Racer storlek 54 eller 56 hjälp!!

Magsnus

Medlem
Hej till alla racer proffs,
Är ute efter min första racer och har lite problem med att bestämma storlek. Förstår att det är svårt att svara på min fråga om man inte vet mina mått. Jag är 182cm lång, långa ben och armar. Normal överkropp. Ser ut som en pinne ungefär. Vet att andra mått egentligen behöver specas men jag frågar er ändå.
Vill ha en racer som komplement till Mtb. Är ute efter en rejsig rackare att trampa hurtigt med och ingen komfortcykel.
Min fråga: kan jag möjligtvis pressa ner mig i en storlek 54 med längre styrstam osv eller bör jag gå på butikssäljarna som säger storlek 56 utan att varken mätt eller ställt några frågor.
Några speciella märken och modeller som rekommenderas?
Gillar venge, foil, Madone, emonda men givetvis öppen för förslag.
Tacksam för era råd!

Någon speciell cykel du kollat på ? Underlättar säker för fler att hjälpa.

Själv är jag 188 och benmått på ca 88 cm, kört 2 st 56or, en Columbus pinta och nu senast en cannondale Supersix. Dock stor skillnad på sittställningen. Cannondalen upplever jag väldigt mycket "raceigare" ställning.

Två 54or från olika tillverkare kan ju diffa ganska rejält i storlek, men det finns definitivt en risk att en 54a är ngt liten för dig

Precis!
Finns ingen duktig butik i din närhet du kan besöka och bli uppmätt och få råd ?
Har du möjlighet och tänkt köpa i butik är ju provcykling bra, så man får känna och jämföra.

Jag har själv haft mailkontakt med en butik, sedan flugit till Stockholm från norra Sverige för köp och bikefit.

Senast ändrad:
Har kikat lite extra på Scott foil 20, Trek emonda sl6 pro, Specialized Venge elite och Tarmac expert.
Har bara frågat lite lätt i några butiker då intresset nyligen flugit på mig. En begagnad cykel kan också vara aktuellt då jag inte vet om intresset håller i sig. Gillar även Trek Madone modellerna.
Känns lite mer komplicerat än Mtb :)

Klart knivigare med stl på räser än på mtb.

Jag är oxå 182 och passar oftast på 56 om man inte kör Cube, vilket jag gör, och behöver stl 58 för de är små i storlekarna.

/T

Jämförde storlek 54 av Venge och Emonda, och Vengen har 3 cm mindre stack och 0.5 cm mer reach. Det ger ganska olika sittställning.

Det beror mycket på vad du är ute efter i form av sittställning. Många förespråkar en liten ram baserat på att det är populärt bland elitcyklister, fast utan att ta med detaljen att dom då kör med styrstammen i bott och lååång styrstam för att få det att fungera. Kan man inte göra det pga flexibilitet etc, så finns det ingen anledning att ta en mindre storlek bara för att.

De flesta cyklar ute i butik är ju inställda med styret så högt det går och rätt kort styrstam (ofta 10cm eller kortare). Det man bör göra för att se om en cykel passar är att sätta styrstammen i bott och byta denna till minst 11cm. Om du därefter med din sadelhöjd får ca 10cm eller mer drop så är nog storleken ungefär rätt. Oftast är det först andra räcern som blir helt rätt iom att man innan inte är van vid den sittställning man har på räcer. Det finns heller sällan någon större poäng med att köpa en jättedyr räcer som första iom att man inte heller vet vad man gillar, hur mycket man kommer använda den etc.

Som Henrik_E skriver ovan så är det rätt mycket skillnad på olika cyklars stack/reach även i samma storlek. Det är därför viktigt att man tänker igenom hur man vill sitta på cykeln. Klassk räcergeometri som Cannondale Supersix skiljer sig rätt rejält ifrån komfortgeometri, e nya (2018) Specialized Allez. Och man blir inte snabbare på en rejsigare ram om man har styret så högt det går och kort styrstam för att man inte kan sitta mer framåtlutad än så.

