Råd om första racern

brst

Medlem
Råd om första racern
Hej,

Är nybörjare som tänkt köpa mig en racer denna säsong. Inte kört en meter innan på racer utan hållt mig flera år inomhus och kört spinning 4-5 ggr i veckan. Har försökt läsa på så gott jag kan och, kollat runt i olika affärer om vad för cykel jag ska ha. Givetvis får man vad man betalar för, men jag har tänkt mig en billig första cykel, mycket för att att jag tycker det vore tråkigt om jag köpte en dyr cykel och sedan märker att det inte är något för mig. Så hade inte tänkt betala mer än 7000:- för första cykeln, för att sedan byta upp mig till nästa säsong om jag märker jag kommer satsa ordentligt. Så nu till frågan vad ska man köpa? Är en jäkla soppa de här för en nybörjare:) Det jag främst kollar på när jag varit i affärer och surfat runt är växelsystemem, har fått intrycket att Sora= inte ens att tänka på, Tiagra=Ok 105=bra, osv?

Har ju tre alternativ
1. Köra ny i affär, fördelar=att man får servicen och kan testköra innan. Nackdel=priset
2. Begagnad på nätet, fördelar=kan gå hitta bra cykel till bra pris. Nackdel=jag kan ha svårt att se skicket på de olika delarna, och inte säkert jag hittar någon.
3. Beställa på nätet, fördelar=priset. Nackdel=Kan inte testköra, och servicen.

I prisklassen jag angett så blir det sora cykel i affär, på nätet har jag hittat ett par jag tycker ser intressanta ut,
vad tror ni om dessa?
https://www.boc24.de/p/Race-FUJI-Newest-1-0-09____25998_11662__11660
Campagnolo som jag inte känner till så bra: http://www.bikebuster.se/detaljer/120442.html

Skulle verkligen uppskatta alla kommentarer och synpunkter! Kanske länkar till andra prisvärda cyklar i det prissegmentet?

Mvh /Stefan

Råd om första racern
Vet inte vart du bor men åk till en "riktig" cykelaffär som säljer racer. Kolla tex http://happymtb.org/forum/butiker/. Efter en tre-fyra stycken lite kataloger + nätet tror jag att du börjar få lite kläm på det hela.
Kom ihåg att den ultimata cykeln, billig och high end, finns inte. I intervallet 8 000 - 15 000 händer det väldigt väldigt mycket. En 8 000 cykel gör sitt jobb men en 15 000 cykel kan man nästan tävla på.

Råd om första racern
Hej,

Tack för svaret. Ja vi återkommer väl egentligen till att min budget är ett par tusen för låg. Men känner inte att jag har råd med en dyrare cykel denna säsong, och det känns lite surt att åkaa runt på min gamla damcykel hela sommaren:)
Har kollat in de lokala affärerna här i Jönköping, hitta denna för 6995:-, dock mycket sora komponenter, är det ett dåligt köp?
http://www.specialized.com/se/en/bc/SBCBkModel.jsp?arc=2009&spid=40644&menuItemId=0

Sedan råkade jag på denna, lite konstigt att Shimano 105 inte finns i specsen någon annan stans, men kanske något de gjort själva, (eller felskrivning)
http://www.billigcykel.se/shop/09-giant-defy-960p.html

Synpunkter eller ytterliggare tips uppskattas väldigt!

Mvh/Stefan

Råd om första racern
Du får inget med full 105 för 7000:- till ordinarie pris så du kan sluta leta.
Får du 105 på en cykel för sju är det typ bakväxeln men reglagen och kassetten är för 9del.

För 7000 får du 9-delat om du ska ha racer. Om man ser till cyklarna som ligger mellan 6-7k så är det i stort sett samma-lika men med olika klibbor. Det händer liksom ingenting i den prisklassen.

Så oavsett vad du väljer för 6-7k så kommer du få i stort sett "samma" cykel men med ett annat namn, så vilket märke vill du ha?

Råd om första racern
Skulle nog tro att du får en betydligt skojigare cykel, om budgeten ligger på max 7K, med att försöka hitta en begagnad. Men testa storlekar i fysisk butik så du vet ungefär vilken storlek du passar med.

Råd om första racern
Det stämmer ju att du får typ samma cykel fast med annorlunda klistermärken, men man får ju lite olika ram också beroende på vilket märke man väljer. Jag cyklade på en begagnad trek förra året med tiagrabakväxel och sorareglage. Dels lurade säljaren mig på storleken så jag fick fel, men även efter jag rättat till det med styrstam och setback på sadel, så kändes cykeln väldigt aggressiv. Fick ont i ryggen och skit. Så jag hade varmt kunnat rekommendera Bianchi´s Coast 2 Coast ram. Grymt skön!

Någon annan som kan rekommendera ett märke till honom som dom vet är bra geometri för nybörjare?

Råd om första racern
st3ll4n skrev:
-------------------------------------------------------
>
> Någon annan som kan rekommendera ett märke till
> honom som dom vet är bra geometri för
> nybörjare?

Om man som nybörjare vill ha liiiite mer upprätt ställning skall man välja en så kallad "komfortracer". Den är nödvändigtvis inte komfortabel "på riktigt", men har i alla fall en geometri som är lite snällare för den ovane cyklisten.
Här finns som du själv föreslår Bianchi C2C. Trek. Scott CR1. Specialized. Cube tror jag har nån som lutar åt det hållet... Summan av kardemumman är att det finns otalet tillverkare som levererar komfortracers, dock blir det väldigt tajt att landa på ett pris under 7.000kr.
Man skulle kunna leta cyklar av 2009, eller till och med 2008 års modell, hos handlare för att försöka göra ett fynd.

