[Racer] Stockholm - Ludvika torsdag 5 juli

Johan_

Medlem
Galen eller bara korkad?

Nu har jag kommit på den helt korkade ideen att jag ska cykla till en kompis från Stockholm till Ludvika. Enligt eniro är det ca 217 km. Jag tänkte cykla dit nu på torsdag med start vid 7 tiden och sedan cykla tillbaka på söndag (skicka ett PM om du vill göra mig sällskap en bit). Jag har ju inte särskilt tränat för detta men jag köpte racer i början av maj och sedan dess har den rullat 155 mil totalt. Mest 3 milsrundar, cirka 6 st 7 milsrundor och 1 st siljan runt på 16 mil. Men nu funderar jag på om det är en helt korkat eller om det kan bli hel skoj.

Några funderingar:

1. Var kan man söka för att få en bra resväg utan motorväg och grus. Jag använde eniro.se och valde bort motorvägar. Finns det någonting bättre?
2. Med den träningsbakgrunden orkar jag med det?
3. Vad ska man äta på vägen? (snickers?, pizza?, pasta?, sportdryck i pulverform?)

/Johan
PS. Jag vet att kunskapen finns på happy DS.

Om du kan vänta en dag tänkte jag cykla Stockholm-Avesta på fredag e.m. Därifrån kan du ju fortsätta till Ludvika via Söderbärke och Smedjebacken.

En kollega som är rejält MC-biten var ute och rekade lämliga vägar att cykla på från Bålsta till Sala, så jag har upplägget klart för mig. (småvägar strax söder om Örsundsbro upp till Sala, undviker stora vägar som t.ex. Rv70)

Efter Sala kan ni köra vägen mot Västerfärnbo och dela på er där eller i Salbohed eller Norberg.

Sen Norra Fagersta - Södebärke - Smedjebacken. Från Smedjebacken finns det alternativa vägar om du vill slippa riksvägen.

Jag förutsätter att det är racer som utesluter grus

Japp, jag kör racer. Det blir dock några km hårdpackat grus (OK för racer enligt kollegan, som oxå är cyklist) mellan Torstuna och Tängbo (ligger norr om Fjärdhundra men söder om Heby).

bengt skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag förutsätter att det är racer som utesluter
> grus

Japp det är racer som gäller visst grus klarar den nog av men det känns inte så trevligt att plåga den.

Hmmm. Jag åker nog torsdag blir lite sent att komma fram på fredagen. Min rutt blir nog Stockholm-Bålsta-Enköping-Västerås-Surahammar-Fagersta-Smedjebacken-Ludvika.

Riksväg 66 mellan Västerås och Ludvika känns som om den kan bli ganska tråkig och är väl ganska smal och vältrafikerad? Någon som känner till väg 233 som går strax norr om surahammar och sedan ta höger vid Malingssjön?

/Johan

Hej,
jag cyklade sträckan Bålsta till Grängesberg (via Ludvika) en dag förra sommaren. Efter att ha sett väderprognosen med kraftig motvind tog jag pendeltåget till Bålsta för att spara några mil. Jag cyklade på min touringhoj och hade inga som helst problem på resan. Jag höll på ca 10 timmar inkl matpauser.

Jag föreslår att du vid Ramsberg lämnar väg 66 och cyklar på östra sidan om Kolbäcksån. (Mot Virsbo, genom Ängelsberg, fram till Fagersta. Är det väg 233?) På detta sätt slipper du en livsfarlig sträcka med 3-filsväg med vajerräcken. Du kommer dessutom att cykla på vackrare vägar med mindre trafik. Varning: utbudet på matställen är ganska begränsat på denna sträcka. Själv lunchade jag på någon vägkrog i höjd med Surahammar.

På sträckan mellan Enköping och Västerås lämnade jag E18 strax efter passagen av Sagån. Där tog jag vänster och följde vägen till Västerås, via Kungsåra och Irsta.

Ha en bra dag på hojjen!

Senast redigerad av en moderator:
shit pommes frites, johan. fick ditt sms om att ta en lvg-runda i förra veckan, men jag var ju i gnestaskogarna... jag fattade inte att det var till ludvika du skulle! jag hojjade i alla fall hem därifrån igår, 89 km blev det. känns fånigt kort i sammanhanget. visserligen med barnstol (utan barn, men med ryggsäck i (att det inte gick så fort behöver jag kanske inte tillägga)). hur gick det med ludvikaturen, blev den av?
/laser

Tillbaka
Topp