Råd gällande bockcykel, storlek och justeringar.

Juhlin

Aktiv medlem
Jag har en White GX 2021 i storlek S 52.(Första bockstyre)

Använder den till träning och några gånger om året till bikepacking.

Den känns okej i storleken, men inte perfekt, har svårt att definiera exakt varför men lite trång ibland, lite svårt att sitta bra längre tid utan att glida på sadeln, semi slicks i 42mm, går lite som en pansarvagn.

Haft ett sug efter något lite rappare och mer renodlat för landsväg och snubblade över en CX som såg lite rappare ut, men jag är lite fundersam över storleken. Det bör vara en L 57 vilket känns som ett väldans kliv från nuvarande, men jag är heller inte säker på storleken då det är lite svårt att mäta exakt.

Har provrullat den aktuella cykeln och kände direkt att hoodsen var längre bort, kanske 2,5 cm längre än muskelminnet villa ha händerna. Men spontant inte våldsamt obekvämt, mera utsträckt.(10del GRX på min nuvarande 10del 105 på provcykeln)

I bocken kändes den ganska okej, faktiskt kanske bättre än min nuvarande.

Noterade efter provturen att sadeln var maxxad längst bakåt ända tills railsen fysiskt säger stopp.
Det sitter en 100mm stam på cykeln.

Slog upp cyklarna på GG och tycker inte det verkar vara så fasligt stor skillnad, snarare lämplig storlek om jag vill prova en lite rymligare cykel, men jag är rätt usel på cykelgeometri så jag kan såklart ha fel.
Standover var klart högre, underredet ligger mot övre röret när jag står över cykeln, hade dock vanliga jeans och inte cykelbyxor vid provtillfället.

Utelämnar medvetet vilken cykel jag kikat på och hänvisar till siffrorna för att undvika att färga åsikter.

Frågan är väl, är cykeln för stor för mina 175cm?
Ska jag överge denna cykel eller kan det vara något som kan fungera med lite justering av sadel och kanske en 80-90stam?

Screenshot_20250504-231138.webp

Man skulle kunna anpassa med kortare stam för att har styret på önskade positionen, om du inte vill har styret mycket lägre. Styret går att har lite lägre med en -17 grad stam. Då får du en modern gruscykel geometri. Såna cyklar har lång reach och kort stam. Det vekärkar funka bra. Men just om du vill har en cykel med rapp känsla är det bättre med en lite mindre ram.

Hur lång stam kör du nu?

Man skulle kunna anpassa med kortare stam för att har styret på önskade positionen, om du inte vill har styret mycket lägre. Styret går att har lite lägre med en -17 grad stam. Då får du en modern gruscykel geometri. Såna cyklar har lång reach och kort stam. Det vekärkar funka bra. Men just om du vill har en cykel med rapp känsla är det bättre med en lite mindre ram.

Hur lång stam kör du nu?
I dagsläget kör jag med 90 stam -7°

Men jag borde prova en 100 stam eller annat styre, upplever som sagt cykeln som aningen trång ibland.

Jag börjar långsamt inse att en 57 helt enkelt blir för stor, det blir för mycket "sminka gris" och kommer sannolikt aldrig bli riktigt bra.

Tråkig insikt eftersom jag gillade känslan i cykeln och den var lagom omodern, praktiskt taget ocyklad och med rätt prislapp, jag får nog låta den vandra vidare.

Brukar inte en bikefit ingå när man köper en lvg/gravel? 🤔 Det gjorde det för mig
Inte en ”riktig” bikefit, tror jag. Är nog i undantagsfall. Är det en kunnig tant/gubbe som säljer, typ på Erlan i Varberg, får köparen lite hjälp på vägen men en ordentlig genomgång med mätning av vinklar, justering av pedaler, filmning, rundtrampskoll med mera, brukar väl kosta pengar?

