Racer till Cross/Gravel

mluther

Medlem
Racer till Cross/Gravel
Jag har en racercykel som jag både tränar med och även pendlar med till jobbet.
Då vägarna på väg till jobbet inte är alltför bra, så börjar jag fundera på ifall man inte skulle skaffa sig en cykel med bredare däck (cross, gravel). Har även en mtb, men den har jag mest i skogen.
Men då började jag fundera lite granna ifall det är möjligt om man kan sätta bredare däck på en racer ? Hur vet man vilken däck bredd man kan ha på racer fälgarna man har ?

Racer till Cross/Gravel
25 eller med lite tur 28mm brukar passa på moderna racercyklar. Frigång vid bromsen eller vid kedjestagen är troliga punkter som begränsar max bredd/höjd.

Bredare däck brukar betyda annan cykel.

Racer till Cross/Gravel
Det är nog ramen som är begränsningen.
Rando comfort eendurance cyklar tar nog bredast.
Skriv vilken cykel du har så vet säkerligen någon här vad som funkar

Racer till Cross/Gravel
Det brukar tyvärr vara svårt att öka bredden på räcerhjul nåt nämnvärt. Hela kittet brukar vara inpassat med hjälp av skohorn. T o m så blygsam ökning som till 28c faller ofta på bromsinpassningen. Att släppa ut all luft för att få av hjulet är en nödlösning som en del verkar kunna leva med. Jag är dock tveksam till sånt.

Racer till Cross/Gravel
Hårt packat grus går ju bra på tom ett par 23or, kanske lite sketchy men det går ju, men snackar vi grushoj territorium så är det 35c och uppåt som gäller.

Racer till Cross/Gravel
Jag får inte in Conti GP 4000S 28mm däck på min racer....men 25mm fick plats!
PS Fotot på 28mm

Bilagor

• IMGP8382.JPG
    IMGP8382.JPG
    257.8 KB · Besök: 109
Racer till Cross/Gravel
Giga, nice, hade en 2014. TEC Obvius bromsar? Standard brukar ju vara max 28 på fälgbromsar tror jag. Om du kanske byter till Canti-bromsar så kanske det går att ha ännu fetare däck!? Bara en tanke.

Hade själv liknande funderingar som dig och bytte min orange Giga till en orange Zepto och kör nu 35mm semislicks, grymt skönt! :)

Racer till Cross/Gravel
Det första som tar i på min räser vid för stora däck är inte bromsen, utan klämman runt sadelröret som håller framväxeln. Så det kan vara värt att titta där också hur många millimeter du har till godo.

Jag kunde köra med 28 mm (av något märke) men om jag gick över 4-5 bar gneds slitytan på däcket mot fästet. Det tog också i vid ännu lägre tryck när däcket blev vått (!) och ännu mer om det fastnade grus eller fin sand på däckets slityta vid väta.

Racer till Cross/Gravel
Jeppe_E sa:

Men lite så är det ju. Antingen köpa en cykel/ram som är mer allt i allo (som tex Sequoia) eller försöka fläska in så stora däck det går.

Jag har kört grus med alla mina 5 raceryklar men med 23/25 mm alt 23/23 mm får man vara lite varsam med vilka grusvägar man väljer och hur man kör dem.

Tillbaka
Topp