Racerpedaler

Fisken

Ny medlem
Racerpedaler
Tjingeling!

Nu är det dags att hiva iväg mtb-pedalerna och skruva fast racervarianten på lvg-hojen, men........
.......så var det bara det där med att veta vad som ska sitta där istället!

Ärade forummedlemmar, finns det någon bland oss som kör med Look och kan argumentera för/emot, eller ska det vara traditionellt Shimano (för att inte störa helheten)?
Vad sjutton är skillnaden? Färgen?

/Fisken
med räsersnabba skor – utan tillhörande pedaler

Racerpedaler
Har också funderat på att byta pedaler på min italienska hingst (ja, ja shettlandsponny då...) Fick lookpedaler o klossar med på köpet men har inga skor i stället. Är det verkligen så stor skillnad mot mtb-pedalerna att det är värt ett par nya pjucks?

/anki - med pedaler men utan skor...

Racerpedaler
Jag hade gärna fortsatt åka runt med mtb-skorna (gräsligt bekväma och de går att GÅ i), men nu råkade jag sälja dem till en spinningentusiast... Äger ju redan ett par racerdojjor och kan väl lika bra byta pedaler, som att köpa nya skor.

Anki, du kan få sälja dina pedaler och klossar till mig om du vill fortsätta köra mtb-varianten!

/Fisken

Racerpedaler
Det går inte att kombinera vilka pedaler man vill till vilka pedaler som helst.

Jag kör shimanoskor och billagste Lookpedalen som går att köpa på aftermarket, fungerar hur bra som helst.

Look har lite bredare anläggningsyta än de andra men är också lite tyngre.

Shimano är nog bra som alltid när det gäller pedaler men jag har läst lite grann att de billigare varianterna av Shimnao kan orsaka lite knäbesvär, vad det beror på vet jag inte.

Campa har lägst bioposition (bra att ha om man skall luta sig mycket i kurvorna utan att pedalen skall ta i).

Wellgo är en kopia av Look.

Time har mera float.

Hur som helst så är det stor skillnad att köra racer med racerpedaler jämfört med mtb. Mycket stabilare och effektivare rundtramp. Racerskorna brukar vara lite mera böjda i sulan också, varför vet jag inte men det kan bero på att rundtrampet skall bli bättre.

Köp lvgpedaler/skor om ni skall åka racer, ni ångrar er inte.

/Anders

Racerpedaler
Lite skillnad är det väl, men har man styva mtb-pjuck blir den inte stor. Racerskor är dessutom förjävliga att gå i och Look-pedaler är rätt knepiga att trampa i när man ska komma igång vid ett rödlyse(är väl samma med Shimano antar jag). Nu får väl racer-puristerna spel, men racerpjuck-pedalsystemen känns rätt onödiga om man redan har bra mtb-spd. Då kan man köra det på racern också. Bäst är väl att köra Eggbeaters på allt.

Racerpedaler
Haha, några Campa behöver jag då inte köpa då min kurvteknik är rena pulvermoset – och det beror inte på att pedalen är i vägen...

Samma skor till allt går ju inte! Då får man ju åka runt i blöta äckliga skor!
Nej, två par mtb, ett par lvg och ett par till spinningen känns bra!

/Fisken
Gillar skor.

Racerpedaler
nja...

En racerpedal med racersko är stabilare, så är det bara. Visst finns det nackdelar om man har en bit att gå till cykeln om man har racerskor, men väl på cykeln fungerar det bättre tycker jag.

Att Look skulle vara knepiga att trampa i vid stopp har jag inte upplevt och vad beträffar Mr eXTeCi så gäller inte problemet honom, han stannar aldrig vid rödlysen :)

Att det sedan finns mycket "ska vara" inom cykel skall ej föraktas, rätt sak på rätt plats :)

/Anders - kör med carbonsula i mtbskorna och i racerskorna och tycker att det fungerar bra till respektive ändamål.

Racerpedaler
Visst, du tjänar 81 gram jämfört med Campa Record, men det torskar du på och mera därtill om du kör med mtbskor som är tyngre.

Återigen, racerpedaler är bäst till racer ;-)

Trampa på...

Racerpedaler
Jag har Sidi skor för både racer och MTB. Orkar inte gå och titta på modellnamn nu, men de var top of the line år 2000.
Det gör det lätt att jämföra hur det känns med MTB skor eller racer sko när man har skor med likvärdiga prestanda.

Håller med @anders om att där är stor skillnad på att cykla racer med riktiga racer skor med Look pedaler och MTB skor med SPD .

