Räcer -> Tempo Maskin...

• Trådstartare Trådstartare oooan
  • Start datum Start datum
O

oooan

Guest
Räcer -> Tempo Maskin...
Jag har funderat på en sak...

Jag har en Räcer (Specialized allez comp -06) men vill ha den till att lira triathlon...

Fråga:

Kan man "bygga om" en Räcer till Tempo-hoj?

Funderingar:

Hur mycket fel blir det med tanke på att ramens egenskaper?

En tempo-ram har ju en mer "aggresiv" (lutningen på rören) utformning...

Hur mycket "fel" blir det att sätta på ett riktigt tempostyre med tillhörande reglage? Är det VÄRT besväret eller MÅSTE man lägga massa cash på en ram oxo?

allternativet är ju en "clip-on"-båge men det känns som en "nödlösning"... o fult e det oxo ;)

Räcer -> Tempo Maskin...
Börja med att fråga hur många på happymtb som äger en "riktig" tempohoj och vet vad dom pratar om. Annars lär du få 89735 svar från folk som "har hört", "läst nånstans" eller bara gissar.

Räcer -> Tempo Maskin...
här finns lite info att läsa

Aero Priorities "What is most important?" - From what I have read and the aero data that I have seen I can make the following list of priorities for a time trial bicycle and the rider. These numbers are fully debatable and represent only my opinion. They were gained from various sources and in most cases represent a rider at 30MPH over a 40K course. Time savings for these upgrades over 40K:
1. Drop Bars >> Riding integrated Aerobars - 4 Minutes
2. Shorts/Jersey >> Skin Suit - 2 Minutes
3. "Box Style" 32 spoke wheels >> Aero Wheels (deep front, disc rear) - 2 Minutes
5. Round Tube Frame >> Aero Frame/Fork - 1 Minute
4. Standard Road Helmet >> Aero Helmet (Louis Garneau) - 30 seconds
6. Adding Shoe Covers - 10 Seconds
Time saved over 40K with all the upgrades listed above: 9 minutes 40 seconds! Now you see why being aero is important

Räcer -> Tempo Maskin...
Enl. listan ovan så gör alltså tempostyre och hjul stor skillnad. Det med en sån där kondom till kroppsstrumpa sparar in ca 8 minuter av de upradade 9m40s

Räcer -> Tempo Maskin...
"Now you see why being aero is important"

Man vinner bara 1min på att ha en "Aero Frame/Fork"... största skillnaden får man om man byter styre + hjul...

Räcer -> Tempo Maskin...
Det går alldeles utmärkt att bygga om en linjehoj till tempo - jag har gjort det med en Giant TCR bla.
Nackdelarna kan vara vinklarna som du skriver - att man inte kommer fram nog långt över vevpartiet men det löses med bakvänd sadelstolpe eller specifik framåtböjd tristhlonstolpe.
Sen kan styrröret vara för långt på en linjehoj så man inte kommer nog långt ned med tempostyret men det problemet har nog inte Allezen.
Bild009_web.jpg ht=544

Räcer -> Tempo Maskin...
En sak som är svår är ju "handlingen", en ren tempoj är ju gjord för att gå på det viset, med mer vikt på framänden, testa med hojen din, blir du inte rädd när du är ute och cyklar och "ligger i bågen" så är det ok, men det finns en viss risk att det blir lite otrevligt.
Se bara till att du får fram sadeln så du får den sadelrörsvinkel du är ute efter.

Räcer -> Tempo Maskin...
Har inte en Triatloncykel vinklar som de har, mycket för att inte utövaren ska få allt för utpräglad "cykelmuskulatur"? Jag inbillar mig iaf att löpningen är det som är jobbigast att träna upp?

Räcer -> Tempo Maskin...
Jag kan lista ett par orsaker:
Bäst aeroposition får du med ryggen parallel med marken, det är svårt med 72 graders vinkel, du slår benen i bröstet/magen. Så, flyttar man fram cyklisten, alltså en brantare sadelrörsvinkel, runt 78 grader eller så, då går det lite lättare.

Jag har också hört att belastningen blir lite mer lik löpning, så att switchen från cykel till att springa går bra, benen blir inte helt stumma när du börjar springa, men min erfarenhet är väääldigt begränsad, har kört ett tri, och det var ett sprint event med vanlig cykel geo.

