Racerpedaler eller inte??

Hogge

Aktiv medlem
Hej alla.
Måste man ha racerpedaler och racerskor när man kör racer??
vad är skillnaden mellan pedalerna förutom storleken, infästningen av skorna och att skosulan e "plattare" än MTB skorna.
såg att det fanns racerpedaler som verkade passa mina MTB skor, eller skall man löpa linan ut och skaffa skor och pedaler för racerändamål.

Jag har inte forskat i ämnet och då gick det aldeles utmärkt att köra racer i MTB-prylar.

Men vem vet,Kanske har någon forskat mer än mig och har en annan lösning:)

Skillnaden är att racerpedaler är lite stabilare och fördelar trycket över en större yta. Skorna är det oftast ingen större skillnad på, ofta är racing-mtb-skorna i princip en landsvägssko med gummisula. Ska du köra många långa landsvägspass och har pengarna kommer du inte ångra att du köpt särskilda skor/pedaler. Hittar du en spd-pedal med lite extra stödyta är det säkert en bra kompromiss.

Förutom museews inlägg anser jag följande:

Racerskor är dubbfria eftersom man vill minska luftmotståndet och vikten, dubbarna behövs inte. Du går ju aldrig av cykeln för att springa förbi jobbiga partier. Racerskor är i princip som MTB-skor men utan dubbar, men racerpedalerna skiljer ju sig från MTB-pedalerna rätt så mycket. Det är framför allt luftmotståndet man vill bli av med på racerpedalerna. På MTB-pedaler är det tåligheten som är det viktigaste. Därav skillnaden.

Det går alltså utmärkt att köra med dina MTB-pedaler och skor! Den skillnad du gör i tid med ett par racerpedaler och skor är försumbar om du inte är proffs eller "tidsperfektionist". Däremot gör ju komforten sig gällande med racerutrustning, precis som museew sa.

Senast redigerad av en moderator:
Appropå dethär med luftmotstånd och tid.

Någon som sett programet på discovery där de sätter lance i en vindtunnel?. Där kommer de fram till att om han sänker styret några mm så spar han ca 1 minut på en dagsetapp. Och om man sydde om lite sömmar i tröjan hans så var det 4 minuter!!!

Idrott är verkligen som härligast när det blir materialsporter,....därför tittar man på F1..HAHA

museew skrev:
-------------------------------------------------------
> Skorna är det oftast ingen större skillnad på,

Så fan heller! ;-)

Förutom stabilare pedaler - större yta och att man sitter fast bättre/hårdare, så skiljer sig skorna åt i mer än det yttre som Lekeberg konstaterar. Jag har både racer och mtb skor från Sidi och en sak som är saker är att racerskorna är ruggigt mycket syvare i sulan - märks enkelt i affären om du vill prova, bara ta och böja lita i händerna. (Då mtb skorna är dom finaste pjucksen från Sidi, så beror skillnaden i styvhet inte på priset.)

Men visst går det cykla racer med mtb skor/pedaler. Jag har både och för att jag skaffade racer först och racerskor/pedaler i skogen är milt yttryck inte optimalt. :-)

Det där skiljer ju lite, Shimano-pjucken jag har är iaf i stort sett identiska i styvhet och passform. Andra märken har andra lösningar. Man kan väl tillägga att det inte räcker med att känna i affären vilken sula som är styvast för att avgöra vilka skor som är "bäst". Passformen är A och O. Carnac, som har rykte om sig att vara både bekväma som ett par badtofflor och tunga som bojstenar förekommer ganska flitigt på franska proffs. En formgjuten innersula är mitt hetaste budgettips för att undvika kramp och domningar.

museew: Nä, det är väldigt sant att det inte bara är styvheten som gör en bra sko.