Stabilitet är bättre med Look och sen är anläggningsytan större mot foten.
Det med anläggningsytan börjar spela roll först efter några timmar.
Dagens SPD pedaler har så liten anläggningsyta mot fotsulan att trycket fördelas över väldigt liten del av fotsulan.
Känns också som att rundtrampet blir bättre med racerskon och Look, men det kan va inbillning, vem vet.

"Det är svårt att gå i racerskor"
svar: ja
"det är svårt att få plats med barnfamiljen i Ferrarin"
svar:ja
"sover Dolly Parton på rygg?"
svar :ja

Racerpedaler är ju inte tänkta till att gå i. Och är väl inte det bästa valet i stadstrafik, med många trafiksignaler.
Men när man har fått chansen att prova på en härlig , kurvig och backig landsväg så kan i alla fall jag inte se någon anledning till att gå tillbaks till SPD på racern.
(hade SPD på min racer en stund i somras när jag använde cykeln som transport till att fika hos kompisar, jag erkänner)

ha det
Jan

Racerpedaler
klossarna till spd-slpedalerna är smidiga att gå i.

i å ursteg i å ur pedalerna är också jättesmidigt och just nu så har ju cykelcity rea på ultegravarianten så varför inte slå till.

Racerpedaler
Men om man nu inte vill köpa fyra par skor och mest har racer som ett komplement till mtb så kan det nog funka rätt bra med spd. Sen knarrar Look-klossarna så man blir psykotisk. Hade jag inte fått med racer-pjuck och pedaler med cykeln så hade jag inte köpt några heller.

Racerpedaler
Plast knarrar oavsett vad det är för plast, om det inte får sig en dusch med lite silikonspray då och då. Mina Look 206 är knäpptysta och funkar fint. :-) Racerskor+pedaler till racer ska det vara, annars kan man lika gärna byta ut bockstyret till en riser också... ;-)

Racerpedaler
Jag kor med Shimano MTB skor med carbon sula, anvander de bade pa racern och MTB'n. anvander de pa racer mestadels for att jag kopte ett par MTB-skor med carbon-sula som var styva dock, skulle omedelbart byta bade pedaler och skor om jag hade rad, bara det att ska man ha ett par styva bra lvg-skor ocksa kostar de ju en del, och pedalerna i bra klass ar inte billiga heller.

CC rean har dock lockat mig nagot grymt, ett par Sidi genius4 och look pedaler skulle sitta fint!! Har dock ett annat par pedaler som jag sneglar mer pa. m2r ORB. Verkar vara ett smart system men tyvarr finns de inte pa marknaden just nu, de haller pa att justera dem.

Anders har dock helt ratt i att det basta knepet for att slippa krangla med att fa i foten igen efter rodljuset ar att helt enkelt inte ta ur den, endera tar man en fuling och sticker igenom trots rott, eller ocksa tranar man pa trackstand, kan lova att jag blivit betydligt battre pa att balansera pa cykeln sedan jag flyttat till Auckland med alla rodljus.

Racerpedaler
Se dar har du fel Anders, de finns kanske fortfarande med i deras katalog pa Internet men de gar inte att kopa darifran. Alla Orb pedaler ar aterkallade och inga nya gar att kopa an sa lange. Jag har mailat m2r och de trodde de skulle ha dem ute igen till varen, jag skulle fa ett mail nar de fanns tillgangliga.

Jag har faktiskt tidigare mailat CC och papekat att de har pedaler som ar aterkallade till salu, de sa att de skulle ha fixat det.

Dessutom ar pedalerna bra mycket billigare om man bestaller direkt fran m2r's hemsida, kostar 228$ dar vilket ar ca 1856kr

Racerpedaler
Kör med SPD sedan tidigare hoj, bytte i somras till SPD-SL i form av Shimanoskor med kolfibersula och Look Kéo Classic. Pedalerna var mycket lätta att komma i och ur, har svårt att förstå hur någon kan ha problem med det. Skorna var totalt omöjliga att gå i, särskilt i trappan på väg ut med hojen under armen, inget grepp alls på stengolv, höll på att ramla duktigt (tänk Bambi på isen). Köp i så fall klosskydden i plast till. I skorna finns knappt någon töjmån alls så det gäller att ha rätt fötter som passar denna typ av hårda, oeftergivliga skor redan från början. Tyvärr blev det inte många mil med SPD-SL förrän knän och fötter sa ifrån - ont! Är tillbaka på SPD nu och kan njuta igen men har svårt att sätta fingret på exakt varför knäna gjorde ont (att fötterna gjorde ont och domnade bort berodde på själva skorna, inte pedaltypen). SPD-skorna är bekväma och går att gå i och min SPD-pedal ger bra stöd, märkte egentligen ingen större skillnad mot Look och undrar nästan lite vad som är meningen med SPD-SL, iaf för en amatörmotionär som jag. Dock känns det tveksamt med en MTB-SPD-pedal på racer, titta istället på Shimano PD-A520 som har en bredare anläggningsyta och liknar SPD-SL-pedalerna. 375:- på CC, svårslaget.

