Gugge Grön
Medlem
Racer: Nybörjare önskar få tips!
Hej Alla
Nu har jag köpt en racer för första gången sedan tonåren...!
Allt är nytt och obekant, växlar, pedaler, sittställning mm.
Jag tänkte höra om någon har lite tips eller länkar till tips, saker som jag som är bra att veta från början som nybörjare
Egentligen vad som helst som men några rubriker skulle kunna vara:
- Outtalade regler för cyklister, i trafik, mellan varandra. Do and dont´s.
- Utrustning, vad bör man ha och vad är egentligen onödigt.
- Kläder: finns några regler som är bra o veta så man slipper skämmas första träningsträffen :)
- Underhåll: vad skall jag ha koll på löpande när det gäller cykeln. smörja kedja ofta? något som brukar börja skramla? Behöver man byta kedja, kassett ofta?
- Cykelteknik: Knep för att komma igång smidigt med växling, få cykeln att kännas mindre vinglig
- Vad ska man tänka på om man ställer upp i motionslopp, hur funkar det innan, under och efter tävling. Vad ska man ha med sig.
- Energitillskott. Är detta nödvändigt vid träning.
Ja ni fattar en riktig nybörjare med noll koll.
Tacksam för alla svar.
Nu har jag köpt en racer för första gången sedan tonåren...!
Allt är nytt och obekant, växlar, pedaler, sittställning mm.
Jag tänkte höra om någon har lite tips eller länkar till tips, saker som jag som är bra att veta från början som nybörjare
Egentligen vad som helst som men några rubriker skulle kunna vara:
- Outtalade regler för cyklister, i trafik, mellan varandra. Do and dont´s.
- Utrustning, vad bör man ha och vad är egentligen onödigt.
- Kläder: finns några regler som är bra o veta så man slipper skämmas första träningsträffen :)
- Underhåll: vad skall jag ha koll på löpande när det gäller cykeln. smörja kedja ofta? något som brukar börja skramla? Behöver man byta kedja, kassett ofta?
- Cykelteknik: Knep för att komma igång smidigt med växling, få cykeln att kännas mindre vinglig
- Vad ska man tänka på om man ställer upp i motionslopp, hur funkar det innan, under och efter tävling. Vad ska man ha med sig.
- Energitillskott. Är detta nödvändigt vid träning.
Ja ni fattar en riktig nybörjare med noll koll.
Tacksam för alla svar.