Racerbromshandtag till v-broms?

"Helt OK" är väl lite av en sanning med modifikation, i alla fall enligt min ringa erfarenhet. Jag har prövat räserhandtag och V-broms och för att få det att fungera var man tvungen att justera bromsarna svintajt eftersom handtagen drar för lite vajer, något man förmodligen får räkna med att upprepa flitigt i takt med slitage.
Dessutom är det förmodligen ganska jobbigt i längden att vara tvungen att lossa vajern för att kunna få isär bromsen så pass att man kan ta ur/sätta i hjulet (bromsarna var så pass tajta att det inte gick att haka ur vajern i vanlig ordning). Det bromsade förvisso alldeles utmärkt när det var justerat, men det känns ändå som en rätt kass lösning.

EDIT: Travel Agent är helt enkelt en sorts utväxling som gör att dina räserbromshandtag drar mer vajer, vilket en V-broms behöver. Har inte prövat själv, så jag vågar inte uttala mig om hur det funkar.

Senast ändrad:
Jag har mer än en gång svurit nu åt att jag slängde ett par xt-vbromsar med paralella bromsar. Nåväl. Jag är sugen på att sätta på bockstyre och tiagrareglage som jag har liggande på min Scott SUB20 med deoreprylar på. Jag gör ett försök iallafall...

Funkar cantileverbromar bättre med racerbromsar föresten? Kanske lättare att byta till cantibromsar isf...

Jag har ett par Tektro som funkar bra med v-broms. Har för mig att de heter 521, men det är bara att googla lite om du vill vara säker. För det är väl bara bromshandtag du är ute efter, inte "brifters"?

Tillbaka
Topp