lite mindre aggressiv sittställning och bredare däck. Kör själv 25 mm däck efter att tidigare haft 23 mm och jag upplever att i och med att jag därmed kan sänka däckstrycket lite utan att riskera genomslagspunkteringar så blir det bekvämare. Funderar på att test 28 mm på den cykeln jag ibland använder för jobbpendling då det är rätt knölig asfalt bitvis på pendlingsvägen.

Jag misstänker att det är sadelstolpe/ramen som låter. Försökte lägga lite fett sim löste problemet men den kom igen efter ett tag.

En komfortracer är en bra tips. Jag vill också ha en racer som jag kan båda använda för jobbpendling och tävling
Undrar hur känsligt racercukel för regn? Är karbon ram är mer känsligt än en alu ?

racer Cykel under 20000
GoranS sa:

Finns ju gott om cykelaffärer att besöka i Stockholmsområdet. Du kommer säkert att få ett antal olika tips. Jag skulle säga besök mer än en och försök bilda dig en sammanvägd uppfattning. Det finns även snurror på nätet där du kan mata in diverse kroppsmått och få ut rekommendationer på lämpliga mått på ram och andra delar. Att bara gå på kroppsl'ängd kan leda fel. Jag har t.ex. korta ben i förhållande till min längd. Har hört personer som är lika långa men har närmare en decimeter längre ben. Är rätt troligt att en cykel som passar mig inte skulle passa den personen speciellt bra.

Fick kramp i båda ben. Det känndes i ryggen och nacken.
Jag är en oerfaren cykelist när det gäller långa sträcke men jag gjorde fel genom att hämta protiendryck istället för vattnet.

racer Cykel under 20000
Att cyklar emellanåt börjar låta är tyvärr något som man får acceptera och sen får man försöka hitta orsaken och åtgärda. Sen är vissa saker/konstruktioner mer knakbenägna än andra.

Ska du ha den för vardaglig jobbcykling och därmed kommer att köra i regn är skärmar något jag skulle fundera på. Har svårt att tro att kolfiber skulle vara mer regnkänsligt än aluminium, men det kanske finns någon som har någon bestämd uppfattning i den frågan.

racer Cykel under 20000
reachable_man sa:
GoranS sa:

Fick kramp i båda ben. Det känndes i ryggen och nacken.
Jag är en oerfaren cykelist när det gäller långa sträcke men jag gjorde fel genom att hämta protiendryck istället för vattnet.

3 mil per dag i 4a år, proffs enligt mig då,,

racer Cykel under 20000
GoranS sa:
Med mindre än att cykeln du har är fel storlek eller felinställd och det är orsaken till att det blir jobbigt så tror jag inte att du kan köpa dig bort från jobbigheten. Visst kan en dyrare cykel var lite bättre, men det är trots allt tämligen marginellt. Om du vill bli bättre är det träning som gäller. Dubblerar man sträckan så är det inte helt oväntat att det kan kännas lite jobbigt de första gångerna, men med övning så kommer färdighet även vad gäller cykling. Har f.ö. en bekant som körde ett antal år och VR på en Merida med Sora-växlar, så det behöver inte vara ett problem.

Det blir aldrig lättare, du cyklar bara snabbare.

racer Cykel under 20000
Jag har inte serverat cykeln i två år. Jag försöker göra allt själv. Det är roligt tycker jag att googla och kolla på vad behövs att göras.

Jag ska ta cykeln idag och servera den och fråga om de kan ställa den rätt enligt min storlek.

Ska vänta med cykel inköp och träna mer långa pass

Tack för alla som svarade. Det så jäkla skönt att dela er erfarnhet med andra!!!!

racer Cykel under 20000
På Chainreactioncycles.com finns en del nya cyklar som är 2-3 år gamla som säljs för halva priset, dvs du får en fyrtiotusenkronorsräser för dina tjugo...
Inte senaste modellen men ändå!

/T

racer Cykel under 20000
Konkret sa:
GoranS sa:

Undantaget är väl om man beslutar sig för att cykla långsamt - typ audax.

racer Cykel under 20000
Konkret sa:
GoranS sa:

I viss mån sant, men jobbigheten blir av en annan typ. När man är ovan är det en jobbighet som inte släpper även om man sänker tempot. När man blivit lite mer van s.a. sträckan i sig inte är problemet så är jobbigheten mer kopplad till att man försöker pressa sig att åka fort(are). Om man då slår av lite på farten kan det gå från jobbigt till behagligt på kort tid. Sen kan man förvisso alltid bonka och då är det jobbigt oavsett, i synnerhet om det går (brant) uppför.

