Racer?

mingves

Ny medlem
Racer?
Om man skall köpa en begagnad landsvägsracer vad skulle ni då satsa på? Hojen får kosta ca7000kr.
Vad skall man kolla på för något som kan vara slitet?

///M

Racer?
Det som JT skriver om storleken är helt korrekt. Stämmer inte storleken så kvittar det hur fin cykel du har. Icke desto mindre är komponenterna inte ointressanta ty det kan kosta på att byta ut delar.

I regel så slits landsvägscyklar inte så mycket. Det du kan kontrollera är drivpaket (dvs kedja, kasset, klingor) så att det inte är allt för slitet. Sedan bör du kontrollera vevlager och styrlager så att de ej glappar, inte för att de brukar göra så men om de gör det så kan de bli problem.

På det stora hela så ser man rätt lätt om en racer är i bra skick eller ej. Om du nu dessutom tänkt lägga upp till 7 000 kr kan du ju köpa begagnat av en cykelhandlare vilket är hyfsat säkert.

Racer?
7000kr räcker faktiskt rätt långt. En ca 4-5 år gammal Shimano Ultegra/Campagnolo Chorus/Daytona utrustad cykel med skapligt fin ram borde du kunna få gissar jag. En lite nyare cykel med kanske 105/Veloce. Rätt storlek är som sagt viktigast.

Spana in <http://happymtb.org/annonser/> , där dyker det upp en del ibland. Bor du i någon storstad så kan din cykelhandlare ha en del begagnat.

/Leo

Racer?
För 7 000 kr kan du t o m få en ny racer. Kanske inte de roligaste modellerna men det går ju som sagt att byta ut delar efter hand. Själv har jag gett 9 000:- för en Columbus Pinta Veloce på Cykel Citys höstrea.

Jag har dessutom en GT från -98 som jag vill bli av med. Cykeln är 56 cm c-t med STI-reglage samt är den i bra skick. Den finns i Halmstad. Hör gärna av dig om det låter intressant.

Racer?
Jag äger en racer av årsmodell 2000 som har gått många tusen mil vid det här laget. Nypriset var ca 20000 kr.

Att tro att racercyklar inte slits är lite fel. Visserligen går de inte lika hårt som MTBs men det är ändå hyfsad påfrestning på grejjerna.

Efter 4 år har cykeln kommit till en punkt där delar börjar gå sönder. Här följer en lista på det som
pajjat eller blivit utslitet på sistone.

- Orginalfälgarna sprack i ekerinfästningen. Fick köpa nya 3000 kr då även naven var på upphällningen.
- Vevlagret är slut. Nytt 300 kr.
- Klingor fram är utslitna. Nya för 600 kr.
- Handtagen STI är utslitna och växlar dåligt. Nya för 1700 kr.

Ramen (aluminium) har visat vissa tendenser till korrosion under lacken.

Annars funkar allt bra :-)

Det jag vill visa är att det gäller att vara väldigt uppmärksam om man köper begagnat och kontrollera noga alla komponenter. Det som ser fint ut idag, tex fälgar och handtag, kan helt plötsligt gå sönder och sluta fungera imorgon.

Personligen så skulle jag inte vilja köpa ens min egen cykel begagnad, ännu mindre någon annans då
jag inte vet hur den är använd.

/Anders

Tillbaka
Topp