Råd om klinga och kasett till ny racer

henhj

Ny medlem
Om man tänker köpa en ny linjecykel, och man har möjlighet att välja mellan följande kling- och kassetkombinationer:
1: 50/34 och 11-28
2: 53/39 och 12-25
vilket är att rekommendera?

Jag tränar mestadels för triathlon som en ganska glad motionär med ambitionen att bli bättre och bättre och till slut kunna göra ett Ironman. Jag har inga ambitioner om berglopp eller annat på cykeln utan tänker mig mer Triathlon i både korta och längre former samt Vätternrundan och andra trivsellopp.

Idag har jag 52/39 och 14-28 (7-delat) på min säkert 20 år gamla stålhäst. På vilken jag vanligtvis bara sitter på den större klingan fram och sällan då når lägsta växeln bak. Högsta växeln totalt brukar vanligtvis räcka till.
Det jag lutar åt skulle vara bäst för mig är alternativ 2, vilket jag förstår i så fall skulle ge mig en högsta växel som är tyngre än idag. Men också en lite tyngre lägstaväxel.

Om jag skall köpa cykel vill jag ju köpa det rätta, så tacksam för råd om sådana finnes :-)

Kompaktvevparti (50/34) är rätt smutt för en motionär, eftersom man kan använda stora framklingan mer, men den kassetten (11/28) har nog lite väl stor spridning, alltså för stora hopp mellan de olika växlarna.
Jag hade valt den senare, dvs 53/39+12/25, speciellt när det är tänkt till triathlon, där man kör mer tempo-stil, dvs så fort det bara går. Dessutom har en sådan kassett lite tätare steg och det blir lättare att hitta en lämplig växel i varje situation.

Ang. "tyngre lägstaväxel": Händer det att du måste hoppa av och leda cykeln uppför en backe eller tar du fram överallt oavsett motstånd idag?

vader skrev:
-------------------------------------------------------
> Ang. "tyngre lägstaväxel": Händer det att du
> måste hoppa av och leda cykeln uppför en backe
> eller tar du fram överallt oavsett motstånd
> idag?

Nej, jag upplever inte idag att jag måste stanna, dock kör jag inte så mycket i väldigt branta backar heller. Jag går ens sällan ned på den lilla klingan fram.
Min fokus just nu ligger ju precis på Triathlon vilken i alla fall i de kortare loppen för det mesta brukar vara väldigt flacka banor.

Om du enbart kör triatlon och tränar på motsvarande banor skulle jag nog köra 53-11 11/23. Finns ingen anledning att köra med bergsväxlar, speciellt inte på olympisk- och sprintdistans.

Tillbaka
Topp