Det där med en siffra på storlek ska man ta med en stor nypa salt.
Jämför Venge strlk 54 (ovan) och exv. Dolan l'Etapé så ser man att med skillnad -0.2 reach och -0,4 i stack (dvs siffror som inte finns i verkligheten .-) ) så hamnar man på storlek 48.
Det beror på att traditionellt var det ju sadelstolpelängd som satte siffran och med dagens "sloped" ramar så får man vara lite kreativ med hur man mäter :-)
Nu brukar iofs storlekar korrespondera hyfsat men det finns undantag :-)

Men de som säljer Spec och Trek (seriöst) kan enkelt ratta in storlek i rigg (såväl passande dig som olika modeller) så att det blir rätt.

Det är svårt som sagts.
Är 181 och kör 54a cannondale men t.ex. spesh tarmac sitter jag bra på en 56a.
Körde en 54a Solace nu senaste på grancan och den var kanon.

Har 86 i grenmått och hamnar alltid lite emellan storlekar.

Jag är 182cm lång och trivs utmärkt på min Tarmac 54(2015, har kanske ändrat geo nu) , men det är som många redan sagt väldigt individuellt vad man tycker...

om du vill ha min datapunkt så är jag 182-3 och har en 56 Supersix med 125mm styrstam, tycker det passar prima även om det inte ser asballt ut med rätt låg sadel.

Jag är 183 och har benlängd 92 cm (långa ben, kort överkropp) Har ett hemma bygge baserat på Argon18s aeroram stl 56. Passar iaf mig utmärkt. Lycka till med cykelköpet.

Om du har bråttom när du cyklar...
1 kg lättare https://www.canyon.com/sv/road/ultimate/2016/ultimate-cf-slx-8-0.html
½ kg lättare och mest aero https://www.canyon.com/sv/road/aeroad/aeroad-cf-slx-8-0.html

Eller inte riktigt lika bråttom och lägre pris, men fortfarande lättare än tungcyklar
https://www.canyon.com/sv/road/ultimate/2017/ultimate-cf-sl-9-0-aero.html
https://www.canyon.com/sv/road/ultimate/ultimate-cf-sl-9-0.html

Snart rea på Ultegra 6800 cyklar då R8000 är runt hörnet?

Senast ändrad:
Rompa sa:
Jag är 181 och jag har en tarmac 54 som jag upplever skulle hellre varit en 56'a :/
Meh! Du fick ju prova min 56:a innan köp.
Har för övrigt 183/87 gubbkropp och sitter bra med 110-stam och kompaktstyre. Tror jag har ungefär 10cm drop från sadel till styre med ett par spacers under stammen.

Grymt med lite referensmått från er, tack allihopa!
Jag kör nog på Kurets råd med att inte lägga ribban för högt på första hojen för att sedan känna mig för.
Tack Sixten fors för tips på cyklar ?

Jag är 180 och kör en focus Izalco storlek 56 och sitter då bra. De 54:or jag testat har varit för små. Cube 58 är också bra, men som sagt innan motsvarar det 56. Men jag föreslår även jag att du köper en bättre begagnad och känner på det ett tag innan du går upp i prisklass. Min föredragna sittställning har ändrats med tiden. Nu har jag mycket större drop än från början.

Stumpy sa:
Rompa sa:
Jag är 181 och jag har en tarmac 54 som jag upplever skulle hellre varit en 56'a :/
Meh! Du fick ju prova min 56:a innan köp.
Har för övrigt 183/87 gubbkropp och sitter bra med 110-stam och kompaktstyre. Tror jag har ungefär 10cm drop från sadel till styre med ett par spacers under stammen.

Meh! Jo jag vet, men jag passar ju i båda men efter några hundra mil så hade en 56'a varit bättre har insett.... :)

Tillbaka
Topp