Racer för ca 15000?

Racer för ca 15000?
Longines skrev:
-------------------------------------------------------
> Östercykel i Jönköping - påstås vara en en
> bra butik med bra service och priser, vacker väg
> från Linköping dessutom. :-)

Då finns det två butiker och tre anledningar att ta sig till Jönköping från Linköping...

Racer för ca 15000?
Tobbegubben skrev:
> Varför inte en Rose PRO SL 2000. Kostar ungefär
> 11000:- och har då Schimano 105 komponenter.
> Lägg sedan 2000:- på en bikefit så har du en
> klockren instegs rajser.
> Jag köpte en likadan förra året och är mycket
> nöjd med min cykel. Plus att Rosebikes har
> klockren support, svarar snabbt via mail.

+1

Antar att det fortfarande går att konfigurera även denna.
Jag fick Roses RS1400 -hjul (paret vägar ca1400 gram) med Contidäck till samma pris. Vill du lägga ner lite mer går det ju att uppgradera grupp, sadel, sadelstolpe mm. Cykeln finns fö även med plastram under ett annat suffix och lite högre pris.
Att hitta en Rose i din närhet att klämma på ska väl inte va så svårt. :)

Racer för ca 15000?
Longines skrev:
> Östercykel i Jönköping - påstås vara en en
> bra butik med bra service och priser, vacker väg
> från Linköping dessutom. :-)

Tack för tipset!

Racer för ca 15000?
Några reflektioner

BMC är ju inget stort märke i Sverige, tror att du får väldigt svårt att hitta dessa till priserna på Evans som du länkar till. Du får nog ta priserna före rabatten och lägga på lite för att få priset i butik i Sverige så snarare 20 än 15.

Som flera skrivit så är märket irrelevant ta dig till en välsorterad cykelhandlare och diskutera utifrån dina behov och se vad de kommer upp med för lösning. Är du inte riktigt nöjd så går du till nästa som kanske har andra idéer. Jag som bor i Stockholm skulle boka in besök hos Cykloteket och Cykelcity. De har båda ett brett utbud av märken och modeller och stort cykelkunnande. Du får även cykeln inställd för dig och naturligtvis stöd även efter köpet.

Din budget är lite snålt tilltagen. Om jag skulle köpa en kolfiberram, vilket jag kommer att göra inom det närmaste året, skulle jag inte nöja mig med sämre grupp än 105. Då är 15 000:- i minsta laget, om man inte snubblar över någon bra deal som råkar passa. Är du av "udda" storlek så ökar nog möjligheterna att hitta en sån deal.

Om jag vore som du skulle jag kolla in Columbus cyklarna som är Cykelcitys eget märke och du slipper betala för ett tjusigt märke. Kolla deras hemsida vet jag.

Racer för ca 15000?
Jag har faktiskt lite svårt att se varför 15k kr skulle vara så lite. Jag kom som sagt under det på våren, då borde det väl absolut gå även på hösten?

Jag hade aldrig kunnat bli mer nöjd med en dyraste cykel.

Racer för ca 15000?
Jag hade inte ett dugg svårt att se det, räckte med 15 minuters surfande på fysiska svenska butikers hemsidor för att se att det finns oerhört få som har en cykel som kommer i närheten av 15 000:- med den specen. Crescent Giga för 17 000:- hos Team Sportia och Columbus Scudo för 16 500:- hos Cykelcity var det närmaste jag hittade vid en snabb sökning. Därav min kommentar, vill absolut inte sälja upp någon.

Sen kan man ju naturligtvis hitta förra årets modell nedsatt, men då hänger det ju på att det är rätt storlek på just den hojen. Men om man, som jag, behöver en 56/57cm så var det ogörligt att hitta sådana nedsatta cyklar medan det fanns gott om dom i stora respektive små storlekar.

Racer för ca 15000?
Räknas övrigt in i dina 15000? Tänk på att pedaler inte alltid ingår, du kanske vill ha/behöver en annan sadel, bättre däck etc Nya skor, hjälm? Hur ser resten av cykelgarderoben ut?

