råd om hjul och däck

reachable_man

Ny medlem
råd om hjul och däck
Hej,
Jag har en racer cykel som är ca 7 år gammal. Jag cyklar med den fram och tillbaka jobbet som är totalt 3 MIL per dag. 3 gånger per vecka tar jag en längre cykel väg till jobbet som är ca 2 MIL. Det blir ca 18-20 mil per vecka på denna cykel.

Jag har en bytt däck till Cont 4000S II 23m förre året. har varit med i en olika så däcken är lite skadat på sidan. Hjulen är Maxxis Detonator 23 60 som behövs att byttas eftersom jag kan se att den är lite snett när den rollar.
Jag har bytt kedja, Casette, vevparti och vevlagret föreåret
I år började jag cykla i slutet av Jan då ingen is på Stockholm väger och jag har bra cykelväg till jobbet men mycket grus på vägen. Problemet är jag fick 3 punktering hittills. Sen får jag punktering så fort cyklar jag över ett hål.

Min frågor är:
1. Får jag mycket punktering pga av däck eller hjul?
2. Finns bra hjul som man kan köpa för en racer cykel som är bra för vinter och summer?
3. Är det bättre att köra med 28cm däck under vinter? finns bra 28cm för racer cykel för att under vinter?
4. Har cykel blivit för gammal att det är lost case köpa nya prylar för den?

Tacksam för all tips angående cykla med en racer cykel när det är inte snö under vinter.

råd om hjul och däck
1. Conti GP 4000 SII är inte lämpliga att köra på den stenkross som ligger överallt i Sthlm nu.
2. Det räcker säkert att rikta upp hjulen.
3. Ja
4. Nej

Edit: Rikta upp hjulen och skaffa ett par Conti GP 4 Season 28 mm (eller motsvarande), så är du hemma.

Senast ändrad:
råd om hjul och däck
råd om hjul och däck
emmer sa:
reachable_man sa:
Bättre att köpa nya hjul eller rikta upp de gamla?
Det ena utesluter väl inte det andra?
Köp en bra ekernyckel och läs på hur man riktar hjulen.
Det kommer hela tiden billiga standardhjul på K&S. Har du 8-10-delat, så finns det många som uppgraderat till 11-delat och vill bli av med sina gamla hjul. Borde gå att få bra pendlarhjul för ~500:-.
https://happyride.se/annonser/ad.php?id=22121
https://happyride.se/annonser/ad.php?id=22001
etc, etc.

råd om hjul och däck
Hur mycket väger du? 23 mm däck är väldigt smalt, 25 mm är normaltbredd, 28 mm är lite bredare än normalt och bra om man väger >85 kg eller vill ha lite bättre komfort och lägre lufttryck utan att riskera punka. Har själv har 25 mm fram och 28 mm bak, väger 80 kg.

GP4000S ii är ett jättefint däck men som sagts tidigare inte optimalt för året-runt pendling. Röstar också på GP 4-Season som ett jättebra däck för ändamålet, kanske just 25 mm fram och 28 mm bak (eller om du är tungviktare tom. 28 mm fram / 32 mm bak, givet att det får plats i cykeln utan att gnugga mot gaffel/bromsok/bakram). Men att kalla dem för vinterdäck för snö och is är kanske att ta i.

När det gäller hjul så funkar det säkert att rikta upp befintliga hjul. Å andra sidan är Shimanohjulen du länkar till inte speciellt mycket dyrare än att fixa till de gamla. Shimanohjulen väger ca 1850-1900 gram vilket måste anses ok för priset, det tråkigaste med dem är att den inre fälgbredden bara är 15 mm, det hade varit betydligt trevligare med 18 mm inre bredd för att montera 28 mm däck. Jag skulle nog rikta de gamla eller välja ett lite finare hjulpar om jag väl kostar på mig ett hjulbyte, gärna 200-250 g lättare och 18-19 mm inre bredd.

Om du gillar cykeln i övrigt och den funkar bra ser jag inga problem med att använda den i 7 år till. Vet inget om cykeln, är det en 7 år gammal ultralätt kolfiberracer med Dura-Ace eller en Biltemaracer med gjutjärnsram? Den första är värd att kosta på, den andra kanske inte.