Racerpedaler
Looks system är inte detsamma som SPD-SL, som är Shimanos racerpedalsystem, men dom är snarlika.

För att göra det lite förvirrande så brukar uttrycket "SPD" i cykelkretsar användas för alla clipless-pedaler i allmänhet, trots att det egentligen är Shimanos namn (Shimano Pedalling Dymanics) på deras clipless-pedaler. "SPD-SL" är dock inte det man brukar kalla racerpedaler utan det är just Shimanos system för racerpedaler. Att kalla Looks pedaler för en SPD-SL-pedaler är därför väldigt förvirrande.

Fördelen med racerpedaler är att klossen har större anläggningsyta (area) mot skon och racerpedaler är i allmänhet mer justerbara i form av hur rörlig klossen är och vilken vinkel på pedalen klossen har. Att inte kunna gå med racerpedaler beror på att man helt enkelt inte behöver gå med dom. Ungefär som att man inte knallar omkring med skridskor eller utförsåkningspjäxor även om det är fysiskt möjligt. En del racerpedalklossar är dock mer gångvänliga än andra. SPD-SL-klossar (Shimano) är t ex mer gångvänliga än Looks och Speedplays klossar.

Att du får ont i knäna när du använder racerpedaler beror med stor sannolikhet på att du justerat dina klossar felaktigt. Det är ibland millimeterprecision som gäller om inte pedalen har väldigt mycket rörelse (float). Domnade fötter beror oftast på skorna. Alla är inte stöpta för att tåla superstyva kolfibersulor, men även passformen på skon påverkar detta. Formgjutna sulor kan även vara nödvändigt om man har problemfötter. Det kan även vara bra för knäna.

Racerpedaler
Absolut så måste man ha racer skor och pedaler om man ska köra racer på mer seriöst.
Det är skit samma om du har en bra mtb skor för mtb pedaler och klossar blir så rörliga i sidled vilket är inget bra när man står upp eller sitter och tar i.

Look pedalerna är helt ok, men köp inte titan carbon pedalerna de håller typ bara i 3månader sen är det carbon ytan nersliten och det glappar som en mtb pedal vilket är obehagligt.

Shimano ultegra och dura - ace är säkra köp. Får lite vad man betalr för.

Sen för guds skull sluta använda argumentet att det ej går att gå i racer skor vilket är sant.
Men varför gå när du kan cykla?

Stanar man på fika så parkera cykeln vid bordet så du slipper gå eller ta av skorna.

Racerpedaler
Tack JT för förklaring av förkortningarna!

Märkte inget av den stora anliggningsytan jfrt med mina befintliga pedaler. Kan ju bero på att jag, som jag skrev, endast är amatör som tycker om att cykla. Tävlar inte.

Pedaler/skor jag provade var givetvis korrekt justerade (annars skulle jag väl inte skriva om det här?) och jag använde samma fotbäddar som tidigare, så klart. Spelet i sidled var något större med Look än Shimano, föredrar själv något mindre men inte noll. Jag vill inte påstå att knäproblemen specifikt beror på Look eller ens pedaltypen men det var vad som hände när jag testade.

Klart man vill kunna gå med sina cykelskor. För mig är det dessutom nödvändigt då jag inte kan cykla ut ur och in i lägenheten. Jag var tvungen att gå med utförsåkningspjäxorna i Sälen också, för att kunna ta mig hem, det var heller inte roligt. För er som bara tävlar i cykel kan jag tänka mig att foten aldrig rör vid marken och då spelar det ingen roll med stora grunkor under sulan. Ni vet säkert att uppskatta den stora anliggningsytan också.

Sune L: Givetvis har jag inte MTB-klossar och MTB-pedaler på min racer utan SPD för landsväg. MTB-pedaler har nog för liten anliggningsyta - har dock aldrig provat själv, men det ser ut så. Med skor med platt sula kan jag med lätthet gå in i en affär och köpa en glass, laga punkan eller bara stanna och gå runt i naturen! För mig är det ett relevant argument men uppenbarligen inte för dig. Vi är väl olika.

Racerpedaler
Fast varken look eller shimano klossar är speciellt svåra att gå med jämmfört med speedplays klossar med blank metallyta. De kan vara grymt hala på vissa underlag. Fast det löser man ju med ett gummiöverdrag.

Föredelen med pedalmodellen är ju annars att du får ett fullt kalibrebart float. Allt mellan noll och hur många grader det nu är som är maxfloat.

Tillbaka
Topp