Racer / Hybrid?

Racer / Hybrid?
jag hade lätt föredragit en racer eller touringcykel som Stevens Gran Turismo för att cykla så långt med. Tycker inte raka styren är så trevliga i längden utan gillar variationen på bockstyren.

Racer / Hybrid?
Jag köpte en hybrid i fjol (Nishiki Ultra Pro), men i efterhand så hade jag nog köpt en cykel med bockstyre istället...det är skönt att kunna variera greppet som cerro nämner.

Däremot så gillar jag att det finns möjlighet att sätta på skärmar och pakethållare på hybriden... fast detta finns ju även på touringcylar.

Senast redigerad av en moderator:
Racer / Hybrid?
Instämmer med cerro, bockstyre ger variation och är mer aerodynamiskt. Det är helt klart att föredra vid högre farter/motvind etc, då man kan "krypa ihop" och få mindre luftmotstånd osv.

Racer / Hybrid?
Nja, det är väl inte racer som 'de' tycker är bäst utan en touringhoj som är anpassad för att cykla långt på. Att det sedan kan sitta ett bockstyre på innebär inte per automatik att det är en racer. En ren racer har du ju oftast inte skärmfästen osch dylikt på då den är till för att ta sig från punkt A till B på snabbaste möjliga sätt. En touringhoj däremot ska vara bekväm och praktisk för långa distanser.

/C

Racer / Hybrid?
Är inte säker på exakt vad du funderar på, men tänkte bara dra mina erfarenheter. Jag köpte min första "fina" cykel förra våren. Det blev en Nishiki-hybrid (Ultra Pro). Den blev tyvärr stulen, och det ställde frågan lite på sin spets. Vad ska jag köpa nu? Jag kom fram till att Hybrid var för mcket av ett mellanting. När jag fått tummen ur blir det en Racer, och sen en billig beganad andrahoj som man kan cykla på grillfester och till jobbet med.

Racer / Hybrid?
Jag hade planer på att byta mitt raka styre till bock men gav upp. Det visade sig att det var både dyrt och svårt/jobbigt att byta till bockstyre...ifall du vill använda STI reglage.

/nikon

Racer / Hybrid?
Patrik2 skrev:
-------------------------------------------------------
> Skulle man som ett exempel då kunna köpa en PRO
> SLD och byta ut styret till ett bock?
>
> Bättre för långdistans?
>
> // Patrik

Problemet är att både växel- och bromsreglage är inkompatibla, så det blir en himla massa bytande och meckande.

Jag tycker att du ska välja en touring- eller räserhoj. Vilken av dem beror på krav på bekvämlighet, snabbhet och personlig smak, typ.

Racer / Hybrid?
Kan du överhuvudtaget få på en pakethållare/väskor på en racer? Tänkte du sitta med 80-liters ryggsäck på dig i 200-1000 km??

Touringhoj är det som gäller... Thompson Bikes och Koga Miyata gör fina. Lägg därtill en pakethållare från Tubus och väskor från Ortlieb och du har en fin semester att se fram emot!

Senast redigerad av en moderator:
Racer / Hybrid?
Köpte en Trek 7:6 FX (racehybrid) i vintras, en kanon hoj som rullat 120 mil sen mitten på mars. Har dock saknat bocken i denna vår/försommars konstanta motvind.

Tillbaka
Topp