Rådfrågning om Giant Talon till barn.

TobbeV

Aktiv medlem
Rådfrågning om Giant Talon till barn.
Sitter och tittar på cykel till dottern som växer så det knakar. Kollar på en Giant Talon 3 I storlek XS. Hon mäter just nu 148 cm. Detta ska enligt Giant motsvara XS upp till 165 cm.
Någon som har koll på hur de är storleksmässigt. Små eller stora?
Det är ju 27,5 " det rör sig om också.
Eller kommer hon växa ur den direkt?
Det är ju 10 cm kvar till en S.
 
Rådfrågning om Giant Talon till barn.
Skulle säga att storleken är rimligt. Lite stor men det är bra för att bnar växer snabbt vid den längden. Standover height kan dock vara hög beroende på benlängd och känslighet barnet.

Cykeln är inte bra lämpad till stig med en stålfjäderi gaffeln som troligtvis är mycket för hård.
 
Rådfrågning om Giant Talon till barn.
Ska in och klämma på lite cyklar idag.
Tänker samtidigt att det kanske inte är jättekul för henne med en för stor cykel heller. Om hon växer ur den på 1,5 år så är det ju ingen jätteförlust. Hennes tidigare urväxta cyklar har ju varit i fint skick vid försäljning.
Är det någon som allmänt har koll på giants storlekar? Är de små eller stora I storleken?
 
Rådfrågning om Giant Talon till barn.
Ska in och klämma på lite cyklar idag.
Tänker samtidigt att det kanske inte är jättekul för henne med en för stor cykel heller. Om hon växer ur den på 1,5 år så är det ju ingen jätteförlust. Hennes tidigare urväxta cyklar har ju varit i fint skick vid försäljning.
Är det någon som allmänt har koll på giants storlekar? Är de små eller stora I storleken?
Av den anledningen är ju begagnat bra. Jag har fått tillbaka eller tom mer när jag sålt vidare (enklare/bättre att bli av med barncyklar via Blocket än happy faktiskt).
 
Rådfrågning om Giant Talon till barn.
Idag har vi testat lite cyklar. Tyvärr inga giant.
Hon satt väldigt bra på trek marlin i XS. De geometritabeller jag kollat I säger att giant talon har lite längre reach och lite högre stack height I samma storlek, så det blir nog en Giant att beställa.
 
Rådfrågning om Giant Talon till barn.
S kändes ju lite att hon hängde över den.
Toppröret är några mm längre på trek än på giant. Enligt tabellerna iaf.
Giant längre i reach och höjd.
De har ju väldigt olika rekommendationer.
Trek säger bara XS upp till 155cm, medan giant säger upp till 160.
 
Rådfrågning om Giant Talon till barn.
Idag har vi testat lite cyklar. Tyvärr inga giant.
Hon satt väldigt bra på trek marlin i XS. De geometritabeller jag kollat I säger att giant talon har lite längre reach och lite högre stack height I samma storlek, så det blir nog en Giant att beställa.
Om hon satt väldigt bra på Trek Marlin i XS är det inte rimligare att köpa den i butik än att beställa något helt annat?

Köp lagom stor och sälj vidare sen när hon växt ur den. För stor cykel blir bara jobbigt och mindre säkert.

Giant Talon 3 är väl ingen hoj som är något speciellt att ha. Framgaffeln Suntour XCE är ju tungt skräp till exempel.

Överlag är det mycket rimligare med stel gaffel och framdäck med lite volym för de allra flesta barn så man sparar nåt kilo minst i vikt och har mindre vikt i fram.
 
Tillbaka
Topp