Jag var inte ute efter en cykel i bongoplast när jag köpte min första utan ville ha så mycket cykel för pengarna (10000) det gick. Jag hade tur och sprang på en fultysk som hade ett ex kvar av min storlek.

Sen måste jag säga att Wiliern ser riktigt fin ut!

Racer för ca 15000?
CW skrev:
> Märket är
> irrelevant. Det viktiga är att cykeln känns bra
> och har bra komponenter - och om utseendet är
> viktigt så är det väl slutklämmen i det hela
> vid köpet. Lycka till! :)

+1

/Håkan

Racer för ca 15000?
Jag köpte en jubileumsvariant av årets giga... Gick loss på 15k inkl pedaler, cykeldator (enkel) och flaskhållare. Så nog måste iaf den komma på kampanj för under 15 igen...

Racer för ca 15000?
Joadoa skrev:
> Loffemtb skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > För 15000 skulle jag satsa på en Scott cr1 a
>
>
> Varför just denna cykel!?

har själv en och är nöjd

Racer för ca 15000?
Jag är oerhört tacksam för allas tankar och idéer somnskrivs! Jag håller kanske inte med alla men jag läser dom och begrundar dom! Tack

Racer för ca 15000?
Vegan skrev:
> Räknas övrigt in i dina 15000? Tänk på att
> pedaler inte alltid ingår, du kanske vill
> ha/behöver en annan sadel, bättre däck etc Nya
> skor, hjälm? Hur ser resten av cykelgarderoben
> ut?
>
> Jag var inte ute efter en cykel i bongoplast när
> jag köpte min första utan ville ha så mycket
> cykel för pengarna (10000) det gick. Jag hade tur
> och sprang på en fultysk som hade ett ex kvar av
> min storlek.
>
> Sen måste jag säga att Wiliern ser riktigt fin
> ut!

Bra tankar, men jag tänker lite så här.. Däck, sadel mm är nog bättre än de jag kör med nu så jag tror inte att jag kommer att byta. Ang pedaler så kör jag nu med SPD, så det vill jag ha nya av racer modell. Då kommer ju skor till. Hjälm har jag naturligtvis och ett par cykelbyxor och ett märkes cykellinne. Så skor, pedaler + kläder kommer att vara en extra utgift utöver cykeln. Kanske kan cykelhandlaren göra en bra deal och slänga med lite sånt!?

Racer för ca 15000?
Joadoa skrev:
> Ang pedaler så kör jag nu med SPD, så det vill jag
> ha nya av racer modell. Då kommer ju skor till.

Huruvida man behöver SPD-SL eller inte på landsvägscykel är omtvistat. Jag och ganska många andra kör med SPD utan problem, har du redan en uppsättning pedaler och skor för detta så börja med dem och byt när/om du känner behov av det senare.

Racer för ca 15000?
nisseson skrev:
> ...Jag och ganska många andra kör med SPD utan problem, har du redan en uppsättning pedaler och skor för detta så börja med dem och byt när/om du känner behov av det senare.

+1

Racer för ca 15000?
Igino Cazzola skrev:
> nisseson skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > ...Jag och ganska många andra kör med SPD utan
> problem, har du redan en uppsättning pedaler och
> skor för detta så börja med dem och byt när/om
> du känner behov av det senare.
>
> +1

+1 till

Racer för ca 15000?
Hittills bara kört spd-sl på mina racers. Men under rapha 500 nu precis så fick jag sätta mtb-pedaler på racern så jag kunde ha mina vinterskor. Kändes inte alls lika bra tyckte jag, förmodligen ingen skillnad alls på klockan dock.

Racer för ca 15000?
Raggamuffin skrev:
> Hittills bara kört spd-sl på mina racers. Men
> under rapha 500 nu precis så fick jag sätta
> mtb-pedaler på racern så jag kunde ha mina
> vinterskor. Kändes inte alls lika bra tyckte jag,
> förmodligen ingen skillnad alls på klockan dock.
Tror nog det gjorde lite på klockan oxå :-)
Det blir ju gärna lite glapp i vanliga SPD, vilket märks vid rundtramp.
(Eller snarare, man märker så väl när glappet försvinner :-) )

Tillbaka
Topp