Racing Ralph UST, WTF?!

greblleM

Ny medlem
Racing Ralph UST, WTF?!
Köpte ett par Nobby Nic och Racing Ralph UST EVO herrejösses med extra allt. Nobby Nic går att få på fälgen och pumpa, men Racing Ralph är för det första ett helt styrkepass att få på, och sen stört omöjliga att pumpa! Testade till och med att tejpa igen längs båda kanterna för att luften skulle få en liten gnutta till chans att kränga ut däcket, men icke.

Tips? Har ingen kompressor, bara en vanlig golvpump (som är bra).

Racing Ralph UST, WTF?!
prova att kränga på däcket med en slang i först så det lixom anpassar sig lite, sen bara att ta ut slangen och blåsa upp däcket som vanligt. kanske funkar kanske inte, men väl värt ett försök tills du kan gå till en kompressor

Racing Ralph UST, WTF?!
felixtb, det är ett slanglöst däck.

Har provat med en vanlig slang i också för att kränga ut det lite. Efter det var det lite lättare att få på däcket men det gick fortfarande inte att pumpa upp det. Hade gärna kört NN i fram och RR i bak, men nu verkar det bli NN både fram och bak såvida det inte går med tvål.

Racing Ralph UST, WTF?!
kan inte söka och länka bra från mobilen men för inte så längesedan löstes det problemet här genom att använda ett annat däcks luft med en enkel moddad nippel/nippel-slang. Någon som hittar?

Racing Ralph UST, WTF?!
Fy för satan, det där är ju hopplöst, jag har försökt ett antal ggr med fotpump, aldrig lyckats.

Tips
Macken - kompressor
Clas Ohlson - punkaspray
Eller snörstumpsmetoden,

Racing Ralph UST, WTF?!
andematt skrev:
-------------------------------------------------------
> kan inte söka och länka bra från mobilen men
> för inte så längesedan löstes det problemet
> här genom att använda ett annat däcks luft med
> en enkel moddad nippel/nippel-slang. Någon som
> hittar?

Bra där andematt, hur kunde jag glömt Dr Baltazars lösning?
http://happymtb.org/forum/read.php/1/1724817/1759265

Racing Ralph UST, WTF?!
Om du lägger i det me slang i pumpar upp så det åker ut runt hela fälgen och sedan lossar du bara ena sidan på däcket och tar ut slangen där och sätter på igen så borde det funka, annars får du väl offra en slang och bara öppna precis vid ventilen och klippa sönder slangen och dra ut den så har du bara 10-15cm som inte sitter rätt (vet inte om detta funkar men kan ju testa;-)

Racing Ralph UST, WTF?!
Mitt tips blir att se till att båda däckets kanter ligger mitt i "kanalen" i mitten av fälgen när du kränger på den sista biten. Har ena sidan krypit upp mot fälgkanten kan tajta däck bli svåra att få på... Beror ju sen på vad du har för fälg etc...

/M

Racing Ralph UST, WTF?!
WTF Edition är för oss som tycker om att tortera fingertopparna! :P

Än en gång, har testat med slang för att "töja" ut däcket lite. Blev lite bättre men inte tillräckligt. Ska testa snörtricket, det känns teoretiskt i min värld som en riktigt smart lösning! Tack för det tipset! =)

Racing Ralph UST, WTF?!
Du ska inte bara töja ut däcket, utan får det att hoppa upp och ligga fast på insidan fälgkanten. Kräver 3-4 Bar, det smäller ofta fast i olika steg.

Ta sen ur slangen försiktigt utan att däcket hoppar ner igen på ena sidan.

Sen ska du prova att skruva ut innerventilen så att luften kan passera mer obehindrat (det blir större hål utan innerventil). Det brukar också hjälpa. Pumpa 3-4 Bar igen.
När däcket väl hoppat fast släpper du ut luften. Häll gegga genom ventilhålet och skruva sedan tillbaks innerventilen och pumpa upp igen.

/Magnus

Racing Ralph UST, WTF?!
Har äntligen lyckats bängla på däcket nu. Har pumpat upp båda däcken till ett ganska hårt tryck (mycket hårdare än vad jag kommer att ha när jag cyklar) och de håller luften bra utan gegga och sånt.
Hjulen är Crank Brothers Cobalt för övrigt..

Mina fingertoppar är för övrigt lite ömma nu. :P

Tillbaka
Topp