Råd cykelinställning

lillnysta

Medlem
Råd cykelinställning
Hej!
Är ny på cykling och har köpt mig en gravelbike plus en trainer ihop med Zwift. Testade ladda ner en app för bike fit på lite skojs skulle då jag känner mig osäker på inställning med sadel osv. Fick detta resultat. Hur tycker ni det ser ut? Har hela tiden haft en känsla att jag sitter för högt upp och har styret för långt fram men när jag väl ser mig själv på bild för första gången tycker jag inte det vad tror ni?

Finns det redan tråd för detta får admin gärna flytta detta till relevant ställe.

Mvh
Daniel

Bilagor

• IMG_2181.png
    IMG_2181.png
    548.1 KB · Besök: 287
  • IMG_2182.png
    IMG_2182.png
    544.1 KB · Besök: 271
  • IMG_2183.png
    IMG_2183.png
    530 KB · Besök: 268
Råd cykelinställning
Kameran borde nog placeras längre ned för att få rätt vinklar.

Tycker det är svårt att ge råd för det är väldigt individuellt men själv vill jag ha styret högre upp för att i aeroposition kunna ha helt vågräta underarmar utan att körställningen blir okomfortabel. Tycker jag ser en hel del med får låga styren på vägarna hos de som är nya på landsvägscykling.

Senast ändrad:
Råd cykelinställning
Håller med om det individuella. Ryggar, ben och armar är inte stöpta i samma form. Tycker att du sitter litet för nära styret. Cykelskor med klackar påverkar positionen också.

Råd cykelinställning
Tack för era svar ?? ska ta nya bilder. Inser att frugan stod båda lite bakom centrum av cykeln samt för mycket vinkel uppifrån.
Känslan är att ramen är för lång när jag sitter på den. Men håller med er att den snarare ser liten ut på bild ?

Råd cykelinställning
Jag tycker det ser rätt bra ut, jag är ingen bike-fit expert iofs. Det ser avslappnat ut i armarna, ingen låst armbåge eller så.

Om styret känns lite långt bort kan det ibland lite o-intuitivt kännas bättre om man sänker styret ytterligare, rent tekniskt hamnar styret då ännu längre fram men överkroppen lutar också mer framåt och man når lite längre. Men mer framåtlutad betyder att det blir jobbigare för nacken att hålla upp huvet och titta på vägen, så det kan behöva lite mil på vägen innan man tål det. Som det ser ut på bilden nu tycker jag lutningen på ryggen ser "lagom" ut för gruscykling.

Justera sadeln framåt-bakåt kan man också göra i brist på olika längder på styrstam. Vid finlirs-bike-fit då kan framåt-bakåt-positionen vara viktig, men för vanligt folk så brukar det inte spela så jättestor roll om sadeln är nån centimeter fram eller bak relativt pedalerna, så det kan vara värt skjuta fram sadeln lite om man tycker det är långt fram till styret.

Råd cykelinställning
Som sagt är det litet annorlunda med cykelskor på, men med rakt ben ska häl/bakre mellanfot träffa trampan perfekt så foten är i våg utan spänningar.
Sadeln ska vara i våg - för det allra allra mesta - och du ska ha gott stöd av den utan skavningar. Höjden bör vara så att du trampar utan att gunga sidledes, då är den för hög. För låg sadel gör trampandet obekvämt med höga knän, men det problemet ska vara ordnat med det raka benet, (första meningen).
Man duckar vinden på racer (om det inte är uppförsbacke), och då vill man hålla huvudet lågt och armbågarna ca 90 grader och nära kroppen. Som nybörjare, motionär och äldre fixar man svårligen det. Man kan i alla fall ha i åtanke att, om man böjer sig framåt och tittar rakt ned, så har man ögonen i linje med styret.

Råd cykelinställning
[Tramsvarning]

1) Ta ut en linje genom styret - röd linje.
2) Flytta sen ögonen längs de blå pilarna till dess ögonen befinner sig vid de gröna punkterna i linje med styret.
3) Titta rakt ned i backen.
4) Perfekt sittposition!

1701353490027.png

Lämpligen flyttar du med huvudet och resten av kroppen när du i steg 2 flyttar ögonen.

Råd cykelinställning
Tänk också på att det som känns bra inne kanske inte alls känns bra ute. På bilderna tycker jag att det ser ut som att du sitter lite för nära styret, men som redan påpekats så kan det vara kamerans vinkel som stökar till det. Ett bra tips är att sätta en statisk kamera och filma dig själv när du cyklar på trainern.

En annan väldigt viktig grej är att du har cykeln i rätt vinkel när den står på trainern. Oftast behöver man höja upp framhjulen lite så fram och baknav blir vågräta.

Den här filmen tyckte jag var rätt bra när jag själv meckade med sittställningen för nåt år sen:
Det går att hitta många bra filmer om bikefit på Youtube.

Tillbaka
Topp