Räcer -> Tempo Maskin...
oooan skrev:
-------------------------------------------------------
> kan man inte lösa det problemet med en styrstam
> som "droppar" ner då?

visst, problemet uppstår mest om du har korta ben dvs kort sadelstolpe i förhållande till framändan.
Men om du skall köra triathlon och då kanske längre sträckor så spelar det mindre roll då de triatleter "brukar" ha styret högt för komfortens skull.
På tempo brukar man eftersträva så platt rygg som möjligt men då kör man kortare sträckor (relativt sett till tri).
Så det du behöver för att testa är i princip bara ett nytt tempostyre 8-) om du då kan behålla dina befintliga växel-/bromsreglage vill säga - men för effektivitetens skull rekommenderas separata växel-/bromsreglage typ som jag har på min. Och kanske ny sadelstolpe om den du har inte låter dig komma nog långt fram.
Nya tempohjul och annan utväxling sparar du tills du testat om tri/tempo är något för dig...och då är det tempodräkt, skoöverdrag, tempohjälm mm som gäller oxå 8-)

Räcer -> Tempo Maskin...
LÄngre fram med sadeln är i allmänhet bättre, men det finns en UCI-regel för hur långt fram man får sitta, måste som minst vara 5cm från sadelspetsen till vevparti centrum tror jag (osäker på antal cm)

Finns ju ställbara styrstammar som man kan vinkla nedåt ganska rejält och en sån är kanske att rekomendera åtminstonde i början för att kunna justera in styrhöjden utan att köpa flera nya stammar.

Ursäkta mig MickeS men jag bara var tvungen...
Lägga tid, jobb och pengar på att bygga om till tempohoj, och sen ha dubbla flaskhållare och trippelparti?

En liten vetenskaplig undran också. Dödar man inte lite av effekten med att ha aerostolpe om man vänder den framåt och får den 'vassa' delen framåt (fast jag förstår att du vänt den för att få setback till 'setforward')

Räcer -> Tempo Maskin...
När vi ändå håller på... Det är finns en rätt lång diskussion om vinklar (och vevarmslängd) på Slowtwitch i anledning av Fabian Cancellaras VM-tempohoj. Den har så branta vinklar som UCI-reglementet tillåter, och det var ju uppenbarligen inte för att springa efteråt.

På trådens sid 2 finns en del bra bilder på hans cykel.

/Anders

http://forum.slowtwitch.com/gforum....=post_latest_reply;so=ASC;mh=25;guest=9778387

Räcer -> Tempo Maskin...
Roadrunner skrev:
> LÄngre fram med sadeln är i allmänhet bättre,
> men det finns en UCI-regel för hur långt fram
> man får sitta, måste som minst vara 5cm från
> sadelspetsen till vevparti centrum tror jag
> (osäker på antal cm)
>
Jag har för mig att det finns Triathlontävlingar där cyklarna måste följa UCI-reglerna, samt att det finns tävlingar där dom inte behöver göra det.Någon som råkar veta hur det är i Kalmar?

>
> Ursäkta mig MickeS men jag bara var tvungen...
> Lägga tid, jobb och pengar på att bygga om till
> tempohoj, och sen ha dubbla flaskhållare och
> trippelparti?

Dubbla flaskställ kan ju bero på att han har använt cykeln till tri, de flesta arrangörer av långdistanstävlingar har krav på två fyllda flaskor när man sticker ut på cyklingen.

Räcer -> Tempo Maskin...
Roadrunner skrev:
> trippelparti?

På längre distanser i triathlon är det ibland krav att man har två fyllda flaskor på cykeln när man startar. Då behövs ju ställen, om man inte kör camelbak eller har dem bakom sadeln istället.

Edit: Damn, too slow.

Senast redigerad av en moderator:
Räcer -> Tempo Maskin...
Fredrik S skrev:
> Roadrunner skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > LÄngre fram med sadeln är i allmänhet
> bättre,
> > men det finns en UCI-regel för hur långt fram
> > man får sitta, måste som minst vara 5cm från
> > sadelspetsen till vevparti centrum tror jag
> > (osäker på antal cm)
> >
> Jag har för mig att det finns Triathlontävlingar
> där cyklarna måste följa UCI-reglerna, samt att
> det finns tävlingar där dom inte behöver göra
> det.Någon som råkar veta hur det är i Kalmar?

Tävlingar med drafting/klungåkning (SM bl.a.) har hårdare krav på cyklarna - måste vara diamantram, ekrade hjul, speciella krav på tempobågen som inte får sticka ut längre än bromshandtagen, osv.

http://www.svensktriathlon.org/t3.aspx?p=112203

Räcer -> Tempo Maskin...
Hoburgen skrev:
> På trådens sid 2 finns en del bra bilder på
> hans cykel.

IMG00054.jpg

IMG00058.jpg

Den ser ganska snabb ut...