Råd om första racern
Barnis skrev:
> Sora komponenter är riktigt skräp jämfört med
> Campaprylarna på denna som du själv funderade
> på.
>
> Skulle den finnas i vanlig butik skulle den kosta
> minst 10.000.-
>
> http://www.bikebuster.se/detaljer/120442.html

Håller med Barnis, denna är riktigt prisvärd.

Om du bor i JKPG trakten tycker jag du ska göra ett besök på Öster Cykel på Rosenlund om du behöver hjälp inför ditt första racerinköp.

Råd om första racern
brst skrev:
> har fått intrycket att Sora= inte ens att tänka på,
> Tiagra=Ok 105=bra, osv?

Äh, noja inte så mycket över det. En hoj med sora-prylar som du har råd med och cyklar på den här sommaren är bättre än en 105-utrustad som står kvar hos handlarn tills höstrean kommer och du har råd med den.

Råd om första racern
För att ytterligare förvirra situationen. :)
Det är svårt att hitta rätt storlek på en landsvägscykel. Man kan mäta och räkna, men det är inte säkert att det blir rätt ändå. Köp en begnagad i ungefär rätt storlek. Efter ett tag kommer du att upptäcka om det var rätt storlek. Är det rätt så behåll, annars kan du sälja den igen för samma pengar och skaffa en ny som passar bättre.

Råd om första racern
Stumpy skrev:
> Det är svårt att hitta rätt storlek på en
> landsvägscykel. Man kan mäta och räkna, men det
> är inte säkert att det blir rätt ändå.
> Köp en ... i ungefär rätt storlek. Efter ett
> tag kommer du att upptäcka om det var rätt
> storlek.

känns väldigt bekant.
så bekant som min för stora ram på höstens nybörjarracerinköp kan kännas

Senast redigerad av en moderator:
Råd om första racern
Fyll i längd och grenmått, det är det enda en nybörjare behöver. Med tiden kommer kanske en mera aero position och kanske det blir att du sänker styret eller byter ut styrstammen.

Själv är jag 190 lång och har 91 i grenmått så det blir största storleken XL på den Battaglincykeln

http://www.bikebuster.se/ram-guide.html

Råd om första racern
Tob skrev:
> Om du bor i JKPG trakten tycker jag du ska göra
> ett besök på Öster Cykel på Rosenlund om du
> behöver hjälp inför ditt första racerinköp.

+1 på den. Har även lite begagnade cyklar och bra att ha och göra med. Ska själv dit senare idag och köpa hjälm och lite smågrejjer. Billigare än ifrån Tyskland :)

Råd om första racern
Tackar för all input!

Har varit på öster cykel innan, men åkte dit en gång till för att kolla, han hade fått in en begagnad specialized, dock var det ett par före som skulle kolla på den, så får se efter helgen. Blir det inte den eller att jag hittar någon annan begagnad inom nån vecka kör jag på Battaglin cykeln.
Då kommer vi till nästa fråga, storleken, på Battaglins sida står det jag ska ha XLarge. Kollar jag själv måtten verkar jag ligga mellan Large och XLarge (om jag kollar rätt värden) Läst att ligger man mellan så är det säkrast att ta den mindre.
Vad tror ni, vilken skulle ni valt med dessa mått?

http://www.shop.battaglin.it/Bici-d...Xenon-Veloce/index.aspx?m=89&f=2&idv=10&id=89

Your Measurements
Height: 189.00 cm
Sternum Notch: 159.00 cm
Inseam Length: 86.00 cm
Arm Length: 65.00 cm
Shoulder Width: 44.00 cm

Frame Size center-to-center: 56 cm
Frame Size center-to-top: 58 cm
Overall Reach: 73.00 cm
Saddle Height: 75.94 cm
Handlebar Width: 44 cm

Mvh /Stefan

Råd om första racern
Du behöver 15cm styrstam till Large för att komma upp i 73cm overall reach. Därför är den för liten.
Med X-Large kan du antagligen att få ett drop på 3-5cm. Vilket jag tycker räcker, men om du tycker att det är för lite får du leta reda på en ram med kortare styrrör.

Råd om första racern
Hej igen,

Tack för svaret gurano! Skickade även några frågor till Bikebusters, och bl a rekommenderade de Large på cykel. Givetvis blir en novis som jag lite konfunderad då, men känns som jag fick lite utförligare svar här. Inte för att jag inte litar på dig gurano men skulle gärna vilja ha det verifierat att det är XL som jag borde satsa på...

Mvh /Stefan

Råd om första racern
Hej

Du ska ha en Large den blir perfekt, 58.5 cm vilket passar din överkropp riktigt bra. XL blir för stor. Du behöver inte bry dig om overall reach, det är ett teoretiskt mått. 15.5 cm i styrrör blir utmärkt, det sitter 2-3 cm spacer under styrstammen det gör det alltid på cyklar från fabrik.

Råd om första racern
Får väl erkänna att jag blir osäker nu också. Kanske blir X-Large för hög men jag tror fortfarande att Large är i kortaste laget. Åtminstone med compact-styret. Räkna med att byta det och styrstammen ifall du väljer Large.

Tillbaka
Topp