Senast ändrad:
råd om hjul och däck
Jag har 9 delad (Sora) med Tiagra kassette.
Rätta mig om jag har fel. Jag har kollat lite och det verkar att man kan köpa en "spacer" för att anpassa hjulen till olika Casett delar, stämmer detta?

Jag är väger 82 kg. 28mm bak och 25mm fram verkar vara bra alternativ.
Jag ska inte cykla när det finns snö eller is men tanken är att cykla när det är plus grader eller kanske max -2.

Vad är hjulen minste inre bredd för att kunna montera 28mm däck? Kan jag montera 28mm däck på ovanpå hjulen?
jag måste kolla min inrehjul visste inte om detta.

jag har en denna cykel. https://www.merida.se/cyklar/arkiv/2011/landsvag/racer-road-race-901-18
Jag faktisk gillar den eftersom den är den cykeln som väckte min cykel intresse.

Som sagt att jag har bytt cassette, vevparti och vevlagret till Tiagra före året.

råd om hjul och däck
Det är inga problem att köra 28 mm-däck på nuvarande hjul. Conti GP 4 Season 28 kommer förmodligen att vara 26,5 mm på de fälgarna. Det går in i nästan alla ramar, men kolla för säkerhets skull. Skulle inte bry mig om att köra smalare fram.

råd om hjul och däck
1,85 spacer för att montera på 11-delat nav.
Se upp för "tidiga duraace/ultegra" 10-delade eftersom dessa hade en annan splines och kräver 10-delade kassetter av vissa specifika modeller (och en 1mm spacer extra).
(som iofs var riktigt vettig, men det blev inte mer med det...)

15 mm duger gott för 28. För 13 mm fälg så måste man pumpa 28or mer än rejält varför det inte blir speciellt bra alls.
Tänk på att med bredare däck får man antingen bättre komfort (lägre lufttryck) eller lägre rullmotstånd (samma lufttryck) men svårligen både och.

råd om hjul och däck
Stumpy sa:
Det är inga problem att köra 28 mm-däck på nuvarande hjul. Conti GP 4 Season 28 kommer förmodligen att vara 26,5 mm på de fälgarna. Det går in i nästan alla ramar, men kolla för säkerhets skull. Skulle inte bry mig om att köra smalare fram.

År du säker på bredden?
Min erfarenhet är att GP 4-Season och GP4000S ii 25:or brukar blir runt 27 mm på en 17 mm fälg, och 28:orna runt 30 mm.

råd om hjul och däck
Det går absolut att köra breda däck på smala fälgar, det har de flesta av oss gjort många gånger.

Men om funderar på att köpa nya hjul, varför välja en omodern inre bredd 15 mm när standard idag snarare är 18 mm.
Dina befintliga hjul kanske tom. är 17 mm, vad vet jag.

Cykeln ser väl jättefin ut, min racer är >20 år och jag gillar den fortfarande.

Senast ändrad:
råd om hjul och däck
Det verkar att alla är överens om att jag använder fel däck under vinter och det "bästa" alternativet för att köra i grus väg är 28mm däck . Alla verkar också vara överens om att Conti GP 4 Season är bra däck för cykla i grusvägar på vinter.

Jag tänkte inte lägga mer än 1500 på hjulen. Jag behöver inte ha mer än en OK hjul på denna cykel.

råd om hjul och däck
Har du hittat föremålet som gjort hålet? Är hålet på utsidan av slangen? De flesta av mina punkteringar (och särsklit när jag har fått flera på kortt tid) har kommit när fälgbandet har flyttat sig lite och slangen har skurits av den vassa kant på hålen på insidan av fälgen.

råd om hjul och däck
Hålet är på utsidan av slangen på sidan av däcket. Det var pga olyckan som jag hade och det har blivit större nu pga av grus.
Jag får punktering så fort cyklar jag över ett hål eller över ett föremål.

