råd ang. bromsar MTB

auqatic

Ny medlem
råd ang. bromsar MTB
har problem med mina bromsar på mtbn( merida trail 300, bromsar Tektro Auriga, köpt ca 2,5år sedan) vid regn och fukta skriker dom som man nästan skäms vid inbromsning. kan även uppleva försämrad bromsverkan.

har testat alla tips och råd som jag hittat på alla dess trådar, inget som funkar.
varit i kontakt med grossist och dom råder mig att byta klossar alternativ även skivor, och ta kontakt med lokala ÅF, tyvär är jag inte jätteroad av att gyna denna då service och tillmötesgående inte ingår i hans ordförråd.

mina frågor är:

- byta skivor o klossar själv med orginal reservdelar, har aldrig gjort det innan, hur kneppigt är det?

- byta bromsar helt, annat märke, bättre kvalitet.( nån som har nått tips isf?)

- lämna till ÅF och låta han göra och han lär ta duktigt betalt vad han än gör. ( detta alternativ finns knappt på kartan)

tacksam för era tips, råd, tankar.

tack på förhand.

råd ang. bromsar MTB
Alla bromsar skriker, mer eller mindre. Jag har kört på avid och shimano, sambon har formula alla dessa har skrikit, Formula mer än de andra, men när de blir blöta är det inte så mkt att göra förutom att försöka bromsa dem torra igen. Visst går det att minska mängden skrik med hjälp av t.ex. andra belägg. jag tyckte att mina avidbromsar skrek mindre med organiska belägg.

råd ang. bromsar MTB
+1 på ovan har tre cyklar med skivbromssystem av olika fabrikat (Hayes, Avid, Tektro) och alla skriker fruktansvärt högt ibland. Hayes och Tektro skriker i blöta, Avid gnisslar när de är torra.

råd ang. bromsar MTB
Allt tar lite sämre i regn.

Om du aldrig har bytt belägg kan det helt enkelt vara så att de börjar ta slut och tar snett eller nåt.

Tror Auriga har samma ok som Draco som jag hade tidigare och de slet klossar något snett. Väldigt lätt att byta belägg och de kör med Deore-belägg så det finns mycket att välja på.

råd ang. bromsar MTB
Det blir lite sämre modulation tycker jag, men det kan vara placebo pga ljudet. Jag har inte kört dem tillräcklig mycket i regn för att göra en kvalificerad bedömning. Jag har Tektro Auriga hydr med 180 skivor F&B.

Mina Avid BB7 Road har jag kört ca 100 mil och de beter sig ungefär lika våta som torra. Det bettar lite bättre initialt i torrt, det är allt.

Hayes-bromsarna (mekaniska) på en numera såld cykel tog påtagligt mycket sämre då de var blöta, och tjöt.

Alla är dock överlägsna V-bromsar och jag är gammal nog att ha upplevt canti när de kom så jag bryr mig inte så mycket... :)

råd ang. bromsar MTB
har googlat vidare ang bromsarna och ett genomgående betyg verkar avara att dom är kassa vid våt väder.

var inne och kikade på crc och där finns lite olika belägg både org och andra som passar.
vad tror ni om man bytar belägg till annan kvalisort. kan resultatet bli bättre? bör jag även byta skivorna??

tacksam för ideer

råd ang. bromsar MTB
Man kan nog utan att ljuga för mycket säga att alla skivbromsar tar ganska bra om man jämför med fälgbromsar i det blöta.

Jag byggde ihop min gamla trotjänare med 14 år på nacken i våras. Den har inga skivfästen bak så där sitter en Magura hydralisk fälgbroms. Det bästa man kunde ha när det begav sig. På första rundan blev jag i en blöt nedförsbacke påmind om hur bra vi har det nuförtiden. När jag bromsar med den blöta bakbromsen accelererar cykeln ;) Det känns så i alla fall när man förväntar sig en inbromsning.

Skriker gör de flesta skivbromsar när de blir blöta, inte mycket att göra åt den saken. Kör V-bromsar ett tag så tänker du inte så mycket på det när du byter tillbaka till skivor...

Tillbaka
Topp