Racer frågor. Braze-on och straight pull.

Jilster

Aktiv medlem
Hej gott folk. Har två frågor.

Vad kör man för braze-on ram reglage med campa 9,10 och 11 delt? Funkar dura-ace?

Om man har ett par lågfläns nav som varit byggda som 3 kors. Är det galet å bygga framhjulet till straight pull och bakhjulet till 2 kors drivsida och straight pull icke drivsida?
Kan tänka mig att det blir lite tunt med material i ett lågfläns nav.

Vad säger ni?

Tack på förhand.

Tror du blandar ihop straight pull och radial lacing.
SP innebär att ekerhuvudet är rakt i stället för böjt medan radiell ekring innebär att ekrarna inte korsas.
Hur menar du att godset skulle bli för tunt?

Du får nog lägga upp lite mer uppgifter om nav och fälg om folk ska kunna svara på frågorna

Helt rätt av dig.

Naven är lågfläns campa record och har byggts å körts som 3 kors. Vill bygga om dom så att ekrarna inte korsar varandra på framhjulet och bak på icke drivsidan samt 2 kors på drivsidan. Dvs ett klassiskt recept på landsvägs hjul.

Sorry My bad.

Faktum är ju att radiell ekring ger större påfrestning på ekerhålen. Sen har jag för mig att jag har läst att omekring om från 3-kors till radiell gör det ännu värre, eftersom 3-korsekringen har gjort deformeringar i ekerhålen. Om det ställer till reella problem eller inte vet jag inte...

Hur kommer det sig att det blir större påfrestning på ekerhålen vid radiell ekring?

RN skrev:
-------------------------------------------------------
> Hur kommer det sig att det blir större
> påfrestning på ekerhålen vid radiell ekring?

Radiel ekring drar rakt ut, där finns inte så mycket material i de flesta nav. Korsekring drar ca 90 grader mot riktningen du skulle använt vid radialekring, där finns mer material i de flesta nav och spänningen fördelas därmed på en större yta.

Bara för det hittade jag källan till mitt förra påstående också =)

"The other potential problem with radial wheels is that the spokes, trailing straight outward on the hub flange, can possibly rip the outer edge of the flange right off along the line of the spoke holes. This is most likely to happen with small-flange, 36 hole hubs, because there is less metal between the spoke holes. If a used hub is re-laced radially, the notches left by the old spokes can act as stress risers, further weakening the flange."

http://sheldonbrown.com/wheelbuild.html#radial

Jilster skrev:
> Naven är lågfläns campa record och har byggts
> å körts som 3 kors. Vill bygga om dom så att
> ekrarna inte korsar varandra på framhjulet och
> bak på icke drivsidan samt 2 kors på drivsidan.

Om jag kommer ihåg rätt så är inte Campas nav godkända för radiell ekring.
Men de har ju ändrat en del på naven genom åren så det kan säkert bero på vilken årsmodell det är på dina nav.
Har du kollat om det står vad som gäller för dina nav hos: http://www.campagnolo.com

/Håkan

Vad skarn kära för ram reglage då? Kan det tänkas funka med dura-ace? Vore väl väldigt konstigt om det funkar. Kan man dock ställa dura ace reglagen på friktion och inte index så borde det funka.....

Med friktion funkar i stort sett vad som helst . Jag kör shimano ramreglage ihop med en 9 delad campa kassett på en av mina cyklar.

Index-mode lär dock inte lira så bra. Men friktion funkar bra när man vant sig.

JMT skrev:
> RN skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Hur kommer det sig att det blir större
> > påfrestning på ekerhålen vid radiell ekring?
>
> Radiel ekring drar rakt ut, där finns inte så
> mycket material i de flesta nav. Korsekring drar
> ca 90 grader mot riktningen du skulle använt vid
> radialekring, där finns mer material i de flesta
> nav och spänningen fördelas därmed på en
> större yta.

aaaahhh, jag tänkte fälg och fick inte något att gå ihop. :)

Är navet mycket inslitet av en tidigare trekorsekring är inte en radialekring att rekommendera. Likaså om det är 36 eller 32 ekrat. 28 och 24 håls nav har mera gods runt ekerhålen. Men då behövs ju också 28 eller 24 håls fälg.
Om du med "braze-on" menar växelreglagen monterade nere på färdigt pålödda växelreglagefästen på undre ramröret så ser det inte så lovande ut om du vill ha 11 V kompatibla spakar. Det kan gå att modifiera ett par styrändsreglage typ
http://www.campagnolo.com/jsp/en/groupsetdetail/item_ttcomandibar_catid_18.jsp
men om du nöjer dig med friktionsreglage kommer du betydligt billigare undan.
Eller varför inte använda dom som oldschool styrändsreglagen och montera wirestop på ramreglagefästena?
Straight-pull ekrar fordrar specialgjorda nav. Campagnolo har haft sådana på en del hjul. Bl. a. Electron och Neutron hjulen har straight-pull ekrar.

Tack för infon. Tips på nätbutik med många friktions reglage önskas. Sjs Cycles hade lite. Någon som har koll. Får gärna luta åt vintage hållet.

Tillbaka
Topp