Jag killgissar utifrån vad jag har ”hört”. Själv har jag aldrig köpt en ny cykel. 😬

Inte en ”riktig” bikefit, tror jag. Är nog i undantagsfall. Är det en kunnig tant/gubbe som säljer, typ på Erlan i Varberg, får köparen lite hjälp på vägen men en ordentlig genomgång med mätning av vinklar, justering av pedaler, filmning, rundtrampskoll med mera, brukar väl kosta pengar?

Jag killgissar utifrån vad jag har ”hört”. Själv har jag aldrig köpt en ny cykel. 😬
Det varierar nog vilken butik man köper på.
Egentligen spelar det i ingen roll hur vida det mäts hit och dit, jag som köpare ska ju ha en cykel som passar mig, annars har ju butiken misslyckats katastrofalt.

Egentligen spelar det i ingen roll hur vida det mäts hit och dit, jag som köpare ska ju ha en cykel som passar mig, annars har ju butiken misslyckats katastrofalt.
Det spelar stor roll. En jätteskillnad på att få en cykel i rätt storlek och på att få samma cykel inställd efter dina mått, din flexibilitet och ditt sätt att cykla. Alla mina cyklar är i "min" storlek, men det var först efter att jag gjort en seriös bikefit som jag satt riktigt bra på dem. Ganska få butiker har möjligheten att göra en bikefit, i Storgöteborg finns det kanske två, till exempel.

I dagsläget kör jag med 90 stam -7°

Men jag borde prova en 100 stam eller annat styre, upplever som sagt cykeln som aningen trång ibland.

Jag börjar långsamt inse att en 57 helt enkelt blir för stor, det blir för mycket "sminka gris" och kommer sannolikt aldrig bli riktigt bra.

Tråkig insikt eftersom jag gillade känslan i cykeln och den var lagom omodern, praktiskt taget ocyklad och med rätt prislapp, jag får nog låta den vandra vidare.

Om du gillar känslan så köp den! Det här är bara känslan som skiljer sig, det är ingen rätt eller fel. Som sagt har många moderna grushojar liknande geometri. Men kankse är det bra att prova en lvgcykel i "rätt" storlek för att känna på skillnaden.

Jag kör i nuläget på en ganska traditionell 58a med liknande geo som den du jämför med. Jag tycker att den känns för lång men framför allt för hög för mina 179cm och 86cm innerbenslängd. Stamen jag kör med är 75mm lång och -25 grader. Tidigare körde jag med 60mm stam men då blev styrningen väldigt nervös.

Som en helhet fungerar det väl okej men när jag köper nytt så kommer det bli något med 53-55 cm överrör och betydligt lägre stack. Jag har egentligen gjort min nuvarande cykel så liten som den kan bli utan att påverka upplevelsen för mycket.

Med det sagt har jag väldigt svårt att se att cykeln du tittar på inte skulle bli alldeles för stor. Som du skrev så kändes den lite lång vilket förmodligen är ett tecken på att den egentligen är ganska mycket för lång; vi är ganska bra på att anpassa oss.

Jag hade testat runt lite med annat styre (smalare kanske?), setback på stolpe, stam osv. först. innan du kollar på annat. Din nuvarande borde inte vara några problem att få till hyfsat.

Tack för uppmuntrande ord!

Jag resonerar lite som Berk och Johan ovan, den är för stor men med lite kompromisser borde den gå att göra tillräckligt liten för att den ska duga utan att man skadar sig, vid rannsakan är det för mig värdefullt att prova lite andra bockcyklar och storlekar för att lära mig vad jag vill och inte vill ha i en bockstyre.

Den är inte målet utan en del av resan. 👍

Jag kan tillägga att jag nuförtiden väljer mina lvg och gruscyklar en storlek "för liten". Jag sitter gärna djup och stack på "rätt" storlek är för hög för mig (utan att byta till en -17 grad stam). Längd (effektiva reach) blir ändå bra med slammad stam och sadeln max bakåt. Dessutom bonus att det är snyggare. De flesta vill dock sitta mer upprätt än jag.