Man behöver inte två par skor, men då det blev det för min del "automatiskt" så är jag nöjd med det. Fördelarna är att ha 2 par skor är förutom bättre funktion att racerskorna är rena och fina när man skall ut, dvs inte bruna, luktar inte lera, snigelmos eller annat skit och är inte sönderskavda lite överallt.

Kommer du köra mycket lvg och har pengar att undvara så är ett par lvgskor en vettig investering - dom håller ju länge och erbjuder lite högre funktion. Tänk bara på att lvg skor är jäkligt aviga att gå i, med det är ju inget problem då man inte går många meter i vanliga fall.

Ytterligare en fördel är att när du blir sugen på att testa ett annat pedalsystem på mtb:n så slipper du byta system på flera hojar... så gillar du att prova på olika grejer kan det tom löna sig i längden. :-)

Enda riktiga nackdelen är väl den initiala kostnaden.

Jag skulle skaffat ett par Time Impact (ej testat men verkar mycket lovande - har iofs Atac på mtb:n så man vet ju ung vad som väntar, flyt i sidled är skönt*) + finare Sidi (kalas!), som med lite tur dyker upp på Citys rea om jag var du. :-)

* Tycker detta fungera mycket bra, särskilt när man sitter ner och nöter. Står man upp och sliter mycket i skogen kan ett par mindre rörliga pedaler kännas "tryggare" och mer "responsiva", men Atac skonar knän och leder bra...

I skogen blir det dock inte Atac nästa gång då jag pulveriserat dom fullständigt snart (men lagren är super fortfarande iaf ;-), skall nog testa vanliga trista Shimano kanske - kanske håller kroppen längre på dom (eller så skaffar man Atac i kolfiber och hoppas att dom tål mer stryk)?

PD-R520

PD-R520.jpg

Funkar jättegottigt, gott stöd för foten samt skon smäcker fast i pedalen bättre.. 30 euro på bikediscount

Ja!!! just dom vad det som jag hade sett "PD-R520".
har även hittat ett par wellgo pedaler som är av liknande typ nu. jag har wellgo på mtb nu...

Ska du använda dom pedalerna (PD-R520) så glöm det där med att ha racerskor.
Har själv satt dom pedalerna på racern i stället för ett par gamla Velgo SPD och skaffade samtidigt ett par nya racerskor (Specialized Comp Road http://www.specialized.com/bc/SBCEqProduct.jsp?spid=10156) som är riktigt sköna.
Tyvär så va det bortkastade pengar att köpa dom pedalerna om man inte kör med sina MTBskor.
Med den släta sula som det är på raceskor så blir det ett mellanrum mellan skon och pedalen så ramen runt mekanismen ger inget stöd alls.
Har ännu inte provat dom med några av mina MTBpedaler trots att jag haft dom i ca 2mån men man ser tydligt att klossen ligger djupare på MTBskorna så där kan det säkert bli lite stöd mot sulan.
Dessutom är det ett litet glapp mellan mekanism och klossen så när man drar pedalen uppåt känner man att det är ett spel på någon mm vilket är ganska iriterande.
Det glappet kanske inte märks om man har MTBskor som stödjer mot ramen men med racepedaler känns det tydligt.
Själv kommer jag nog skaffa ett par riktiga racepedaler i stället.

Jag har ju bra MTBskor och då kanske dessa pedaler kan vra ok...
Men när man ändå skall bygga en fin hoj så kan man ju kanske lika gärna skaffa riktiga pedaler å skor för racer oxå :)

vito skrev:
-------------------------------------------------------
> PD-R520
>
>
>
> Funkar jättegottigt, gott stöd för foten samt skon
> smäcker fast i pedalen bättre.. 30 euro på
> bikediscount

Jag håller med, förmodligen utgör dessa pedaler en utmärkt kompromiss eftersom de stödjer sulan bättre än rena mtb-pedaler. Själv är jag väldigt förtjust i mina LOOK lvg-pedaler. Klock, klock ska det låta när man klickar i lvg-pedaler, mums;)

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp