Racer

bollen

Ny medlem
Racer
efter att ha cyklat en del mtb och har de senaste åren använt min gamla mtb som stadsracer fram och tillbaka till jobbet har jag blivit alltmer sugen och lockad av en riktig racer. (och alltmer avtänd på skogsfärder)

vad ska jag ha?

Cross eller ren racer? (mkt sugen på konas jake the snake 04)

hur mkt ska man köpa/tro på att italienska racers är de "enda" med den "riktiga" känslan?

hur stor skillnad är det på att hoja på en gammal mtb med slicks och racer?
likastor som spd jmf platta pedaler?

sanningen är väl också att jag behöver lite moraliskt stöd för att spendera mer pengar på cykel

Racer
Jag tycker mera vi bör diskutera varför du inte trivs i skogen längre! :-)

Bävar för den dagen jag känner likadant. Det är just för att inte tröttna som jag avstår från träning- och tävlingstänkandet. Ser alltid fram mot mina cykelturer.

Nåja, till ämnet.

Jag kör gammal racer till o från jobbet. Japansk! Det är enormt mycket lättare att hålla farten uppe på den, trots att den är antik jämfört med min mountainbike. Jag skulle tro att det beror på både lägre rullmotstånd och luftmotstånd (smalare styre, håller sällan nere i bocken när jag kör i stan).

Fast den är inte bekväm..

Jag har också funderat på en cross ibland.

Racer
jag vet faktiskt inte riktigt varför jag har tröttnat
det är bara inte riktigt kul
det finns inget sug
även om jag kör vid hellas
som jag tycker är det bästa jag kört

Racer
Kör du själv eller med trevligt sällskap?

Det sociala umgänget, snackepauserna och småpratet när det går lugnare på stigarna är halva nöjet tycker jag.

Cykla själv gör jag bara i nödfall i skogen.

Racer
Självklart har du mitt moraliska stöd också! Är en jäkla skillnad på racer o MTB, Cross kan jag inte uttala mig om tyvärr.

Men tröttnat på skogen?!?!?!? Inga att köra ihop med? Att alltid ligga o harva själv kan inte vara en höjdare kanske - men det är nog det enda som skulle kunna få mig att tröttna.

Racer
ja det har du rätt i
ofta kör jag ensam men pga att vara tvåbarnsfar och därmed att jag har svårt att "få ihop" det med andra

just nu består min cykling av turer till och från jobbet och iblad förlängda sådana

har jag tur kommer jag kanske ut i skogen 1 gång/månad
tyvärr för jag har en underbar mtb
specialized fsr

Racer
Bollen> Jag tror du behöver ta din mtb till "sameslingan" på Södertörn! ;-)

Klart du ska ha en racer, jag var skeptisk innan jag skaffade en i våras. Men det är kul om man väljer rätt vägar.

Har inte kört mtb med slicks, men vikten, hjulen, utväxlingen mm på en racer gör
en stor skillnad tycker jag. Svarar på ett annat sätt, ja det är svårt att jämföra måste upplevas!

Sedan är ju sittställningen betydligt bättre, i alla fall om man håller händer "uppe" på styret, vilket jag oftast gör.

Har en Italiensk racer med Campa och är nöjd med det.

Racer
Färgen!! Det går ju bara inte. Det första man får göra är ju att lackera om den... hmmm... nä, kolla in Cannondales istället:

4XR8BLK.jpg

Racer
Bollen> Sameslingan är en ca 3km "snabb" teknisk stig som är bland det roligaste jag kört på. Naturligtvis ligger den vid "paradiset" oxå! Mellan sjöarna Öran och Ådran.

Man kan t ex ta sig dit på Sörmlandsleden från Riddartorp, som ligger utanför Västerhaninge. Någon km innan paradiset innan sjön trehörningen börjar sameslingan.

Spana in Gröna kartan <http://www2.lantmateriet.se/ksos/index.html>

Racer
Racer? NU? OK om det börjar suga i landsvägstarmen i mitten på April, men nu har du ju en härlig skogsvinter att se fram emot. Själv sålde jag racern för några veckor sen, kunde inte motivera att den skulle hänga ovanför sängen i sex månder när jag dessutom var luspank. Och jag vet allvarligt talat inte om jag köper en ny, landsvägsträning lockar inte så mycket. Visst går det snabbt, men så fort man kör över ett tuggummi eller hoppar över ett hål så går ju fälgarna åt pipan. Racer är snyggt på bild.
Jag tror på Anders recept med Sameslingan. Eller en MTB-vecka i Malaga.

Racer
Skitsnygg färg på konan.

Bollen: kör du långa pass, när du väl får tid att dra ut? Det gjorde jag och kände mig inte så motiverad. Stick ut på favoritslingan och kör bara kort, men riktigt fort. Klocka dig själv. Dra ut snart igen och spöa gamla tiden. Snart är det kul igen. Fungerade för mig. Jag brukar förresten alltid köra själv, för jag har ingen att hoja med. (alla polare är lvg-freakar)

Därför vill jag också köpa racer. Lutar åt klassiskt stuk (snyggast så) men mina förståsigpååande vänner säger att kompaktram är framtiden...roligare...bättre...styvare...rappare...lättare.

Vad säger det allsmäktiga forumet?