Jag kan tillägga att jag nuförtiden väljer mina lvg och gruscyklar en storlek "för liten". Jag sitter gärna djup och stack på "rätt" storlek är för hög för mig (utan att byta till en -17 grad stam). Längd (effektiva reach) blir ändå bra med slammad stam och sadeln max bakåt. Dessutom bonus att det är snyggare. De flesta vill dock sitta mer upprätt än jag.
Jag är lite inne på samma spår. Vill man ha låg stack så gå ner en storlek och mer upprätt upp en storlek. Man kan ju oftast justera längden med stammen då det oftast bara är någon centimeter skillnad. (om man väljer mellan två storlekar då, ex S och M)

Du bör ha en racer med en 55 cm ram, en M brukar vara 54-55. L, blir stor, och otympligt, visst rakt fram ok. S(~51-53) är för litet för ren racer, men är det för en cykelcross, är det nog ok.

Du bör ha en racer med en 55 cm ram, en M brukar vara 54-55. L, blir stor, och otympligt, visst rakt fram ok. S(~51-53) är för litet för ren racer, men är det för en cykelcross, är det nog ok.
Bra input.
Ja, i ett idealfall håller jag med.
Det tilltänkta användningsområdet för det nya prospektet är mina vanliga träningsrundor och det är ganska mycket rakt fram.
Jag kommer behålla min gamla cykel, en dedikerad tränings/långdistans cykel öppnar möjligheter att behålla grövre däck på den befintliga och inte behöva skruva av och på pakethållare, kanske skruva dit skärmar permanent osv.

Det går naturligtvis att använda den gamla som träningscykel ändå, men det är lite trist att träna på en cykel utrustad som en packåsna för att klara att cykla på banvallskross.

Brukar inte en bikefit ingå när man köper en lvg/gravel? 🤔 Det gjorde det för mig

Bike fit ingår normalt aldrig vid köp av en cykel. Det gjorde det med mycket stor sannolikhet inte i ditt fall heller. En enkel inmåttning av dig troligen ja, men ingen bike fit. De få cykelbutiker som har den kompetensen säljer det som en tjänst som är allt annat gratis.

Se inlägget ovan. Butiker misslyckas ibland och ibland säljer de avsiktligt det de har hemma.

Bra input.
Ja, i ett idealfall håller jag med.
Det tilltänkta användningsområdet för det nya prospektet är mina vanliga träningsrundor och det är ganska mycket rakt fram.
Jag kommer behålla min gamla cykel, en dedikerad tränings/långdistans cykel öppnar möjligheter att behålla grövre däck på den befintliga och inte behöva skruva av och på pakethållare, kanske skruva dit skärmar permanent osv.

Det går naturligtvis att använda den gamla som träningscykel ändå, men det är lite trist att träna på en cykel utrustad som en packåsna för att klara att cykla på banvallskross.

Om du har möjlighet bör du göra en bike sizing för att få lämpliga stack och reach mått. Pain free power i Kista erbjuder den tjänsten för 1000 kr. Har för mig att du bor söderut och där känner jag tyvärr inte till någon. Notera att bike sizing och bike fit är olika saker.

Det går att göra olika justeringar som kan ge ett acceptabelt eller i bästa fall bra resultat. Ibland går det däremot aldrig att få till ett riktigt bra resultat. Jag valde att sälja en nyinköpt racer just av det skälet.

Om du har möjlighet bör du göra en bike sizing för att få lämpliga stack och reach mått. Pain free power i Kista erbjuder den tjänsten för 1000 kr. Har för mig att du bor söderut och där känner jag tyvärr inte till någon. Notera att bike sizing och bike fit är olika saker.

Det går att göra olika justeringar som kan ge ett acceptabelt eller i bästa fall bra resultat. Ibland går det däremot aldrig att få till ett riktigt bra resultat. Jag valde att sälja en nyinköpt racer just av det skälet.
Nja, söder om Sveriges mittpunkt, norr om merparten av Sveriges befolkning? 🤔

Hemmahörande i Västeråstrakten.

En vacker dag ska jag göra en bikefit, men eftersom jag främst identifierar mig måntenbajker så blir det nog på en sån först o främst.

Nja, söder om Sveriges mittpunkt, norr om merparten av Sveriges befolkning? 🤔

Hemmahörande i Västeråstrakten.