Räcer -> Tempo Maskin...
Roadrunner skrev:
> trippelparti?
>
> En liten vetenskaplig undran också. Dödar man
> inte lite av effekten med att ha aerostolpe om man
> vänder den framåt och får den 'vassa' delen
> framåt (fast jag förstår att du vänt den för
> att få setback till 'setforward')

8-)
Flaskhållarna - använder ena för reservtubslangen vid träning och andra för vattenflaskan.
Eftersom jag inte har några VM-ambitioner ÄNNU så kör jag med dubbla flaskhållare.
Vevpartiet var original på TCRn och ekonomin tillät inte då att det byttes ut. Nu sitter det ett 53/39-parti istället.

Aerostolpen - är aerostolpar mer aero än andra stolpar? Jag vet inte och jag ser ingen vinst på mina tider på upp till 30km beroende på stolpe...och det var stolpen som följde med cykeln = billigt.

Fråga - hur många kronor är jag tvungen att lägga ut på ny tempocykel för att förbättra mina tider på 30km märkbart?
Fast slängde nån en P3 Carbon med Zipp efter mig så...8-9

SER DET BÄTTRE UT SÅ HÄR?
Bild003web.jpg ht=391

Räcer -> Tempo Maskin...
vilken häjjare Amphibian e på att göra om sina inlägg, och är de bara jag som har missat att ställa om klockan och blivit nerfryst i X antal år?

"Redigerad 45928 gånger. Senaste ändring 2169-11-20 11:36 av Amphibian."

Räcer -> Tempo Maskin...
Peter_K skrev:
> Hoburgen skrev:
>
>
> Den ser ganska snabb ut...

...och det är ju tur för för mycket exponering leder till våldsamma vomeringar. Fruktansvärd.

Räcer -> Tempo Maskin...
Visst går det att bygga om en vanlig landsvägshoj till en fungerande TT maskin... men det är inte riktigt "rätt" i alla fall. Tyngdpunkten blir ju flyttad framåt och det är en standard cykel inte byggd för, det blir helt enkelt ostabilt... Inte kul när man koncentrerar sej på att få ut max. kraft och fart.. Sedan kommer andningen att hämmas eftersom låren/knän kommer att komprimera bröstkorgen och därmed lungornas maximala kapacitet. Igen, inte bra när man behöver max. med syre...

Men med alla dessa nackdelar, så kan man i alla fall köra.. det är en kompromiss och man kan ju alltid skaffa sej en ny tempo (dedikerad) cykel när man blir fast för tempo... för risken är stor... det är sk*t kul!

Räcer -> Tempo Maskin...
Ett tips är i alla fall att inte ha sånt dropp på styret som fabian.C (väldigt få som har nån nyttta av ett sådant dropp) för att inte täppa till lungorna.Prova er fram och sänk succesivt.

Räcer -> Tempo Maskin...
j-type skrev:
> Ett tips är i alla fall att inte ha sånt dropp
> på styret som fabian.C (väldigt få som har nån
> nyttta av ett sådant dropp) för att inte täppa
> till lungorna.Prova er fram och sänk succesivt.

Bättre såhär?

Bilagor

• Bjornsp3cfrontendclose.jpg
    Bjornsp3cfrontendclose.jpg
    22.5 KB · Besök: 28
Räcer -> Tempo Maskin...
Har precis sålt min Giant TCR i storlek Medium, den körde jag på och är 188 lång. Hade ett dropp på runt 18-20cm har jag för mig, och det var ändå på linjehoj, trivdes dock bra på den, bättre än på min cross som är med standard i dropp (vilekt dock troligen beror på annat)

Ska bli intressant att se hur det känns med en riktig racer-cykel med mer ordinarie geometri och dropp.

(OT hmm, kan man egentligen säga 'se hur det känns' man känner väll hur det känns och ser hur det ser ut?)

Räcer -> Tempo Maskin...
Med tanke på vad som har nämnts... kommer jag att behålla min Specialized i befintligt skick...

anledning: om jag bygger om den till "tempo" kan jag inte köra med den på linjelopp eller på ex. Sprint-SM i triathlon där det är tillåtet med "RöllE"...

lösning: köper ny ram som är gjord för tempo + börjar bygga på med prylar... om inte annat kommer det bli ett j*****t roligt projekt, dyrt men kul :) någon som har en Cervélon full-carbon lagom till en pojk på 181cm till salu?

Jidetoft: Björn Anderssons leksak va? ett "Piece of Art"... som Coltin sa...

Räcer -> Tempo Maskin...
> sen ha dubbla flaskhållare

tyvärr är inte aero riktigt intuitivt, faktiskt är en hållare med vatteflaska mer aero än ingen alls och försök att jobba med frontarean än att sitta lågt med styret

Tillbaka
Topp