Råd till nybörjare

Råd till nybörjare
Knuppe skrev:
-------------------------------------------------------
> Snälla förklara för oss alla fördelen för en nybörjare med att baxa runt en 29:a ute i skogen.

Att baxa runt den ser jag inga fördelar med, där håller jag med dig. Men nu var det ju cykling vi pratade om.

Screenshot2011-03-30at00.31.12.png ht=85

Senast redigerad av en moderator:
Råd till nybörjare
Knuppe skrev:
> vi som cyklar MTB på riktigt vet ju att
> trots det är 29:an mycket svårare och klumpigare
> att köra i skogen.

Jaså, gör vi?

Råd till nybörjare
Gud vilket tjat om WagonWheels (29'er), blir ju nästan lika infekterat som i Cannondaletråden!

Min röst hamnar på att gå till en lokal cykelhandlare som fått bra recensioner här på forumet, prova ut en du gillar och kör sedan skiten ur den. Efter ett tag vet du vad du gillar och vad du inte gillar och justerar dina misstag. Men som någon sa tidigare, köp inte en för stor cykel om du ska ha den i skogen!

Råd till nybörjare
Knuppe skrev:
> Det finns liksom inga som helst fördelar med en 29:a för korta personer så är det bara.

> Möjligtvis att jag skulle rekommendera 29:er till någon som är 190 lång, då de geometriska fördelarna
> uppvägen nackdelarna med större hjul och tyngre hoj.

Du har en del poänger, men det här med längden köper jag inte riktigt. Willow Koerber är visserligen ingen nybörjare, men hon är typ 157 cm kort och lyckas ändå skapligt bra i världscupen med sin 29:er. Men det är klart, hade hon kört en 26" hade hon kanske vunnit guld istället för brons i VM.

wxc_dsc4190_600.jpg ht=527

Senast redigerad av en moderator:
Råd till nybörjare
HelenaS skrev:
> Vill gärna köpa en cykel snart! :-)

Vad blev det för något? :D

Råd till nybörjare
ostkaka skrev:
> Men det är klart,
> hade hon kört en 26" hade hon kanske vunnit guld
> istället för brons i VM.

Om 29ern hade sinkat henne till ett broms istället för guld kan jag lova dig att hon inte skulle gått med på 29er spons från första början. Är man topp 3 i världen så "kan man" nog välja sin spons, eller så lätt kanske det inte är men det finns nog iaf fler märken/lag som kan tänkas vilja sponsra :)

Jag tror trådskaparen kommer bli grymt nöjd oavsett om hon kör 26" eller 29", och båda kommer funka galant det finns som sagt plus och minus med alla val man gör inom cykel.

Råd till nybörjare
s skrev:

> Fast fel storlek vill man inte ha. Icke. Om man
> absolut måste ha fel storlek så se åtminstone
> till att den är för liten....
>....Välj sedan en av de mindre cyklarna.

Mja, till å med Ville har ju insett att det här med barncykel är fel :)

Råd till nybörjare
Nu mina vänner har jag köpt en cykel som jag kommer att hämta i eftermiddag!
Jag var runt och provade lite olika cyklar igår och den jag föll för är en Scott Contessa Scale 10. Det var ren och sann kärlek efter första tramptaget, de andra hade inget att komma med! Jag kommer att känna mig som kung på den cykeln, eller drottning kanske! :-) Tack för att ni engagerat er!

Råd till nybörjare
HelenaS skrev:
> Nu mina vänner har jag köpt en cykel som jag
> kommer att hämta i eftermiddag!
> Jag var runt och provade lite olika cyklar igår
> och den jag föll för är en Scott Contessa Scale
> 10. Det var ren och sann kärlek efter första
> tramptaget, de andra hade inget att komma med! Jag
> kommer att känna mig som kung på den cykeln,
> eller drottning kanske! :-) Tack för att ni
> engagerat er!

ja, efter idiot svaren så måste du vara tacksam. Hoppas du blir nöjd med din cykel och att du använder den!

Alla såna här trådar fylls av en massa vetabästare som inte har en jävla aning om nånting, viktiga är att titta på cyklisten o inte människan. Ibland är en Medium bättre än en Small för en som är 170 helt beroende på modell och form av cykeln o användningsområde. Detta ska en duktig butikssäljare hos en erkänd handlare kunna och här kan personkemi vara avgörande. folk behöver t ex inte vara oroade för att 29er´s skulle vara klumpiga och ohanterliga, i år har trek varit så taktiska att dom satt batty på en 29er o hippie willow på en 26a...

Hur många dameliter kör på contessas som är 170långa? en klubbkamrat har en Spark carbon Contessa som är identisk med herrmodellen, men har rosa dekaler o därmed billig på ebay. Damcyklarna kan vara bra när det är tal om tjejer under 160 o därtill, i övrigt funkar det oftast bäst och justera sadel och titta över styrstamslängd.

Tillbaka
Topp