En vacker dag ska jag göra en bikefit, men eftersom jag främst identifierar mig måntenbajker så blir det nog på en sån först o främst.

Då är ju Kista ändå rimligt. Bike sizeing syftar till att hitta lämpliga stack- och reachintervall. Bike fit är när man ställer in cykeln efter dig. Jag rekommenderar starkt en bike sizeing.

Edit: för lvg och gravel är det mycket känsligare att storleken är rätt än för MTB.

Senast ändrad:
Att få rätt storlek på cykeln är viktigt, och tyvärr är det inte alltid som ens kroppsbyggnad korresponderar med hojens standardmått. Jag är 175 centimeter och "ska" köra 54-55, men med mina ganska korta ben bör jag kanske "egentligen" ha en storlek 53 (grenmått på 82 centimeter). Har alltid ett väldigt litet sadelstolputstick på mina hojar. Min fru har också 82 centimeters grenmått men är 164 centimeter, och skulle inte kunna köra en av mina cyklar då överröret blir alldeles för långt. Till exempel.

Senast redigerad av en moderator:
Att få rätt storlek på cykeln är viktigt, och tyvärr är det inte alltid som ens kroppsbyggnad korresponderar med hojens standardmått. Jag är 175 centimeter och "ska" köra 54-55, men med mina ganska korta ben bör jag kanske "egentligen" ha en storlekt 53 (grenmått på 82 centimeter). Har alltid ett väldigt litet sadelstolputstick på mina hojar. Min fru har också 82 centimeters grenmått men är 164 centimeter, och skulle inte kunna köra en av mina cyklar då överröret blir alldeles för långt. Till exempel.

Med "egentligen" menar du då gammaldags standard uppfattningar (som tyvärr finns kvar på många ställen)? Med en lång överkropp behöver man en längre cykel, inte en kortare (mindre storlek). Endå frågan är då om man kan får styret tillräckligt lågt.

Med "egentligen" menar du då gammaldags standard uppfattningar (som tyvärr finns kvar på många ställen)? Med en lång överkropp behöver man en längre cykel, inte en kortare (mindre storlek). Endå frågan är då om man kan får styret tillräckligt lågt.
Nja, jag menar att det allra bästa var som det var förr, det vill säga att man hade en möjlighet att få sin racer byggd efter sina mått till en kostnad betydligt lägre än i dag.

Precis som du säger är problemet att få ett tillräckligt stort drop mellan sadel och styre, enär sadelstolpen alltid sitter lågt. Kanske är det bättre att välja en mindre storlek och ha en längre styrstam, till exempel. Det beror på vilken cykel vi talar om etc etc.

Om man idag kör 90mm stam och kollar på en cykel med 22mm längre reach, vore det inte bra att byta till 110mm stam på nuvarande cykel och testa det först?

Det är lättare att göra en cykel större än mindre, så dumt att köpa för stor storlek. Kollar man på bikefit-videos (t ex https://www.youtube.com/@Cade_Media) så menar de ju att vanligaste misstaget är att köpa en för stor cykel.

Nja, jag menar att det allra bästa var som det var förr, det vill säga att man hade en möjlighet att få sin racer byggd efter sina mått till en kostnad betydligt lägre än i dag.

Jag vet inte. Förut var cykel byggare mycket konservativa och devflesta byggare som är kvar verkar vara mycket konservativa. Jag får en känslan att man kan får en cm hit eller dit men inget de inte tycker om.

Precis som du säger är problemet att få ett tillräckligt stort drop mellan sadel och styre, enär sadelstolpen alltid sitter lågt. Kanske är det bättre att välja en mindre storlek och ha en längre styrstam, till exempel. Det beror på vilken cykel vi talar om etc etc.

Det finns så många märken att välja emellan att man kan hitta något som passar. Ännu har inte alla samm geometri. Det har också blivit bättre med race och endurance geometri. Bäst är Fairlight som har en låg och en hög version i varje storlek.