racer Cykel under 20000
hålller på att försöka träna mer i grupp och planera cykla långa stäckor för de kommande veckorna.
Håller med att det är tränning som gör skillnaden och det är det som jag försöker att göra.
Problemet är att hitta en grupp på samma nivå :)

racer Cykel under 20000
För att träna distans kan det vara minst lika effektivt att köra solo. Förvisso kan sällskap vara trevligt, i synnerhet om man börjar snacka turer som tar många timmar, men det är typiskt en annan form av belastning vid gruppcykling där man jobbar ganska hårt när man är framme och tar vind medan det går lättare när man ligger bak. Kör man solo blir det mer att nöta på med samma belastning. Jag tycker att båda är bra att träna när man vill vänja sig vid längre distanser.

racer Cykel under 20000
Bengt-re sa:
Konkret sa:
GoranS sa:

Visste inte att det finns ett = tecken mellan långsamt och audax? :p

racer Cykel under 20000
Jeppe_E sa:
Bengt-re sa:
Konkret sa:
GoranS sa:

Visste inte att det finns ett = tecken mellan långsamt och audax? :p

Jo audax "skall" ju vara långsamt, men gärna jättelångt. Bara ni tuffingar som envisas med att köra skitlångt och halvsnabbt... ?

Men visst kan man köra audaxgrupper över 22,5 km/h också, men det verkar inte vara så vanligt. Så visst stämmer det att det inte behöver gå långsamt bara för att följer en slavisk tidtabell och kör i audax grupp, men de jag känner som kör audax är 22,5 km/h orienterade.

racer Cykel under 20000
Kör stravas Grand Fondo utmaningar som solorundor så tvingar du dig till iaf en 120-135 km runda per månad? Man kan ju stanna och ta en kaffe och en piggelin om man får lappsjuka av att nöta ensam på asfalten.

racer Cykel under 20000
Audix låter bra men min första grupp träning var med en "långsam grupp" där körde vi 6 mil med ca 35-40 km/h. Högsta växel med allt som jag kan för att kunna hänga med i 3 timmar.
Jag såg då att cykeln kan göra skillnad

racer Cykel under 20000
Har varit hos cykelservice idag och fick veta att jag måste bytta kjedje,vevparti och kasset som kommer att kosta ca 2000 kr.

Frågan är ska kag investera eller ska jag köpa en ny cykel

racer Cykel under 20000
reachable_man sa:
Audix låter bra men min första grupp träning var med en "långsam grupp" där körde vi 6 mil med ca 35-40 km/h.
Då vill inte jag vara med i "den snabba gruppen" :-)
6mil i 40km/h i snitt kan ju döda vem som helst (utom han stolpskottet eller vad han nu hade för nick...)

racer Cykel under 20000
reachable_man sa:
Har varit hos cykelservice idag och fick veta att jag måste bytta kjedje,vevparti och kasset som kommer att kosta ca 2000 kr.
Frågan är ska kag investera eller ska jag köpa en ny cykel
En storklunga och 9-delad polerpack på XXL är väl inte så dyrt och inte speciellt svårt att byta själv.
(om man har verktygen som behövs: kassettnyckel, kedjepiska, kedjekap och insexnycklar - vilket finns billigt på biltema mfl.)

racer Cykel under 20000
Har varit hos XXL faktis och de hade inte de delana men de att det kan kosta ca 2000kr.
Ska kolla om jag kan hitta rätt delar på internet billigare.
En ny uppdrag att föestå vad behövs att köpas hhhhh

racer Cykel under 20000
reachable_man sa:
Har varit hos XXL faktis och de hade inte de delana men de att det kan kosta ca 2000kr.
Ska kolla om jag kan hitta rätt delar på internet billigare.
En ny uppdrag att föestå vad behövs att köpas hhhhh

Du kan ju passa på att optimera kassetten efter hur du cyklar när du ändå skall renovera. 9-delat var det? 12-27 kassett för småpengar:

http://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-tiagra-cassette-9-speed-cs-hg50-9-12-27-46071/wg_id-555

KMC X9 kedja

http://www.bike-discount.de/en/buy/kmc-x9-93-9-speed-chain-bulk-package-42591/wg_id-7281

Vevparti beror ju på önskad q-faktor och så. Kompakt dubbelvev antar jag och passande lager till. Nä. Du klarar dig under 2000 på delar för allt om du gör jobbet själv.

racer Cykel under 20000
Du fick problem när du cyklade lite längre än vanligt. Lägg pengar på en bikefit. Om du har en bra LBS så kan du kanske först göra en enkel bara för att se om storleken är ok.

Angående kramp och ont i ryggen, små små ändringar på millimeter av t.ex sadelposition och lutning kan göra väldigt mycket. Själv vinklade jag ner styret ytterst lite häromdagen, det blev mycket bekvämare, och även lättare att trycka på. Så bikefit!

racer Cykel under 20000
Klart han ska köpa en ny cykel, vad håller ni på med.?
Kört 3mil/dag i 4år....då är det tametusan dags att uppgradera
Frågan är om 20' räcker?
Grym skillnad på en riktig racer och nå alu sora skit.

Fredikshov kör gruppcykling från Farsta bla på onsdagar och helger i olika fartgrupper där alla är välkomna.

Se så fram med cykeltips och länkar nu..

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp