Råd angående cykelköp

Oskar_H

Medlem
Råd angående cykelköp
Hej allihopa!
Här kommer ytterligare en tråd där köpråd efterfrågas.

Har hängt runt här till och från enda sedan happymtb-tiden men har lyckats slarva bort mina gamla inloggningsuppgifter.

Det har blivit dags för mig att köpa en trail-cykel att ha i skogen och även kunna ta med mig upp till järvsö för utföraåkning. Tänker mig att 140-150mm fjädringsväg kan vara rätt lagom. 27,5"-hjul vill jag också ha. Har även snöat in mig lite på carbon-ram men vet egentligen inte varför, har aldrig haft det tidigare så är väl egentligen inget krav. Själv är jag 178cm med innerbenmått på ca 83cm. Känner mig lite lost på ramgeometri men kommer från en bakgrund med bmx, motorcykel-trial och nu på senare tid lite parkåkning i järvsö som gav mersmak. Tror att jag kommer att uppskattar smidiga och poppiga cyklar mest.

Har hittat några modeller jag gillar hyfsat men ingen jag verkligen fastnat för. Har en budget på runt 25-30k.

Tänkte köpa en Orbea Occam AM M30 men sista exet gick nyss så är tillbaka på ruta ett.

Favoriten just nu är Santa Cruz Bronson 2.1 C som är nersatt 1500pund och därmed hamnar inom min budget. Hade gärna valt S-specen men har nog bara råd med R-specen just nu tyvärr.

Annars har jag kollat på YT Jeffsy både AL och CF, verkar vara mycket cyklar för pengarna. Lika så Canyon Spectral, synd att man missade rean på dom bara..

Hittade även en Cube Stero 140 race. Verkar även den vara väldigt mycket cykel för pengarna. Med risk för att bli sågad vid fotknölarna nu då färg borde komma långt ner på priolistan när man väljer cykel men kan inte riktigt släppa att jag inte alls gillar färgen.

Frågan nu är ju om man ska köpa sig en Bronson där man får en sämre spec (men bättre ram kanske? Jag vet inte) eller om man ska köra på en Jeffsy Al (mycket bang for the buck) eller en CF-variant eller om man ska sluta löjla sig med färger och gå på Cuben.

Känner ni att jag har missat någon cykel så välkomnar jag hjärtligt fler förslag på modeller som kan passa mig.

Tack på förhand!

Mvh Oskar

Råd angående cykelköp
Såg också rätt lovande ut.

Hittade även denna på StartFitness: https://m.startfitness.co.uk/ibis-2017-mojo-hd3-nx-full-suspension-mtb-black-ib-0570.html . Någon här som har erfarenheter att dela med sig av om företaget eller cykeln? Eller någon av de andra förslagen i tråden för den delen?

Har också lite funderingar kring ramstorlekar. Antar att jag i.o.m. mina 178cm och innerbenlängd på 83cm hamnar någonstans i M-L men bör man satsa på den större eller mindre modellen?

Råd angående cykelköp
Oskar_H sa:
Såg också rätt lovande ut.

Hittade även denna på StartFitness: https://m.startfitness.co.uk/ibis-2017-mojo-hd3-nx-full-suspension-mtb-black-ib-0570.html . Någon här som har erfarenheter att dela med sig av om företaget eller cykeln? Eller någon av de andra förslagen i tråden för den delen?

Har också lite funderingar kring ramstorlekar. Antar att jag i.o.m. mina 178cm och innerbenlängd på 83cm hamnar någonstans i M-L men bör man satsa på den större eller mindre modellen?

Cykelkraft rear ut HD4 för endast tretusen mer än din länk. https://www.cykelkraft.se/ibis-mojo-hd4-nx-back-in-black
Du ska köra på en L på Ibis, vad det gäller cykeln så är det en trevlig cykel enligt många.
Har själv aldrig ägt en ibis, men tvivlar att du blir missnöjd.

Råd angående cykelköp
Tack för svaret! Blir fokus på L-modeller verkar det som. Har en kompis som sa samma sak.

Cykeln fanns endast som beställningsvara hos dom så 14-21 dagars leveranstid. Sen såg inte deras omdömen på nätet ang kvalitet på montering samt leverans och kundservice inte alls särskilt roliga ut så känner mig väldigt reserverat till att beställa från dom men samtidigt är det kanske oftast folk med negativa erfarenheter som tar sig tiden att recensera ett företag.