råd om hjul och däck
Sixten Fors sa:
Stumpy sa:
År du säker på bredden?
Min erfarenhet är att GP 4-Season och GP4000S ii 25:or brukar blir runt 27 mm på en 17 mm fälg, och 28:orna runt 30 mm.
Mina GP4S 28 mm är ungefär lika breda som GP4000SII 25 mm, dvs ~26,5 mm. Det har avhandlats tidigare med koncensus. Sedan kanske Conti har gjort om däcken på senare tid, men det vet jag inget om.

råd om hjul och däck
Har missat den avhandlingen och efterföljande konsensus.
Mina GP4K 25:or är 27,4 mm och 28:or 30,4 mm.
Jag har ett par Conti 32:or som är smalare än Conti 28:or, så allt verkar vara möjligt.
Har inga GP4S 28:or att mäta, men enligt test nedan är 25:orna av båda däcken 27 mm breda, men olika höga.
http://www.bicyclerollingresistance.com/road-bike-reviews/continental-grand-prix-4000s-ii-2014
http://www.bicyclerollingresistance.com/road-bike-reviews/continental-grand-prix-4-season-2015

Senast ändrad:
råd om hjul och däck
Stumpy sa:
Sixten Fors sa:
Stumpy sa:
År du säker på bredden?
Mina GP4S 28 mm är ungefär lika breda som GP4000SII 25 mm, dvs ~26,5 mm. Det har avhandlats tidigare med koncensus. Sedan kanske Conti har gjort om däcken på senare tid, men det vet jag inget om.

Har ni 622-14 -fälg när ni mäter de måtten?

råd om hjul och däck
emmer sa:
Stumpy sa:
Sixten Fors sa:
Stumpy sa:
År du säker på bredden?
Har mätt på bl a Mavic Open Pro (ETRTO 622 x 15C).

råd om hjul och däck
Stumpy sa:
emmer sa:
Stumpy sa:
Sixten Fors sa:
Stumpy sa:
År du säker på bredden?
Har mätt på bl a Mavic Open Pro (ETRTO 622 x 15C).
Nu fattade jag nog rätt :-) Jo, GP4S brukade väl vara ungefär lika breda som GP4K en storlek upp.
Så TS borde kunna se fram mot ungefär 26mm breda och 28mm höga däck om han ha GP4S 28 eller GP4K 25.
Som en tumme-pekfinger för att kolla frigången mot ram och broms (med 622-14).
Bredare fälg gör mer på bredden än på höjden.

råd om hjul och däck
Vill bara säkerställa att det går att köra 28mm däck på vilken hjul som helst. i sånt fall köper jag däcken nu och lyssna på vad ni tycker angående hjulen.
Jag antar att den nya däck kommer inte bli förstöras av den gamla hjulen, eller hur?

Senast ändrad:
råd om hjul och däck
emmer sa:
Tänk på att med bredare däck får man antingen bättre komfort (lägre lufttryck) eller lägre rullmotstånd (samma lufttryck) men svårligen både och.
Stämmer inte ens på släta rullmotståndstestarrullar.
Ute i den verkliga världen blir påståendet ännu tokigare.

Detta har varit uppe här flera ggr tidigare, men vissa fördomar och förutfattade meningar dör långsamt.
Åtminstone hos en individ.

/Håkan

råd om hjul och däck
reachable_man sa:
Vill bara säkerställa att det går att köra 28mm däck på vilken hjul som helst. i sånt fall köper jag däcken nu och lyssna på vad ni tycker angående hjulen.
Jag antar att den nya däck kommer inte bli förstöras av den gamla hjulen, eller hur?

Däcken går inte sönder. Det är bara form och funktion som blir sämre med för smala fälgar. Jag vet inte ens hur smala dina fälgar är, vet du? 17 är bra, 19 bättre, 15 smalt, 13 för smalt. Typ

råd om hjul och däck
emmer sa:
Som en tumme-pekfinger för att kolla frigången mot ram och broms (med 622-14)
+1
emmer sa:
Bredare fälg gör mer på bredden än på höjden.
Nja
Så här ändras bredd och höjd enl Hed
Tire-Comparison_small.jpg

"These are real sizes taken from plaster molds."
http://www.slowtwitch.com/Products/...ng_Wheels/Ardennes_long_term_review_4056.html