Om man idag kör 90mm stam och kollar på en cykel med 22mm längre reach, vore det inte bra att byta till 110mm stam på nuvarande cykel och testa det först?

Det är lättare att göra en cykel större än mindre, så dumt att köpa för stor storlek. Kollar man på bikefit-videos (t ex https://www.youtube.com/@Cade_Media) så menar de ju att vanligaste misstaget är att köpa en för stor cykel.
Javisst, du har helt rätt.
Om ändå säljare hade oändligt med tålamod och en själv kunde avsätta all nödvändig tid till att planera sin hobby, allt skulle vara enklare.😄

Cykeln blev köpt, alla bra beslut tas under tidspress...

I helgen byter jag stammar mellan cyklarna och försöker få den att funka.

Jag är ganska inställd på att den blir för stor, men det är en flera år gammal cykel i gott skick som kostade rätt pengar, får jag det inte att funka hoppas jag kunna gå ekomiskt nollsumma och erfarenhetsmässigt rikare.

Nej. Man borde veta hur lång avstånd mellan sadel och styre man vill har. Sen kan man anpassa stammen på nya cykeln.

Varför skulle det vara lättare att göra en cykel större? Det är väl lika lätt att byta till en kortare stam än till en längre?

Varför skulle det vara lättare att göra en cykel större? Det är väl lika lätt att byta till en kortare stam än till en längre
Större negativ påverkan av en kortare stam(<80mm) än längre på racer(bockstyrecykel). Beror nog till stor del på vilka längder man pratar om dock.

Höjden är ju också viktigt och där är det ju betydligt lättare att höja styret än att sänka det om man inte kör med extrema vinklar på styrstammen.

Jag vet inte. Förut var cykel byggare mycket konservativa och devflesta byggare som är kvar verkar vara mycket konservativa. Jag får en känslan att man kan får en cm hit eller dit men inget de inte tycker om.
Det beror, och berodde, nog helt på byggaren.

Det finns så många märken att välja emellan att man kan hitta något som passar. Ännu har inte alla samm geometri. Det har också blivit bättre med race och endurance geometri. Bäst är Fairlight som har en låg och en hög version i varje storlek.
Japp, det är en djungel, minst sagt.

Justerade lite bromsar och växlar samt gav mig ut på en 4mila tur.

Överlag funkar den okej.
Smärta i baksidan av vänster knä mot slutet, jag ska sänka sadeln någon centimeter.
Långt till styret, lägger en 70mm stam i kundkorgen.
Växlar som ett härke trots justering.
Lägger nya vajrar i kundkorgen även om befintliga ser OK ut för blotta ögat.
Finns det vettiga och prisvärda (ja, ni kan läsa billiga) verktyg för kontroll och justering av växelörat?

Finns det vettiga och prisvärda (ja, ni kan läsa billiga) verktyg för kontroll och justering av växelörat?
Det billigaste är nog att köpa något på Aliexpress alternativt någon av de billigare märkena som Bike-discounts Radon.

Annars går det att göra ett eget verktyg men då krävs en speciell M10 bult med 1mm gängstigning. Har gjort det själv och funkar bra skulle jag säga (man får mäta med tumstock eller måttband däremot). Sök på DIY derailleur hanger alignment gauge för inspiration.

Justerade lite bromsar och växlar samt gav mig ut på en 4mila tur.

Överlag funkar den okej.
Smärta i baksidan av vänster knä mot slutet, jag ska sänka sadeln någon centimeter.
Långt till styret, lägger en 70mm stam i kundkorgen.
Växlar som ett härke trots justering.
Lägger nya vajrar i kundkorgen även om befintliga ser OK ut för blotta ögat.
Om man vill handla på Temu finns det ju billiga varianter

Jag har själv en Cyclus som går på 600 idag men kan inte riktigt rekommendera den fast den funkar om man har tålamod.

Försöker (med gott resultat) hålla mig borta från Temu och den amerikanska förlagan.

Kollar om det finns hos tysken, annars finns ju m10x1 gängsnitt på biltema för 45:-, känns lockande att göra sig självförsörjande.

Tillbaka
Topp