[racer] tips på turer runt stockholmstrakten

Qvisten

Ny medlem
Jag bor ute på Lidingö och har nyligen investerat en racercykel. Nu behöver jag som oerfaren racercyklist tips på bra turer!
Kan man cykla på färingsö (har hört att det är bra), ute vid bogesund eller till dalarö?
Längden på passen ska helst vara runt 5-10 mil.
Tacksam för svar!

Ut till Dalarö är förenat med livsafara. Dalarövägen är rätt rejält trafikerad och smal så inget man ska cykla på.
Färingsö är kanon. Södertörnstrakterna är också bra.
Bogesund har jag inte gett mig på.
Barkaby och ut mot Sigtuna respektive Upplands Väsby och i de trakterna (t.ex. där loppet Roslagshösten går) finns också fin LCG-cykling.

Det är inte dirkt ovanligt att cykla via Bogesund till Vaxholm och tillbaks till Stockholm. Delar av sträckan är längs vaxholmsvägen (274:an) vilket kanske inte är jätteskoj men det är fina vägar på Bogesund. En av motorcyklisternas favoriter med kurvor och backar... :)

Sedan så är det inet så illa att cykla MTB på Bogesund heller men det frågade du ju inte om nu.... :)

Har man väl tagit sig till Vaxholm så kan man ju ta bilfärjan till Rindö, och nästa färja till Värmdö och den vägen hem. Brukar vara ganska lagom att klämma i sig en powerbar på färjan, och ganska kul att runda hela stockholms innerskärgård.

Tillbaka
Topp