/Håkan

råd om hjul och däck
Däcken går inte sönder. Det är bara form och funktion som blir sämre med för smala fälgar. Jag vet inte ens hur smala dina fälgar är, vet du? 17 är bra, 19 bättre, 15 smalt, 13 för smalt. Typ[/quote]
622x15

råd om hjul och däck
15 blir bra. Bara att spänna upp ekrarna / rikta hjulet om så behövs, montera däcket och köra. Du ser formen på Håkans bild ovan. Om och när du köper nya eller beg hjul, satsa på 18-19 mm innermått istället för 15 så blir formen på däcken bättre. Färden blir stabilare då inte däcket viker sig över fälgkanten i kurvor och vid för lågt lufttryck.

råd om hjul och däck
Jag hade precis samma problem med punka på gp4000II. De var 25mm på en 18-19mm fälg. De visade sig alla punkor var i däckssidor och jag hade 3 fram o 6 bak på 3 månader. Bytte till Schwalbe one och sen var det inga fler punkor. 4000km senare och ett bytt däck o till o med samma slangar. Har rubinio pro (vittoria) på pendlaren i 28 och de håller 2 år sen byte. 5 år sen sist jag punkade om man räknar bort gp4kII och gp som låg på min nya racer. De punkade båda i stort sett varje vecka innan papperskorgen. Jag lägger nog ner mycket och exponerar däcksidorna tillsammans med 100kg. Det har empiriskt visa sig inte funka med Conti. Cyklar inte supermycket men ca 5000km/år så jag börjar bygga upp lite statistik. Bra slang är oxå viltigt!!!! Köp inte skitslang utan en bra från ett bra märke. Småpengar som lönar sig i längden. Michelin, conti, schwalbe o Vittoria gör alla bra slangar. Slanglöst kan man ju oxå köra men kladd är inte alltid kul om man skulle köra på något vasst.

råd om hjul och däck
Jag har beställt en två Cont 4 season.
Vi får se hur håller dem.

Jag har tvättat cykeln igår och undersökte däcken och det visade sig att alla punkor är på sidorna och det verkar att de blir störe och störe när man cyklar.

Jag försöker ha lite luft i bakhjulen för att slippa punkteringen då fick jag mycket punktering när jag cyklar ner eller up trottoar.

Jag köper bara Cont slanger. De är ju billiga på nättet :)

råd om hjul och däck
Jag har en fråga angående fälg bred... när ni nämnde 18-19mm fälg bred menade ni inre eller yttre kanten?
Alltså 14.8 eller 21 på den bifogade bilden

Bilagor

• prolite-garda-life.jpg
    prolite-garda-life.jpg
    17 KB · Besök: 75
råd om hjul och däck
Jag hittade nedan hjul
http://www.wiggle.se/campagnolo-khamsin-g3-asymmetriskt-hjulset/

jag tror att den passar med en spacer. Det står "fälgbredd 20,5". menar du inre?

Hjulets egenskaper
•Hjulsetet har olika fälghöjd, 24 mm fram som ger utmärkt styrförmåga och 27,5 mm bak som ger optimal kraftöverföring
•En asymmetrisk fälgprofil ger en bättre balans i ekerspänningen mellan drivsidan och icke-drivsidan, vilket leder till bättre symmetri i en annars osymmetrisk komponent
•Dynamisk balansering ger maximal hjulstabilitet även i höga farter
•Överdimensionerad fläns ger ökad vridningsstyvfasthet
•Navstomme i aluminium ger en hög sidostyvhetHjulets specifikationer
•Vikt (framhjul): 815 gram•Vikt (bakhjul): 975 gram Campagnolo, 1014 gram Shimano
•Fälghöjd: 24 mm (fram), 27,5 mm (bak)
•Fälgbredd: 20,5 mm
•Antal ekrar: 18 (fram), 24 (bak)
•Kompatibilitet: 9/10/11-delat

råd om hjul och däck
Dom är 20.5 utvändigt och 622-15 invändigt.
Ska du ha dom hjulen - landsvägshjul i grunden - året runt så leta gärna efter de med tillägget CX då de har extra tätning på hjullagren (förutom lös spalttätning och lagrens egna tätningar) som tål lite mer vidlyftiga avtvättningar :-) Gäller även motsvarande Fulcrum.

