Råd om Carbon sadelstolpe

Undrar om nån har erfarenhet av styvheten på en carbon sadelstolpe jämfört med en standard alu?
Att de är lite lättare är ju också positivt men inte det viktigaste.
Har en Canyon CF som jag upplever ha en väldigt styv sadelstolpe på diametern 30.9mm.
Skulle jag uppleva mer förlåtande stötar i rumpan med en carbonstolpe?? Kanske är sadelstolpen mycket underordnad sadeln om man ser stolpe o sadel som ett delsystem som jag kan påverka.

Funderar på denna (plus shims)
http://www.chainreactioncycles.com/se/en/3t-dorico-ltd-setback-seatpost/rp-prod55171
eller
http://www.chainreactioncycles.com/se/en/ritchey-wcs-carbon-singlebolt-seatpost/rp-prod109436

Har ni erfarenheter och rekomendationer på dessa vore jag ytterst tacksam!
/Magnus

Canyon har ju själva en mkt lyckad sadelstolpe med dina lnskade attribut (med res för att den kanske ej passar cykeln). VCLS heter den väl???

Kör med en smalare stolpe(typ 27,2) och shims så får du lite mer komfort
Finns en uppsjö av dessa på ebay men det är en chansning då vissa kinastolpar är sådär

Fliken.Tack.Har kikat på canyon egna men behöver lite setback. Den var inte billig heller!
Globalistic. Menar du att styvheten på alu/kontra carbon inte är märkbar? Då kan jag ju behålla canyons alu orginal.

CarlMagnusH:
Styvheten hos en stolpe beror på konstruktionen,
inte på materialet.

Däremot finns det en hel del stolpar som är konstruerade för att flexa lite extra.
Canyon VCLS är en av dem, Syntace P6 Carbon Hiflex är en annan,
även den kostar en hel del.

/Håkan

Jag har en Canyon 29er och kör med en Easton EC90 30,6mm carbonstolpe och cykeln är märkbart mer komfortabel med den stolpen. Rekommenderas!

mickescott skrev:
-------------------------------------------------------
> Kör med en smalare stolpe(typ 27,2) och shims så
> får du lite mer komfort

+1
Hade så länge på Ht:n. Med långt utstick och en del setback flexar det rejält även med alu.

Globalistic skrev:
-------------------------------------------------------
> Hitta en bra stolpe och lägg mindre fokus på på
> det är kolfiber eller alu?

+1. Alla kolfiberstolpar eller alustolpar är inte likadana precis.

Tror inte du kommer märka någon skillnad på den du har och de 2 du länkar till. Ska du märka skillnad bör du köpa en som fokuserar på flex som Canyons, Syntace eller Cannondales Save.

Annars är det bara form och vikt som skiljer.

Tillbaka
Topp