Råd angående cykelköp
Oskar_H sa:
Tack för svaret! Blir fokus på L-modeller verkar det som. Har en kompis som sa samma sak.

Cykeln fanns endast som beställningsvara hos dom så 14-21 dagars leveranstid. Sen såg inte deras omdömen på nätet ang kvalitet på montering samt leverans och kundservice inte alls särskilt roliga ut så känner mig väldigt reserverat till att beställa från dom men samtidigt är det kanske oftast folk med negativa erfarenheter som tar sig tiden att recensera ett företag.

Ingen erfarenhet av cykelkraft heller faktiskt.
Det var mest en heads-up ifall du var sugen på att klippa till på HD3:an från startfitness.

Råd angående cykelköp
Har handlat av Cykelkraft 2 ggr. Första gången en cykel andra gången lite tillbehör. Cykeln kom efter 6 dagar och det andra 3 dagar. Så kan varmt rekommendera dem efter mina egna erfarenheter, läser man deras omdöme så funderar jag ju om man haft tur dock :)

Råd angående cykelköp
Nån som har tips på någon LBS med skapigt utbud där man kan kika in å kolla lite i dalarna/gävleborg/uppsala/sthlm? Eller nån Internetshop som inte har 2-4 veckors leveranstid under sommaren? Har semester i 2 veckor till och sjukt cykelsugen.

Råd angående cykelköp
Liten update. Blev en 2018 SC Bronson 2.1 C med S-kit. Högg den sista i L enligt dom men tror det finns några M kvar för ca 3370 eur på ltmracing.com. Spansk sida men dom skickade till Sverige för 80eur. Inte fått hem cykeln än men hittills har de varit väldigt smidiga att ha att göra med.

Återkommer när jag fått hem den:)

Råd angående cykelköp
Hej!
Kort uppdatering. Fick hem cykeln precis nu. Man hinner vara jätteglad i ca 2 minuter tills man packar upp cykeln och ramen ser ut såhär på 3 olika ställen... vad gör man nu? Struntar man i det eftersom ramen endå kommer bli repig? Försöker man reklamera? Att dömma av emballeringen verkar cykeln blivit transportskadad då det ligger färgflisor i botten av emballaget och kartongen är sönderslagen på minst 5 olika ställen.

Bilagor

• 20180816_131700.jpg
    20180816_131700.jpg
    118 KB · Besök: 101
Råd angående cykelköp
Reklamera omedelbart. Det är vad jag hade gjort i alla fall. Dokumentera och ta så mycket bilder du kan på både cykel och emballage, så får cykelbutiken kräva transportören på ersättning senare.
Men viktigaste är att du utan onödigt dröjsmål kontaktar butiken, reklamerar och ställer krav, och att Du blir ersatt med antingen ny leverans av ny cykel, eller ett rejält prisavdrag.

Senast redigerad av en moderator:
Råd angående cykelköp
Det var så jag också kände. Har kontaktat butiken och frågat hur vi ska gå vidare samt bifogat bilder på både emballage och skador. Får se var det tar vägen.

Edit: uptäckte under kvällen även ytterligare repor/skav på både kronan, yttre samt inre gaffelben. Skickade denna information tillsammans med bilder på emballage samt skador till webshopen som lovade att återkomma med alternativ på måndag när deras logisitkchef var på plats och kunde kontakta fraktfirman. Vi får se var detta leder.

Senast ändrad:
Råd angående cykelköp
Hej! Glömde av att återkomma med mer info ang detta. Allt löste sig till slut. Ltm racing skötte det jättesnyggt trots att det inte var dom som gjort fel utan fraktbolaget. fraktbolaget var sega att höra av sig till ltm racing så efter ca en vecka bestämde de sig för att lösa detta själva och sedan driva det vidare med fraktbolaget. Jag fick en ny cykel av dem och hade jättebra support genom hela processen. Fick också lite småprylar gratis för att det tog 3-4 veckor längre tid för mig att kunna dra ut och cykla. Har hunnit ut ett antal gånger och måste säga att jag är supernöjd med min Bronson:)

Tillbaka
Topp