Racerhjul, lager lite tröga i början

Magil

Aktiv medlem
Har ett par nya Newmen racerhjul, Newmens egna nav, som rullat ca 30 mil. Plockade av hjulen och passade på att känna hur lagren snurrade i naven och då tyckte jag de kändes lite tröga, speciellt bakhjulen.
Känns kanske inte som de kärvar eller lagren är för hårt spända men axeln snurrar inte så lätt, lite segt.

Är det så att det ska "slita" till sig lite först eller kanske jag behöver justera lagren (om det går)?

Är det så att det ska "slita" till sig lite först eller kanske jag behöver justera lagren (om det går)?
Svårt att veta
Hur trögt/lätt naven rullar obelastade är ganska ointressant i verkligheten,
det du känner kanske enbart är tätningar som behöver slitas in.
Det viktiga är hur lätt lagren rullar när de är belastade med (minst) 40kg.
Men jag kan förstås ha fel. Bäst är om du har du möjlighet att jmf med några andra hjul av samma märke o modell.

Jag vet ingenting om något, men på 3T:s hemsida kan man läsa:
SEALTIGHT: Little-known fact: Most people are impressed if a new wheel spins endlessly. But it actually means the seals don’t make proper contact, so water, mud & grit can enter the bearings easily. Good (contact style) seals should feel stiff when new and need 100-1,000km of use to settle in. Not as sexy, but proper engineering.

Har ett par nya Newmen racerhjul, Newmens egna nav, som rullat ca 30 mil. Plockade av hjulen och passade på att känna hur lagren snurrade i naven och då tyckte jag de kändes lite tröga, speciellt bakhjulen.
Känns kanske inte som de kärvar eller lagren är för hårt spända men axeln snurrar inte så lätt, lite segt.

För länge sedan, på den tiden jag köpte nya cyklar, kontrollerade jag alltid förspänningen i hjullagren, innan jag premiärcyklade. Om lagret kändes trögt, justerade jag tills lagret hade ett minimalt glapp. Hjulet sattes i ramen och snabblåset ansattes med lätt spänning, om glappet fanns kvar då drog jag till låset med kraft. Glappet var då borta och jag var nöjd.
Den tekniken har jag sedan tillämpat under 45 års cyklande på många cyklar, egna och andras. Tekniken har använts på lager med lösa kulor och med maskinlager. Det har aldrig hänt att något hjullager har fått skador på konor eller skålar. På använda hjul uppkommer på skålar och konor, en "skugga" på kulbanorna, men det är inget som känns när axeln vrids, navet känns liga lika "mjukt" som när det var nytt. I maskinlager uppkommer axielt glapp vid förslitning. Ett lager ska arbeta under förspänning, annars är risken att en kula bär hela belastningen.
Att "slita in" ett hjullager tror jag är en dålig idé!

Tackar för svar.
Jag upplever inte att cykeln rullar dåligt så det är kanske helt normal "tröghet" när man känner på axeln, jag har ingen erfarenhet av hjul på racercyklar. Kan bara jämföra med hjulaxlar på "citycyklar" som är begagnade och de har känts som de snurrar lättare.

Jag låter hjulen rulla ett par hundra mil så ska jag kolla igen.

Tackar för svar.
Jag upplever inte att cykeln rullar dåligt så det är kanske helt normal "tröghet" när man känner på axeln, jag har ingen erfarenhet av hjul på racercyklar. Kan bara jämföra med hjulaxlar på "citycyklar" som är begagnade och de har känts som de snurrar lättare.

Jag låter hjulen rulla ett par hundra mil så ska jag kolla igen.
Äldre cyklar har ofta en enkel form av labyrinttätningar i naven. Dessa är beröringsfria och tillåter därmed axeln att snurra lättare.
Nyare nav, FFA de som använder maskinkullager, har (ofta) gummitätningar som ligger emot axeln istället. Den friktionen kan man känna när man snurrar på axeln med fingrarna.

Tillbaka
Topp