Räkna upp tre-fyra modeller som man bör provköra. Prisklass 10-15.000:-

/Seb

Racer
Zeb: Huvudsaken är att cykeln passar dig, oavsett om det är en "classic" eller "compact". Själv har jag en classic och tycker den är snygg, men även compactramarna är fina. Svårt val...

Motivation, det kommer och går, garanterat. Lyckas tack vare cykelkompisar att hålla svackorna korta, det är nästan alltid riktigt kul. Körde förut rätt mycket ensam, det går det med, men man "fastnar" i gamla spår liksom, man utvecklas inte. Det blev oftast någon av 2-4 olika slingor då. Numera har jag hittat mycket mer ställen att köra på, tack vare kompisarna! Nya stigar är guld värt för motivationen, ut och leta!!!

/Leo

Racer
bollen: Jag känner igen mig med att tröttna på skogsnötandet. Lera upp över öronen efter 5 minuter, ens cykel man sparat till ett år med XTR prylar är efter första rundan bara XT när man ska ut nästa gång, inte roligt.
Vårda är inte det roligaste.

Tappade suget på mtb för flera år sedan, och motionscyklade inte på några år. Men förra året började jag igen, dock med mtb:n på landsväg. Men för inte så länge sen köpte jag en racer, helt underbart!

Det moraliska stödet här:

1. Racer är en mer ekonomisk investering över tiden. Du sliter inte alls lika mycket på grejerna som mtb.

2. Slipper köpa dyra löständer eftersom dessa gärna vill emigrera när det är som stökigast i skogen. Likaså ryggen!

3. Istället för att tjejerna flyr när du ska fika med dina mtb, så kommer dom till dig när du sitter där med racern.

Lycka till med racer köp!

/Fredrik

Racer
Varför välja? Tycker man blir mer cyklist av att hålla på med både MTB och racer, i alla fall bör man ju som seriös cyklist i alla fall testa båda! Bra sätt att bota tillfällig träningstristress.

Vad du skall ha för racer är ju som alltid omöjligt att svara på. Lägg ungefär samma vikt vid funktion/image/stil som du gör på din MTB så borde du hamna rätt. Tveksamt om du ska välja samma märke på racern som på din MTB, men det är ju en personlig åsikt (föredrar personligen Campa på en italiensk ram).

Jag tycker dock också att racern är roligast på våren - att flyga fram på asfalten som äntligen torkat upp efter vintern.

Racer
Vårens första racerpass är allt något speciellt...helt klart! Synd bara att de sopar vägarna så sent, så premiären blir oftast först i mars någon gång. =)

/Leo

Racer
Bollen, köp en racer! Det kompletterar cyklingen på ett bra sätt om man bara har cyklat mtb innan. Jag hade innan denna säsongen bara cyklat landsväg. Köpte en MTB i somras och kan nu njuta till fullo, både på asfalten och i skogen. Det är en härlig fartkänsla med en racer och har man möjlighet att träna med några i klunga så blir det bara bättre. Jag älskar min racer, som egentligen är en cross med smala slics och dämpad gaffel! Tycker också att det är helt underbart att kämpa med mtb'n i skogen.

Racer är helrätt, mtb är schysst, har du båda är du komplett!!

/Erik

Racer
Håller nog med alla argument som framförts om att kombinera lvg och mtb. Båda har definitivt sin tjusning. Ensamcyklingen tycker jag är skönast på lvg, en stunds meditation med jämn kadens som är något helt annat än den adrenalinkick som smala snabba stigar på mtb innebär. Tycker att det är mycket behagligare att ligga och nöta på vägen än i skogen.

Ska man köra på vägen ska man inte ha mtb, det är min uppfattning. Det är så mycket bekvämare att åka racer, både när det gäller utväxling och sittställning, även om man som jag råkar sitta på en gammal japan från 80-talet.

Jag kan inte välja. Jag vill ha båda.

Racer
fredrik:

tjejerna avgör det
så klart grabben ska ha en racer

skämt åsido
att börja köra med andra är väl ngt att försöka få till
speciellt när det gäller mtb

med racer skulle jag vilja köra fredrikshofs motionslopp
men ngt riktigt kul vore ju att få köra någon av etapperna i tdf
brukar det inte varje år arrangeras ett motionlopp från ngn av bergsetapperna fast kortare??

jag tror nog att jag köper en cross som man kan ha lite större däck på under vinterhalvåret när man hojar till jobbet

dessutom är jag tacksam för allt det moraliska mammon stödet
men det är ju inte speciellt förvånande på detta forum
skulle man börja ifrågasätta sina spenderar lycrabyxor hamnar man ju i en riktig livskris

Racer
Jag håller också med den allmänna opinionen att man ska köra både på asfalt och i skogen för att vara riktig cyklist.

Men som jag skrev tidigare, man kan bli riktigt förbannad när man är i skogen som jag inte upplever på landsvägen. Trots att det alltid blåser på västkusten och helst rakt emot 68kg Fredrik så tar jag hellre det än att vurpa på hala rötter, lera över hela kroppen och sen springa mer med hojen är cykla(kanske beror på dålig teknik...) och önska att man var Martin Kleivard(underbar trail-kille för övrigt).

Ett till men, nu har jag inte cyklat i skogen på ganska länge. Så jag ska ändå börja köra i skogen nu under hösten/vinter för variation. Kommer då använda min mtb mer som en cross och medvetet köra tekniska banor för teknikträning.

/Fredrik

Tillbaka
Topp