[RaceReports] - Bergakungatempot 2008, Göteborg

• Trådstartare Trådstartare Leo
  • Start datum Start datum

Leo

Ny medlem
Idag var det dags att ladda fullt ös uppför backen till Brudaremasten i Bergakungatempot. Sträckan är 2.37km(enligt cykeldatorn) och stigningen är 90m(också enligt cykeldatorn). Snittlutningen är 4% och maxlutningen är 11% i sista branten upp till masten. Massor med glada och laddade cyklister var på plats för att trampa sig trötta uppför.

Det här var mitt andra bergakungatempolopp, första gången körde jag 2006 och då på tiden 4.48. Förra året var det för nära inpå VR, så då körde jag inte. Nu var det helt rätt tidpunkt för att testa formen. Upplägget var enkelt, fullt ös medvetslös. :-) Huvudmålet var att slå min gamla tid och andra målsättningen var att ta sista branten med storklingan(ihop med tredje lättast på kassetten, dvs 50x21). Lyckades med båda två målen. Putsade tiden med 16 sekunder, kom upp på 4.32 med just 50x21 växeln i sista 100m. :-9 Blodsmak i munnen och hostandes stod man däruppe bland likasinnade och bara mös av ögonblicket...sen var det dags att rulla neråt och varva ner inför samlingen efter loppet och få reda på resultaten. Snittfarten uppför blev 31.36km/h.

Blev 4:a av alla, vilket jag är riktigt nöjd med trots rätt få mil på landsväg. 8 kilosracern kan klättra den med. :-) Snabbast idag var som alltid, Mattias Lundqvist på tiden 4.14 som är nya backrekordet!

Bra kört alla, riktigt skoj att så många körde! Bilder kommer nog upp strax också, för det fanns massor med fotografer överallt.

Fyll på med era upplevelser om loppet, vad var jobbigast och var gick ögonen i kors? :-)

/Leo

ps. Fixade en pulskurva också, så här gick det i motorrummet under loppet, jämn och fin puls hela vägen igen:

BKT2008.jpg ht=462

Senast redigerad av en moderator:
Kollade min gamla pulskurva från 2006, då hade jag snittpuls på 167 under 4.48. Och nu 171. Så det gick att pressa sig lite till i år. :-)

/Leo

Starkt kört!!
Här har ni en bild på Mr Leo i början på det branta slutet upp till masten.

Bilagor

• leo_bergakungen.jpg
    leo_bergakungen.jpg
    67.5 KB · Besök: 15
Snygg bild, vilket "fighting face", där brinner det bra i benen, va? :-)

Edit: Glömde ju, bra kört Leo!

Där efter 1:50 har du några sekunder att hämta genom att vara hård mot dig själv...

Andra andhämtningen kan nog behövas inför branten;-)

Härligt!

Hårt kört Leo! Du ligger imponerande nära maxpuls mest hela tiden. Har du nånsin haft högre puls än 180?

Jag försökte oxå ta lite bilder, med varierande resultat. Leo var tyvärr? suddsnabb.

"Me and my shadow" eller: Tempocyklistens oerhörda ensamhet...

DSC_2638.jpg ht=513

Tina körde på hörntänderna o en nysnygg hoj!

DSC_2633_2.jpg ht=725

Gulligaste lilla hojen? Åsas Fisher ger nog både Ville o Wilier lite fukt i ögonvrån.

DSC_2657.jpg ht=644

Fotografen är Christer, som fick till riktigt fina bilder med sin kamera-monterade blixt.
Själv försökte jag leka proffs med en liten slavblixt med uselt resultat. Det var svårt att veta när cyklisten är i rätt läge, när man saknar referenspunkter på asfalten och håller på att zooma fram o tillbaka.
Så här konstiga kunde en del bilder bli:

Steve Slättmyr (tror jag)

DSC_2660.jpg ht=628

NN

DSC_2662.jpg ht=725

Lygnerns Venners välkända ekipage. Är det inte lite fusk att bakre halvan har nerförsbacke?

DSC_2645.jpg ht=485

Mera bilder finns här: http://www.pixbox.se/usr_show_id128232_page0_order1.html

/S

Manji: Ja, det är nog det lilla sista jag behöver träna på - så att man grinar riktigt illa, då kanske man kan kapa några sekunder till på tiden. Fick ju syn på Christer, som plåtade, under sista 50m och fick försöka rätta till hjälmen och blicken innan bilden... ;-)

/Leo

C-dale: Tror mig ha maxpuls på ca 190-192. Var länge sen jag gjorde ett maxpulstest, då får man köra sista branten upp till masten tre gånger... :-)

/Leo

Nu finns en justerad och klassindelad resultatlista på bergakungatempot. http://www.dastinnitus.com/BK-08-resultat

Jag kom svimfärdig över mållinjen på 5.09. Klart nöjd med tiden men det var lätt mina 5 mest ansträngande minuter någonsin. Det tog 10 minuter efter målgång innan jag kunde ställa mig upp och försiktigt rulla ner för backen igen...

medelpuls 180 max 187 (tröskelpuls löpning 177 cykel?)
medeleffekt 323 max 661
kadens medel 99 max 125 (värsta Lance spinnet...)

Allt ska vara lite högre, jag stängde klockan ca 20 sek efter målgång.

Kuul, men nästa år måste jag förbereda mig mer och värma upp ordentligt. Anders

Kul att se! Min tid från förra året hade motsvarat en mittplacering i alla klasser på herrsidan. Ser ut att ha varit ungefär samma förhållanden också, så man kan nog jämföra hyfsat.

Nordström Henrik Härnösands CK Senior 140 00:04:49
Hågård Henrik Master Senior 149 00:04:49

Hallå där! Det verkar väl mer rimligt att vinna på alfabetisk ordning än på startnummer! Vem har hört talas om det senare? Jag ska överklaga det här beslutet.

Angående loppet var det sannerligen en riktig mjölksyrafest. Gick själv ut aningen för hårt vilket gjorde att det gick riktigt sakta i mitten, men krafterna ska ju ändå ta slut någonstans så det kanske inte spelar så stor roll. Nästa år blir det storklingan hela vägen upp. Det hade ju alla de ubersnabba så det måste ha varit det som var det vinnande koncepetet. Jag kan inte se någon annan förklaring.

Tillbaka
Topp