Räcker 250W

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Räcker 250W
Hej,

Cyklar idag med barn till skola och förskola i en Cargobike utan assistans. Det GÅR, men det är ta mig tusan rätt tufft i uppförsbackarna med 90 kg chaufför, 50 kg cykel och 30 kg barn + lite annat slask i flaket. Ibland vill dessutom 25 kg barn till åka med.

Så jag funderar på att antingen stoppa dit motor själv (lite bökigt då det är navväxel och fotbroms på denna så hur jag än gör blir det pyssligt) eller köpa nytt (typ Babboe Big E). Frågan är om jag kommer tycka att det hjälper till eller kommer jag ändå få kämpa på själv? Då är det inte riktigt värt besväret.

Har egentligen aldrig cyklat elcykel så jag vet inte hur mycket hjälp det ger, kommer jag slippa tröskelpulsträning på väg till förskolan, sista backen är 30 höjdmeter på 500 meter vilket är något av en pulshöjare.

Räcker 250W
Jag har bara testat vanlig 250 w /25 kmt elcykel men den effekten skjuter på bra om man bara växlar ner tillräckligt och kan trampa själv. Backen är ju inte så extrem heller (6%) så det borde räcka då du själv säkert kan bidra med 250 w de sista 500 m.

Räcker 250W
Det är ju lite potentiellt mer än dubbla vikten mot ett vanligt ekipage om flaket är fullt med barn plus att cyklarna är tunga.

Kanske är det bäst att satsa på mid-drive för att kunan växla ner även elmotorns kraft, även om jag ser en poäng i att ha navmotor och slippa slita ut drivlinan på samma sätt.

Räcker 250W
Du kan ju ha upp till 1000W-25km/h och köra den som elmoped. Får även köras på cykelbanor om inte särskild skylt förbjuder det. Det borde räcka till de flesta backar.

Räcker 250W
Med tanke på att du verkar vilja transportera upp en mindre husvagn för berget/backen är jag tveksam. 250 watt ger ju inte såån extrem fart i en 6% backe ens på rejser

Räcker 250W
Jag har en trehjulig lådcykel på ca 70 kg med 250 W motor. Barnen i lådan väger tillsammans ca 60 kg. Jag bor i Spanien och det är en del smått branta backar på väg till och från skolan. 250 W gör en värld av skillnad, utan det skulle det aldrig gå. Vore man inte cyklist vore det nog motigt även med motor.

Räcker 250W
Elmoped lär ju kräva typgodkännande misstänker jag.

Men jag tar mig ju upp utan assistans om än med visst mått av kamp så med 250W, helst genom ett växelsystem, så borde det funka. Gör inget om det går långsamt.

Räcker 250W
Ja med växlar lär det funka fint med 250 W, så länge det är fråga om en motor kopplad till vevpartiet.

Ser att det finns bafang-kit som är anpassade för fotbroms, vad nu detta innebär.

Räcker 250W
Välj motor noga så att du får en stark. Det gör storskillnad på en sniken motor som ger 30nm och tex någon av dom finare fabrikatens som ger 60-80nm på max vid 250watt.

Räcker 250W
Många mid-drive ger betydligt mer än 250W i maxeffekt och kan göra det enligt reglerna för elcykel, så länge motorns kontinuerliga märkeffekt är max 250W. (Lurigt, knepigt och kanske dåligt, men så är reglerna.)
Jag har inte testat så många elcyklar någon längre stund, men min egen Batavus Pulzar med Yamaha PW-motor ger bra skjuts. Den ger maximalt runt 500W vid 70 i kadens.
På väg till jobbet har jag en backe på 27 höjdmeter som är runt 400m lång.
Jag är rätt tung och hela ekipaget väger över 165 kg med vardagspackningen. Det innebär att det krävs ungefär 44500 J för att ta sig uppför backen.
Det blir inga 25 km/h uppför, men åtminstone drygt 15 km/h med minimal ansträngning. Med andra ord, strax under 500W under knappt 100 sekunder. Motorn kan bidra med maximalt 280% av vad jag själv trampar, så jag behöver bidra med knappt 130W och motorn med runt 370W.

Räcker 250W
Jag har nyligen installerat ett Bafang-BBS02-system på 250W på en cykel och det beter sig trevligt men det har ingen chans mot min Bosch Performance CX som också är på 250W. Båda cyklarna har begränsad toppfart men om man jämför backtagning skulle jag uppskatta att Bosch är nära nog dubbelt så stark. Kanske är watten som Kina-lumens. Men tillskottet är ändå tillräckligt för att det skall göra stor skillnad.

Jag är inte jätte-insatt i Bafangs alla produkter men om du vill ha lite möjlighet att konfigurera är det värt att välja en av de ”finare” display-alternativen.

Räcker 250W
Har kikat på Tongsheng TSDZ2 som verkar vara ett bra val om man vill köra mid-drive och konvertera själv.

Den finns också för fotbroms men egentligen är jag inte så förtjust i det, men är lite fast med det om jag inte byter cykel känns det som. Bromsarna är egentligen det sämsta med Cargobike:n, fotbroms bak och skivor fram som är i princip omöjliga att justera jämnt, det funkar en kvart sen är det ojämt igen och drar åt en hållet när man bromsar. Använder sällan eller aldrig frambromsen och om jag elkonverterar kommer jag köpa Tektro Auriga Twin.

Vill ha en ganska osynlig installation, till TSDZ2 finns tre olika val av display, ett med stor och två lite mindre som nästan kan passera som gripshiftreglage. Men risken finns ju att man missar något roligt, vill gärna ha USB-uttag och möjlighet att styra belysning. Får läsa på lite.

Sen finns ju risken att jag dödar Nexus 7-navet också, men de verkar rätt hållbara.

Stora fördelen med att konvertera Cargobiken är att den fortfarande kommer se oanseenlig ut. Den kommer parkeras ute över dagarna och det skulle jag inte känna för med en 40k-Livelo.

Räcker 250W
Bara så du vet, jag har dödat ett Nexus 7-nav. Det är en av anledningarna till att jag konverterade till utanpåliggande.

Räcker 250W
Min känsla är att det nog är enklare att efterkonvertera med mid-drive än rear-wheel om man vill ha lite kvalitet på grejjerna.
Jag har jobbat med utv av ett rear-wheel system och är partisk av det och stödjer ditt argument ang slitage på drivlinan. Dock kan det ju vara smutt att kunna slänga på ett nytt hjul av någon anledning emellanåt. Inte lika lätt om motorn sitter där.
Gällande ursprungsfrågan om 250W räcker så vill jag minnas att det är nominellt 250W som gäller. Systemen får peaka 500W. Tror du kommer få tillräckligt med hjälp i uppförsbacken.

Oavsett rear eller mid så rekommenderar jag ett system med momentsensor ist för speed sensor då dessa ger en bättre känsla.

Lycka till, Kul projekt! Jag cyklar runt på en efterkonverterad Bullitt och det är galet vad användbar den är.

Tillbaka
Topp