råd om hjul och däck
Ska du verkligen ha så breda så är det så breda du ska leta efter.
Och 25 utvändigt (rimligt för 18-19 invändigt) brukar de flesta bromsar klara utan större problem.

råd om hjul och däck
reachable_man sa:
Stämmer det att hjulen som jag måste leta efter är 622-18 eller 19?
Passar såna hjul in i racers gaffel?
Det stämmer. De passar - bättre. Alla mått nedan är inre bredd.
ENVE´s senaste hjul är 19 mm för fälgbroms och 25 mm för skivor.
Vision Team 30 och Trimax 30 är 18,9 mm.
https://www.bike24.com/1.php?conten...]=17647;pgc[17]=76;pgc[20473]=20475;orderby=2
https://www.bike24.com/1.php?conten...]=17647;pgc[17]=76;pgc[20473]=20475;orderby=2
Nästan alla moderna DT Swiss hjul och fälgar är 18 mm.
Mavic verkar fortarande bara göra 13, 15 &17 mm hjul/fälgar, blir lätt så när man äter grodor.

Senast ändrad:
råd om hjul och däck
Emmer
Jag har hittat nedan
http://www.wiggle.se/cykling/landsv...i=810&ma=2200&omi=810&oma=26930&cc=SEK&bc=SEK

Jag kollade på fulcrum hemsida och det står att hjulen är 622 x 20.5 men jag har läst om hjulen och de har olika hjulhöjd alltså fram och bakhjulen är som nedan. Spelar det nån roll? kommer det att påverka nåt?
rim height Front: 24,5 mm and rear: 27,5 mm

Sixten,
De här är fina hjul

men jag läste på Visions hemsida att denna hjulset är bara för Shimano speed 10-11.. Kan en Spacer löser detta?

"Steel freehub body for Shimano 10-11spd only"

råd om hjul och däck
Alla Fulcrum Racing 5 / 7 / LG / LG CX verkar vara 17 mm invändigt? Jag ser ingen som helst skillnad på 7 LG och 7 LG CX, finns det någon? För 1550 kr och 1765 gram är det säkert vettiga hjul (om än en gnutta smala).

Absolut, Vision Team 30 (18,9 mm / 1929 gram) går att köra med spacer och 8-delad Shimano kassett. Bra pris för övrigt, onödigt tunga dock.

Kolla även DT R24 Spline, 18 mm invändigt, 1725 gram, 1965 kr https://www.rosebikes.se/artikel/dt-swiss-r24-spline-28700-c-road-wheel-set-797206/aid:797208

Senast ändrad:
råd om hjul och däck
På bike24 står det ju "9/10/11-speed (9/10 with spacer)" för visiondäcken.
8/9/10 är lika breda (utom vissa ultegra/DA) och har samma splines.

Fulcrum 622x20,5 är 15 invändigt och de som heter LG (large?) är 622x23 och 17 invändigt.

Att man anger utvändigt på räcers är för att man ska veta om det passar bromsen utan omjustering, då 23-32 -däck funkar bra på 14-17 mm fälgbredd.

Men var inte för petig för då blir det aldrig några hjul köpta :-)

Racing 7 LG CX blir väl bra, men det blir väl FSA Team 30 oxå.
För fixar du till de gamla hjulen (Lezyne Chain Drive funkar förvånansvärt bra till att rikta med förutom att kapa kedjor :-) ) och bara byter mellan vinter och sommar så är det ju inte hela världen om man får justera om bromsen för olika fälgbredd. Är man inte för noga så räcker det att spänna/slacka vajern (det sliter in sig på någon vecka eller två).

råd om hjul och däck
Sixten Fors sa:
Alla Fulcrum Racing 5 / 7 / LG / LG CX verkar vara 17 mm invändigt? Jag ser ingen som helst skillnad på 7 LG och 7 LG CX, finns det någon?...

Skillnaden är en extra tätning i naven för att göra de lite tåligare i lera å dylikt.
Kanske kan vara bra om man pendlar och rengöringen blir sporadisk. :)

frid!

Tillbaka
Topp